Vlechtstoel

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Vlechtstoel

Bericht door Bart de Coo » ma 23 mar 2009, 21:23

Bekijk a.u.b. deze foto nog eens:


Afbeelding


Ik mocht de foto hebben van Rob Plomp, evenals de vlechtstoel die erop staat. Ik was namelijk de eerste die reageerde:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9841

(Ik hoop niet dat ik je nu de ogen uitsteek als jij hem ook graag had willen hebben! [xx(])

Maar de vraag is natuurlijk, wat voor korf moet je hier omheen vlechten? Rob zelf heeft het over een bisschopsmuts. Onwaarschijnlijk, want de binnenkant van zo'n korf is gevlochten van wilgentenen en dat rijmt niet met de vleugelmoer en het schijfje bovenop: die zitten er om via het spongat het vlechtwerk op de stoel te fixeren. Met wilgentenen lukt dat niet. Een Ambrosiuskorf, zoals Els Kleijnendorst zegt? Onwaarschijnlijk, want zo'n ding maak je maar een keer in je leven en daar ga je geen speciale stoel voor maken. Het dichtst bij de waarheid zal Henk V. wel zitten: het is een eigen creatie.

Maar twee dingen moeten je dan toch opvallen. Allereerst is een van de 8 spanten weggelaten, waardoor ongeveer 1/4 van de korf plat wordt. Waarom? Verder zie je dat drie van de 7 spanten uitsteken. De afstand tussen twee hoeken van het vierkant is ongeveer 50cm en de afstand tussen de twee overliggende spanten met een knik erin is ongeveer 44cm. De korf wordt dus een beetje ovaal. Verder wordt hij dus ontzettend wijd aan de onderkant.

Weet iemand een korf te staan die aan het signalement voldoet? Heeft iemand nog iets toe te voegen? Of moeten we het maar laten bij de woorden van Henk V: het is een persoonlijke creatie?

Bedankt alvast!


Bart de Coo

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vlechtstoel

Bericht door Piet Jager » ma 23 mar 2009, 21:34

Een eigen creatie, die nog niet helemaal af was?
Er moet namelijk nog 1 van de 8 ribben worden in(op)gelast.

Maar waarom dan geen cirkelvormig grondstuk gebruikt in plaats van dat vierkant? Misschien omdat een vierkant gemakkelijker in 8 segmenten is te verdelen dan een cirkel?

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten