De 1e keer bijen in een korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

De 1e keer bijen in een korf

Bericht door heidecap » vr 22 mei 2009, 21:17

Vorige winter heb ik op een cursus korfvlechten een korf gevlochten. Nu wil ik deze korf bevrouwen.
Ik ben van plan een kunstzwerm te maken in deze korf, meteen oxaalzuur erbij sproeien, vervolgens de onderkant en vlieggat dichtmaken met horregaas en de korf over een afstand van 5 km te verplaatsen en dan 's avonds openen.
De dracht neemt hier momenteel wel af, dus ik zal moeten bijvoeren.
Wie heeft er wat voeren betreft een handige tip voor mij? of verder nog suggesties voor het overzetten van een volk in een korf ?

Thanx, Thomas

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De 1e keer bijen in een korf

Bericht door pxsloot » vr 22 mei 2009, 21:34

Kijk bij iwf.de op de site. Zoeken op 'heideimkerei'. De films starten meestal een paar minuten in de film, terugspoelen dus.

De eerste film: http://tinyurl.com/qqptwe

De oude baas gebruikt geemailleerde schaaltjes met wat stro en suikerwater om te voeren gewoon onder de korf.
Vlieggat wordt dichtgemaakt met gras en een stuk vitrage met 4 spijkers(?) er aan om de boel van onder dicht te maken.

Verderop in de serie (aflevering 4 dacht ik) komen de zwermen aan bod.

grgr

Peter S.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: De 1e keer bijen in een korf

Bericht door J.R. » vr 22 mei 2009, 21:46

Hallo Thomas,

Zelf voer ik in een plastic plantschaal(onderzet lekbakje)
in elke bloemenzaak verkrijgbaar ongeveer 24 cm rond
en doe daar wat stro in, gaat bijna 2 liter in.
gewoon korfeven opzij zetten vullen en de korf er weer overheen zetten.

Groet,

Jan Ritsma

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: De 1e keer bijen in een korf

Bericht door remolen » vr 22 mei 2009, 21:46

waarom zou je korven willen gebruiken? dat snap ik niet.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: De 1e keer bijen in een korf

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 22 mei 2009, 22:04

Rene, als je eenmaal bijen in een korf hebt gehad, begrijp je het wel.
Voor het voeren heb ik eens een houten plaat gemaakt, met daarin twee gaten. Het ene gat zit onder de korf, het andere gat zit buiten de korf. Beide gaten met elkaar verbonden door een "tunneltje" aan de onderkant. Op het gat buiten de korf plaatste ik een plastic voerbakje, zo kon ik gewoon voeren. Ze moeten het even doorkrijgen, maar dan gaat het goed. De voerbak wel een beetje inpakken met isolatie.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: De 1e keer bijen in een korf

Bericht door martin b » vr 22 mei 2009, 22:14

Dat moet je zelf een keer gedaan hebben, dat korfimkeren, om te weten hoe fantasie dat is. Het is een ervaring die, ook al doe je dat maar 1 jaar, altijd bij zal blijven.

Op een of ander manier is het net of je dichter bij de bijen komt. Het heeft iets magisch. Ook al kun je er geen raampje uithalen, en voor je neus houden.
Maar als je de korf omdraait, en dan tegen de raat en bijen kijk, dan is dat puur natuur. In een woord geweldig.

En als je de mogelijk heb om ze te laten zwermen, krijg je mooie zwermen, met zijn voordelen, om je volken uittebreiden.

martin

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De 1e keer bijen in een korf

Bericht door wilde » vr 22 mei 2009, 22:43

Dag Thomas,
Als je een kunstzwerm (veger) in de korf gaat plaatsen, zou ik de bijen eerst afslaan in een aparte bak, nadat de moer even apart in een kluisje is bewaard. Dan besproeien met oxaalzuur en alles in de korf kiepen. Op het laatste moment de moer toevoegen en de korf afsluiten met gaas. Een dergelijke verzameling bijen is geen volk en zal gevoerd moeten worden. Gemakkelijker is het om een korf te bevolken met een natuurzwerm. Die hoef je ook niet te voeren.
Ik heb deze week ook 2 korven bevolkt met nazwermen, die eerst met oxaalzuurspray waren behandeld. Ze moeten het nu zelf uitzoeken. Er is bij mij ook nog wel wat dracht, maar ik sta altijd versteld van de haaldrift van echte zwermen. Een voorzwerm bouwde bij mij vorige week in 5 dagen tijd 10 kunstraat geheel uit. Dat zijn de zwermen voor de raatvernieuwing. Helaas ben ik ook een paar voorzwermen kwijtgeraakt en zullen nazwermen ook flink moeten bouwen, maar die zijn heel wat minder actief dan voorzwermen.
Groet, Albert

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De 1e keer bijen in een korf

Bericht door Bart de Coo » za 23 mei 2009, 15:20

Dit jaar heb ik voor de tweede keer een klein korfje in mijn achtertuin staan. Die heb ik een week geleden bevolkt bij het doppenbreken: breek een dop, laat het moertje eruit lopen, stop haar in de minikorf en doe er een hoeveelheid bijen bij in een hoeveelheid die de imker goeddunkt. Heel graag een flinke vervoersafstand in acht nemen. Bij mij is dat 2 a 3 kilometer. Dat is kennelijk voldoende. Het is maar een 'recreatievolkje', dus het devies is: weinig bijen. Bovendien moeten ze geen ruimtegebrek krijgen.

Diezelfde avond nog zet ik er een bak onder die ik heb gemaakt van een afgezaagde emmer met wat afgeknipte wilgentakjes erin. Roggestro gaat ook prima. Gras lukt in principe ook, maar het heeft bepaald niet mijn voorkeur, omdat de bijen het telkens naar buiten willen slepen.

Dit voorjaar zette ik mijn minivolkje, dat dus overwinterd had, bovenop een broedkamer met wat uitgebouwde ramen eronder. Zodra de uitgebouwde ramen belegd waren, heb ik het korfje afgebotst in de broedkamer. Vervolgens heb ik een moerrooster geplaatst, zodat de moer niet weer in het korfje zou kruipen, en toen na drie weken alle broed uit het korfje was uitgelopen, heb ik het eraf gehaald.

Het volk zit inmiddels op 10 broedkamerramen (!!!) en haalt volop acaciahoning (!!!).

Maar het leukste komt nog. Zodra dat korfje leeg was, heb ik de raten ingekort. Zo had ik een korfje met een 'vel' erin, dat wil zeggen, een restant raat met honing en stuifmeel. Dat heet ook wel een 'honinghuisje' en in een tekst uit het einde van de 18e eeuw heet dat 'een honing'. Taalkundig heel merkwaardig inderdaad. Maar ideaal voor een volgend reservevolkje.

Dit korfje staat inmiddels bij een collega in de tuin, met een jong moertje en een soepkom bijen erin. Voeren is niet nodig, dat hebben ze zat.

Gisteravond heb ik het korfje dat bij mijn collega staat bedruppeld met oxaalzuuroplossing en vanavond ga ik mijn eigen volk behandelen. Daarvoor keer ik de korf om, laat de bijen tegen de wanden oplopen en benevel ze zo met oxaalzuur. Ik heb liever dat de bijen zich even 'gesetteld' hebben voordat ik met oxaalzuuroplossing aan de gang ga.


Groet,


Bart de Coo

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De 1e keer bijen in een korf

Bericht door A.A. Staals » di 09 jun 2009, 22:44

Wie heeft er wat voeren betreft een handige tip voor mij?


Handig voer toestel voor een korf (afkomstig uit België).

Afbeelding
Afbeelding

iemand die handig is kan het zo maken.

ad staals

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De 1e keer bijen in een korf

Bericht door Imkerij Westland » wo 10 jun 2009, 10:27

Thomas,

Je neemt een lege honingkamer en een oude houten dekplank.
Koop bij een zaak voor huishoudelijke artikelen en klein afwasteiltje (zo'n camping ding), hierin kan zo'n 3 liter voer.
Zaag een iets kleinere diameter van het teiltje uit de houten plaat. Plaats hierin het teiltje, gooi het voer erin en een flinke hand houtwol. (even zoeken in de kelder bij je kerstpakketen, van de wijn of ander goed bedoelde relatiegeschenken). Korf over de teil en dit werkt uitstekend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten