De Uddeler Korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
De Uddeler Korf

Bericht door Bart de Coo » za 30 mei 2009, 22:37

De afgelopen week heb ik twee mooie nazwermpjes geschept. Ik heb ze beide in een Uddeler korf gestopt. Ik bezit er overigens maar twee. Ik heb 1 keer eerder 1 Uddeler korf naar de hei gebracht en dat was in 2007, het legendarische heidejaar. Dus ik had onmiddellijk succes: binnen een week op de hei was de korf niet meer te tillen[:)].

Ik zou graag eens wat ervaringen, tips en hints en wat dies meer zij willen uitwisselen.

Voorschot: wat doe je met Uddeler korven als ze terugkomen van de hei? In 2007 was het nest compleet 'verhoningd': er zat geen bij meer in en er was nauwelijks meer ruimte om te broeden. Tegen beter weten in zette ik er een rand onder en begon ze een beetje te voeren, zodat ze weer wat zouden gaan bouwen, zodat er weer wat broedruimte zou ontstaan. Maar helaas, twee maanden later was het volkje verdwenen. De oorzaak lijkt me duidelijk: door de varroa en het intensieve honinghalen en door het ruimtegebrek was het volk te veel verzwakt, de winterbijen waren veel te matig van kwaliteit en het volk was kansloos. Al mijn andere volken, in kasten, overleefden de winter moeiteloos.

(Misschien was het inderdaad niet zo netjes van me om die korf naar de hei te brengen, terwijl je zo'n probleem eigenlijk best had kunnen zien aankomen en vervolgens niet weet hoe je het oplost. Voordat je met een Uddeler korf naar de hei gaat, verklein je de ruimte immers enorm. Zo' volk ga je dus niet inwinteren. Maar ja.)

Ik volg op dit moment de korvencursus bij Kees van Holland, dus ik neem aan dat ik daar in september het antwoord vanzelf wel krijg, maar ik kan niet zo goed wachten :D.

Haak eens in! Of zijn er Uddeler imkers meer?


Groet,


Bart de Coo

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: De Uddeler Korf

Bericht door J.R. » zo 31 mei 2009, 20:21

Hallo Bart,

Ik ben wel in het bezit van een Uddeler korf (2 Randen).
Ben wel benieuwd hoe je het gaat doen,
ik heb namelijk geen idee.
Kun je mij misschien wat raad geven hoe te beginnen?

Groet,

Jan Ritsma

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De Uddeler Korf

Bericht door Bart de Coo » zo 31 mei 2009, 22:50

Nou, hoe je moet beginnen, dat kan ik je wel vertellen. Zet 1 rand onder de korf. Leg er eerst wat repen schuimrubber op en kram hem daarna vast aan de broedkamer. Ik heb de krammen gemaakt van grondpennen die bij een tent hoorden.

Ondertussen had je bovenlatten, die een zaagsnede hebben, al voorzien van reepjes voorbouw om de zwerm de weg te wijzen. Bovendien moet je de broedkamer spijlen met vier spijlen. Met geschilde wilgentakken gaat dat prima.

Als dat allemaal gebeurd is, gooi je er een zwerm in, of bij het doppenbreken gooi je er een jong moertje in en een emmer bijen. Afvoeren naar een andere plaats buiten vliegbereik. Vergeet niet te voeren. Benevelen met oxaalzuuroplossing als de boel goed aan de praat is. Daarvoor korf een kwartslag voorover of achterover kantelen, bijen even langs de wanden laten verspreiden en benevelen maar. Draag een masker a.u.b.

Zodra de heide begint, rand eronder vandaan halen. Raten terugsnijden tot onderaan de broedkamer, dus dwars door het broed heen (!). Stukken broed eventueel laten uitlopen bovenop een kast met een lege honingkamer bovenop de dekplank. Voergat open laten.

Plaats de rand bovenop de honingkamer met de raampjes erin, die je ook voorzien hebt van een reepje voorbouw. Afvoeren naar de hei.



Maar wat als de operatie geslaagd is J.R.? Wat dan? Dat is mijn vraag. Maar ik hoop dat ik je verder heb geholpen.



Groet,


Bart

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: De Uddeler Korf

Bericht door J.R. » ma 01 jun 2009, 10:55

Hallo Bart,

Bedankt tot zo ver , hoe het verder gaat zal ik moeten afwachten of er nog iemand anders reageert.

Groet,

Jan Ritsma

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Uddeler Korf

Bericht door Piet Jager » di 02 jun 2009, 22:29

De werkwijze van de vierkante korf staat heel precies beschreven, inclusief schematische weergave, op blz. 66 en 67 in het boek 'KORFIMKER, eens een beroep ... thans en hobby' van Jan van de Veluwe (Speelziek.) - Uitgave 1982

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten