Hangkorven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Hangkorven

Bericht door de vos roger » wo 08 apr 2009, 21:43

Een ned.vriend van mij ging onlangs naar Spanje en zag daar deze hangkorven .Hij had daar graag ter plaatste wat informatie over gehad,maar kon die nergens krijgen.
Is hier iemand op het forum die weet hoe met zulke korven geimkerd wordt? Kent er ook iemand de afmetingen van zo'n hangkorf ?
Mijn vriend is een fanatiek korfvlechter en wil er zo een namaken.
Dus alle informatie en tips zijn welkom
groetjes



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

roger

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hangkorven

Bericht door Albert Stoter » wo 08 apr 2009, 23:26

Hoi Roger,
Zijn het geen zwermvallen (voor het lokken van reeds afgevlogen zwermen)?
Onlangs zoch ik m.b.v. Google tevergeefs in het engelstalige gebied naar 'Aley's Trap', en zoeken met 'Swarm Trap' leverde mij toen plaatjes op die een beetje lijken op de jouwe (en dus bedoeld waren om te lokken).

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Hangkorven

Bericht door macwlem » do 09 apr 2009, 14:03

Lijkt inderdaad op een zwermval....misschien kun je het origineel van een van de foto's eens vergroten, er staat een .com internet adres op.



http://www.bijenhouders.nl - Algemene Ledenvergadering op 18 april 2009!
http://www.imkerplatform.nl - Werken aan een moderne imkerij!

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hangkorven

Bericht door de vos roger » do 09 apr 2009, 21:11

Ik denk niet dat het zwermvallen zijn hoor, het zijn échte bijenkorven volgens de ned.imker die dat zag in Spanje.
Het potje onderaan is waarschijnlijk een halve kokosnoot,daarboven zat een stukje gaas,dus vuil kan beneden vallen uit de korf in dat potje.
Het kapje bovenaan is zo gemaakt dat het de ochtend-douw kan opvangen en afvoeren in een kokertje waar de bijen dan tijdens de dag hun dorst kunnen aan lessen.
gr.


roger

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Hangkorven

Bericht door macwlem » vr 10 apr 2009, 10:40

Roger,

Zo te zien ook aan de gele banner boven een van de foto's (waar het laatste stukje staat van .com) zijn deze genomen op een beurs. Nogmaals ook op een van de foto's staat een label met daarop een internet adres. De foto hier is te klein om op te maken wat er staat...in ieder geval ik kom niet verder dan de gok "polinisat" of polinizat...hetgeen weer met pollen te maken heeft (denk ik). Vraag je nederlandse vriend dus toch maar eens naar de originele foto's. Je mag hem ook naar mij sturen dan probeer ik het nog eens. Nogmaals deze foto is te klein om het goed leesbaar te krijgen.

Groet,
willem



http://www.bijenhouders.nl - Algemene Ledenvergadering op 18 april 2009!
http://www.imkerplatform.nl - Werken aan een moderne imkerij!

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hangkorven

Bericht door kreydt » za 11 apr 2009, 19:14

Voor zover ik het begrepen heb zijn dit volgens het Spaans forum; Vangkorven die, als ze volzijn gebruikt worden als bestuivers in de gebieden die getroffen zijn door bosbranden in de streek Sierra Mariola. Een ander forumlid schreef iets in het catalaans waar ik geen iota van begrijp maar het gaat over korven die zouden gebruikt worden in de stad Albany.

kg

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hangkorven

Bericht door de vos roger » za 11 apr 2009, 22:05

Ja Guido, deze korven naar ik vernam worden niet gebruikt voor honingwinning.Ze worden gebruikt in Azuquéca gelegen ten noorden van Madrid .
groetjes

roger

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hangkorven

Bericht door kreydt » zo 12 apr 2009, 09:39

Foto's zijn zien op

http://www.uv.es/metode/anuario2002/ima ... a_JPG.html

S.A.Santonja is de bezieler van het plaatselijke project.

Zijn dorp werd geteisterd door enorme zwermen die het de bevolking lastig maakte. Na het bestuderen van hun gedrag heeft hij een goedkope manier ( plaatselijke vlechter ) gevonden om een ideale vangkorf te ontwikkelen ( bestond maar werd niet meer gebruikt ) Een hangkorf omdat, buiten de varroa, alle belagers vanaf de grond in de korf komen ( hagedissen, schorpioenen.. )
Als een korf bewoond is, wordt hij opgehangen in streken die door een bosbrand zijn geteisterd als bestuiver voor de plaatselijke vegetatie.
Het onderste gedeelte dient om de vuiligheid, die de wasmot achterlaat, op te vangen want volgens hem kan een vuile ( wasmot poep ) korf niet meer dienen als zwermvanger omdat de zoekbijen deze mijden.


kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten