Gravenhorster korf?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Gravenhorster korf?

Bericht door maartenkleijne » zo 15 sep 2002, 17:58

Mijn zwager Frans Rijnja heeft zijn zinnen gezet op het vlechten van een originele Gravenhorster korf. Raampjes heeft hij al op de kop getikt. Wie kan hem langs deze vertellen wat de juiste maten van de korf ongeveer zijn??

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gravenhorster korf?

Bericht door Imkerij Westland » ma 16 sep 2002, 06:42

Maarten,

Aan de maten van een boogkorf kan ik je niet helpen, wel wil ik je attenderen op een aantal leuke artikelen m.b.v. de Gravenhorster boogkorf.
Onder het menu "archieven" sub-menu "groentje" kan je m.b.v. Gravenhorster en boogkorf leuk wat info vinden.
Maarten

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Gravenhorster korf?

Bericht door Romée van der Zee » wo 18 sep 2002, 21:46

Maarten,
Ik heb aan Jan Speelziek gevraagd of hij dit probleem kon oplossen. Hij schreef me terug dat Henk van der Zande de expert bij uitstek is op het gebied van Gravenhorster boogkorven. Ik sprak hem zojuist aan de telefoon, en hij weet er inderdaad alles van. Ik meen dat Gravenhorst 22 verschillende maten uitgeprobeerd heeft, en Henk heeft de meeste ervan gevlochten.
Bovendien weet hij veel van de geschiedenis van de korfimkerij en de mensen die daar een rol in speelden. Ik stelde hem voor dat enkele mensen hem in Apeldoorn zouden bezoeken, om hem het hemd van zijn lijf te vragen. Dat zou kunnen uitlopen op een stuk op het Imkerforum. Hij vond het prima.
Dus, Maarten, dit is je kans!
Wie zouden meewillen? (Els, zeker ook iets voor jou)
Romée

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Gravenhorster korf?

Bericht door maartenkleijne » wo 18 sep 2002, 23:33

Leuk idee, bedankt voor de tip, ik doe zeker mee en mijn zwager Frans w.s. ook wel. Dat stuk op het Forum komt er dan vanzef wel.
Waar kan ik 'm bereiken, c.q. wie neemt initiatief?

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Gravenhorster korf?

Bericht door Romée van der Zee » wo 18 sep 2002, 23:53

Ik wacht even op wie zich melden, en daarna geef ik aan Maarten het telefoonnummer om een afspraak met hem te maken. Mochten er meerdere mensen belangstelling hebben, dan kunnen we hem uitnodigen op een bijeenkomstje dat we zelf organiseren.
Maak dus snel kenbaar of je mee wilt.
Romée

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Gravenhorster korf?

Bericht door Kroese » do 19 sep 2002, 22:07

Hoi Romee en alle anderen.

Gisterenavond zat ik bij Henk v d Zande. We waren net terug van de heide (we hadden lekkere pijn in de rug van de flink zware kasten)

Ik hoorde hem over de Gravenhorster boogkorven praten, niet wetende dat hij met Romee belde.
Na het gesprek vertelde ik hem van de discussie op het forum.

Ik kan Henk v d Zande zeer aanbevelen, hij geeft in onze vereniging Apeldoorn/Ugchelen(ook wel in andere verenigingen) korfvlecht cursussen.

Hij heeft al vele oude types Korven nagemaakt. o.a. ook de vierkante uddeler korf, die op de heideoogst gericht is.
Hij kan hier dan ook zeer boeiend over vertellen. Zeker een bezoek waard.

Groetjes,

Hennie Kroese
Apeldoorn.....................

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Gravenhorster korf?

Bericht door Romée van der Zee » zo 22 sep 2002, 20:46

Tot nu toe hebben zich gemeld:
Harm vd Pas,
Maarten + zwager
Els Kleijnendorst
Jelte Pieter Dijkstra
Henk Kok
en ik

Vanavond had ik Henk vd Zande aan de lijn. We hebben een afspraak gemaakt op maandagavond 28 oktober. Henk wil graag zijn weekends vrij houden, ook omdat zijn demonstratiewagen met korven dan vaak op markten/beurzen etc is.
Willen jullie even laten weten of deze datum uitkomt. Eventueel kunnen we met diegenen die dat op prijs stellen van te voren ergens eten. Aanmelden kan nog.
Romée

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gravenhorster korf?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 30 sep 2002, 16:59

Betreft bezoek Henk v.d. Zande

Aangezien enkele personen die zich hadden aangemeld voor het bezoek aan Henk op 28 oktober a.s. zich die avond niet vrij kunnen maken, is er gezocht naar een datum waarop iedereen wel van de partij kan zijn.
De afspraak is nu verplaatst naar

vrijdagavond 8 november a.s.

Nadere informatie over plaats en tijdstip zullen later door Romée aan diegenen die zich hebben aangemeld worden toegezonden.. Wij komen in ieder geval bij elkaar in de schuur in de buurt van Apeldoorn waar Henk zijn vlechtcursussen geeft en waar ook de wagen met diverse modellen korven staat die u vaak op bijenmarkten aantreft. Hij heeft daar materiaal en voorbeelden bij de hand om zijn uitleg voor ons nog aanschouwelijker te maken .

Aanmelden kan nog d.m.v. een e-mailtje naar Romée (romee(APENSTAART)xs4all(APENSTAART)nl) of mij (els.kleijnendorst-pasman(APENSTAART)planet.nl) U krijgt dan een bevestiging en te zijner tijd de nadere gegevens van dit bezoek.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gravenhorster korf?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 05 nov 2002, 22:17

A.s. vrijdag, 8 november, is het zover, dan krijgen wij van Henk v.d. Zande alles te horen over de Gravenhorster boogkorf. Hoe die gemaakt werd en je hem ook nu nog kunt maken, op welke wijze je er het best mee kan imkeren, enz. enz. Henk neemt hiervoor de zgn. 'vormijzers'

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gravenhorster korf?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 12 nov 2002, 19:54

Afgelopen vrijdag, 8 november, waren een aantal forummers op bezoek bij Gerrit Oudendorp in Speuld waar Henk v.d. Zande ons de fijne kneepjes vertelde over het maken van o.a. Gravenhorster boogkorven en hoe er met deze korf gewerkt werd.
In de '˜schuur' werden wij door Gerrit gastvrij ontvangen met koffie met koek en werd er kennisgemaakt met onze gastheren (het woord '˜schuur' heeft op het platteland en de stad toch een geheel andere betekenis, het betrof een riant onderkomen). Behalve korfvlechtlessen worden er door Gerrit o.a. ook cursussen in stoelenmatten gegeven. Zelf arriveerde ik jammer genoeg pas later, had het fileprobleem in de randstad nog onderschat.

Wat is die avond alzo besproken en bekeken? Heel veel, het hoofdthema van de eerste helft was vanzelfsprekend de Gravenhorster korven. Maar ook aan de Uddeler- en Vaassener korven werd veel aandacht besteed. Deze 3 korven zijn een tussenvorm tussen de zgn. vaste- en losse bouw en waren (en zijn) zeer geschikt om de hoofddracht op de Veluwe, de heide-dracht, binnen te halen. Onder vaste bouw wordt verstaan korven of kasten waarvan de raten niet uitneembaar zijn en bij losse bouw zijn alle ramen uit de kast of korf te nemen. Later zal ik de in de rubiek 'Bedrijfsmethoden'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten