Centerspijl

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Centerspijl

Bericht door Bart de Coo » ma 14 dec 2009, 20:50

In het bekende boek Korfimkerij van Jan Speelziek (Eigen beheer. Teuge, 1995) wordt op blz. 61 beschreven hoe je een korf moet spijlen. Volgens Speelziek is de eerste spijl die je moet aanbrengen de 'centerspijl'. Dat is een spijl die evenwijdig loopt aan kopspijlen en precies haaks staat op de dwarsspijlen. Hij wordt boven het vlieggat door de korf gestoken. Speelziek gaat ervan uit dat het vlieggat zich een handbreedte boven de onderkant bevindt.

Nu heb ik in het verleden de gekste verklaringen gehoord voor deze centerspijl. Hij zou de raten stevigheid verschaffen - hoe dan? De spijl loopt toch evenwijdig met de raten? En hij zou de bijen van een soort loopbrug voorzien om alle raten gemakkelijk te kunnen bereiken. Maar ook zonder centerspijl lukt dat natuurlijk prima.

Maar waarom wordt/werd dat ding dan wel aangebracht? Dit jaar kreeg ik op de korvencursus van Kees van Holland een plausibel antwoord. Hij werd aangebracht voor het reizen met paard-en-wagen. Als je een korf op zijn rug legt, dus met het vlieggat naar boven, en je stapelt daar nog een zootje korven bovenop, dan kan zo'n korf gevaarlijk platgedrukt worden, met alle gevolgen vandien.

Een andere reden heb ik zelf bedacht. Op de stal van Van Holland zag ik een aantal van dit soort korven staan:

Afbeelding


Door het vele omkeren is de onderkant van de korf helemaal ingedrukt. Misschien dat een centerspijl daartegen enig soelaas biedt, als je hem dan wel heel laag, dus onder het vlieggat, bevestigt. (Ik spreek mezelf trouwens onmiddellijk tegen. Op de foto zie je heel duidelijk een centerspijl boven het vlieggat zitten, die nota bene, tegen alle voorschriften in, tussen de wrongen is gestoken en niet dwars door een wrong heen, geheel in strijd met Kees' eigen instructies. Ik vermoed daarom dat deze korf niet door hem is gespijld.)

Ik vind die verklaring vooral zo plausibel, omdat we in Nederland van oudsher van die dunne korfjes vlechten. Vergelijk dat eens met de korven van de Luneburger Heide. Die zijn zo dik, zwaar, robuust en stevig, dat het bij de Noord-Duitsers kennelijk nog nooit is opgekomen om daar een centerspijl in aan te brengen.

De moderne korfimker kan de centerspijl dus gerust weglaten.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Centerspijl

Bericht door Oude Essink » di 15 dec 2009, 10:07

Om even het spijlsysteem te laten zien:
Afbeelding
.
Op het volgende plaatje zit Kanitz met een korf; hij heeft drie van die centrumspijlen; hier duidelijk bedoeld om het mooi vertikale verloop van de raten te bevorderen:
Afbeelding
.

Afbeelding

hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten