korf bevolken met veger

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

korf bevolken met veger

Bericht door LWPisa » wo 12 feb 2003, 11:01

Beste forummers (Piet?),

Kan men eenvoudigweg een korf bevolken met een grote veger? of moet het voor de benodigde bouwlust per se een zwerm zijn?
Ik weet dat men een jager kan maken voor een nieuwe korf maar ben niet zeker of deze gelijkwaardig is aan een veger.

vriendelijke groet,
Lennard




Bijgewerkt door - lwpisa op 12/02/2003 11:02:27

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: korf bevolken met veger

Bericht door wilde » di 25 feb 2003, 19:44

Lennard,
In je profielgegevens zag ik dat je opgeeft 2 volken te hebben. Dat is niet veel en misschien kom je nooit zermen tegen. Vandaar wellicht het idee van de veger.
Mijn advies is om het niet te doen met die kunstzwerm. Het zal uiteindelijk misschien wel lukken, maar met zeer veel moeite. Een kunstzwerm is eigenlijk niet meer dan een hoopje bijen dat geen enkel volksverband heeft. In dit geval (korf) ook geen broed en geen raat heeft, dat bij een normale veger wel aanwezig is en wat houvast geeft voor de volksopbouw en het saamhorigheidsgevoel.
Een natuurzwerm is de aangewezen nieuwe bevolking voor een korf. Dat gaat als een trein als het een voorzwerm is. Ook een nazwerm van mei of juni kan een goed wintervolk worden.

Zelf ga ik ook een korf opnieuw bevolken om herstel van schade aan de eigen korf mogelijk te maken. De wijze waarop beschreef ik elders bij het onderwerp spechtenschade. Dan gaat het niet om een zwerm maar om een afgezwermd volk met een jonge bevruchte moer die nog niet aan de leg is. Dat heb ik al eerder enkele keren gedaan en het ging goed.
Groeten, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten