Afjagen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Afjagen

Bericht door Bart de Coo » zo 16 mei 2010, 17:33

Dan moet je wel even vertellen wat je met 'de vorige keer' bedoelt, Cefas.

Het geval is als volgt. Een weekje geleden of zo nodigde ik Cefas uit om samen een korf af te jagen. Ik had besloten 'de Spaanse methode' te proberen. Dat is die methode zoals je die kunt bekijken in het YouTube-filmpje waarnaar hierboven verwezen wordt. We kregen de moer er niet uit en bovendien richtten we nogal een ravage aan: verschillende raten kwamen los te zitten en ze moesten provisorisch worden vastgezet. Helaas hebben we de korf daarmee een flinke 'tik' uitgedeeld, want hij is veel lichter geworden en er is nog steeds geen dop te bekennen, terwijl die er een weekje of twee wel degelijk in zaten. Kortom, Bart, gezakt voor je examen.

Maar de ervaring bleek toch weer waardevol te zijn. Voortaan beter spijlen en alleen jagen met lekker weer en goede dracht. Ander komt er maar een zwerm af, jammer dan. Ik werd op mijn beurt weer uitgenodigd door Rob om in Arnhem een korf af te jagen. Wij besloten 'de methode Kees van Holland' toe te passen. We hebben beide namelijk de korvencursus bij Kees gevolgd. En het was werkelijk in een vloek en een scheet gepiept. Korf in een wijde jaagnap geplaatst, bijendicht, beetje rook in het vlieggat, twee minuten trommelen met stokken op de nap en niet op de korf dat kost je je rug, roken & wachten, zes minuten trommelen, roken en wachten, twee minuten trommelen. Bouwwerk recht zetten, nog een paar keer botsen op de grond, korf wegtrekken. Op je knieen & moer zoeken. Binnen een minuutje of twee hadden we haar te pakken.

Ik heb even een overwinningskreet geslaakt, als u het niet erg vindt.

[:)][:)][:)][:)][:)]


Groet,

Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten