Ratenbouw corrigeren

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Ratenbouw corrigeren

Bericht door Bart de Coo » di 02 jun 2009, 23:34

Vanavond heb ik met veel succes de volgende operatie uitgevoerd.

Afgelopen zaterdag stopte ik een mooie nazwerm in een Uddeler korf. Gisteravond ontdekte ik dat de zwerm scheef aan het bouwen was: precies 45 graden op de latjes. (Ik had inderdaad geen reepjes voorbouw aangebracht. Er zaten nog wasresten van de vorige bewoners in, dus ik dacht, dat gaat wel goed. Niet dus. Sorry!)

Vanavond zette ik de korf op een grote jaagnap. Een keer zachtjes op de grond laten ploffen en praktisch de hele zwerm ligt in de nap. Vervolgens heb ik de bijen beneveld met 3% oxaalzuuroplossing.

Met een korfmes heb ik de rechte raten losgesneden van de kop en mooi recht op de latjes gezet. Ik stak gladde vleespennen door de korf om de kersverse raten overeind & op hun plaats te houden. Vervolgens stortte ik de benevelde zwerm terug.

Maar...

En nu komt het. Ik zette de korf op z'n kop terug, met een plank er bovenop. Ik had namelijk in verschillende historische korfteksten gelezen dat dit de manier is om dit soort raatcorrecties te laten vastbouwen door de bijen.

Vanavond laat de korf voorzichtig, met plank en al, rechtgezet. Eerst even gekeken of de bijen niet massaal aan de plank waren gaan zitten. Nee dus! Ze zaten in de kop van de korf! Dus beneden. Toen ik de korf overeind zette, geen plof gehoord, dus geen vallend raatwerk. Ik neem dus veilig aan dat de operatie geslaagd is: raten netjes rechtgezet en netjes laten vastmetselen door de bijen.

Deze truc werkt ook bij darrenraat. Als de imker van mening is dat de zwerm te vroeg darrenraat bouwt, dan snij je dat weg. Je plaatst er een stuk werksterraat voor in de plaats, steekt dat vast met cocktailprikkers of zo, laat de korf een paar uur op zijn kop staan met een plank erop, en voila, keurig vastgemaakt.

Het werkt! I did it!


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Ratenbouw corrigeren

Bericht door wilde » do 04 jun 2009, 21:15

Bart, je bent kennelijk een geheel ander korfimker dan ik. Dit soort acties zou ik nooit doen. Als de bijen scheef bouwen, het zij zo. Ze zullen de korf bijna steeds netjes vullen met raat zonder warbouw. Ik zie het als bemoeizucht van de hobby-imker, die de bijen wil dwingen te doen wat hij wil. Je bent er lekker mee bezig, maar je helpt er de bijen niet echt mee. Ook bij een bouw die niet haaks op het vlieggat staat, zal er even veel raatopppervlak zijn dan bij haakse bouw. Gun de bijen hun eigen bouwmethode. Het is mij ook een raadsel waarom je darrenraat zou willen wisselen voor fijn werk. Het is een zinloze actie, want de bijen trekken hun eigen plan.

Ik heb een week of 3 geleden 2 korven bevolkt, ieder met een nazwerm. Er was dracht genoeg en ik heb ze niet gevoerd. Het enige wat ik doe is kijken naar het gedrag op de buitenkant bij het vlieggat en later of er stuifmeel wordt gehaald. Dat laatste is bij beide het geval en dus zijn ze voor mij OK. Ik heb geen reden om ze om te keren en het risico te lopen van omklappende en uitvallende raat.

Groet, Albert

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ratenbouw corrigeren

Bericht door Bart de Coo » vr 05 jun 2009, 11:54

In dit geval was het een Uddeler korf, dus als je die naar de hei wilt brengen met een honingkamer erop, dan is het toch best prettig als de raten netjes vast zitten aan de latjes en niet aan het afdekplastic.

Maar nog even verder geboomd over de ronde korf. Mocht je daar ooit honing uit willen halen, dan is het toch best prettig als de raten mooi recht zijn? En bij het jagers maken kan ik me voorstellen dat ze veel makkelijker van rechte raten aflopen dan van warbouw. Ik heb het nog nooit geprobeerd natuurlijk. Verder lijkt het me handig voor het overzicht. Het is veel makkelijker om tussen rechte raten te koekeloeren dan tussen warbouw. En die oppervlakte, weet je dat heel zeker? Ik ben geen wiskundige, maar ik kan me voorstellen dat warbouw, met al zijn grillige vormen, minder efficiënt is ingedeeld dan kaarsrechte raten. Dan is er nog het spijlprobleem. Een korf met regelmatige, koude bouw, heeft alle raten netjes aan de spijlen vastgebouwd. Dat is handig voor het reizen, jagen en botsen. Bij warbouw loop je het risico dat stukken raat niet goed vast zitten. Dan zou er tot slot nog een esthetisch argument aangevoerd kunnen worden: rechte raten zijn mooi. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Wil je er je licht eens over laten schijnen, Albert?


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Ratenbouw corrigeren

Bericht door wilde » vr 05 jun 2009, 19:08

Dag Bart,
Ik heb over het hoofd gezien dat het een Uddeler korf was. Dat maakt wel veel verschil, want de raampjes moeten dan uitneembaar zijn. Ik houd korven uitsluitend voor mijn plezier. Ik oogst er nooit van, maar ik voer ze ook niet meer, ook niet voor de winter. Als een volk onvoldoende honing haalt hoef ik het niet. Ze krijgen een mooie schone korf en moeten dan zelf geheel in het onderhoud voorzien. Bij het beheer van dergelijke korven passen zulke acties als het rechtzetten van raat niet. Dat komt vanzelf goed als ik de korf weer een keer leegmaak of als ze dood zijn na de winter. Dan mag de volgende zwerm het opnieuw proberen.

Groet, Albert

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Ratenbouw corrigeren

Bericht door Jeroenvt » vr 05 jun 2009, 21:27

Albert,

Doe je wel iets aan varroa?

Overigens, ik probeer nu te imkeren met zo min mogelijk kunstraat in een kast. Kom ook af en toe scheefbouw tegen, maar met sateprikkers gaat het al iets beter. Soms een beetje bij buigen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Ratenbouw corrigeren

Bericht door wilde » vr 05 jun 2009, 22:58

In december-januari behandel ik de korven met oxaalzuur druppelen. Ik heb ze ook wel behandeld met verdamping, maar dat is wat meer werk met extra onderzetters. De damp slaat voor een belangrijk deel neer op het gaas dat ik tussen de onderzetbodem en de korf zet. Dan bereikt het de bijen dus niet goed. Daarom druppel ik ze nu. Kijk op mijn site voor foto's van oxaalzuurverdamping bij korven.
Ik heb in de zomer ook wel eens een doosje apiguard gegeven, maar dat werkt vanaf de bodem minder goed, dus ik volsta met 1 oxaalzuurbehandeling. Je zou op de 25ste dag na een voorzwerm er wat oxaalzuur kunnen in kunnen spuiten met de bloemenspuit (3% oplossing in water), maar je bereikt de bijen moeilijk allemaal als de korf is volgebouwd.

Groet, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten