korfvlechten

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

korfvlechten

Bericht door croy » di 30 dec 2003, 20:41

Wij zijn aan het korfvlechten geslagen:D, maar nu is er een probleem weet of kan iemand mij vertelen hoe ik een korf moet spaken en hoeveel moeten er in om de raat te kunnen dragen[?]. Graag uw inlichtingen hierover:D.

M.V.G. CROY

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door wilde » di 30 dec 2003, 22:43

Het aardige boekje 'Korfvlechten' van T. Brekelmans geeft antwoord op alle korfvlechtproblemen. De herdruk is te koop bij het Bijenhuis.

Zelf spijl ik mijn korven met 6 spijlen (dwars door de raat). Een zg. hartspijl gebruik ik niet. Die wordt wel geadviseerd, maar is echt niet nodig. De spijlen zitten verdeeld in 3 paar op ongeveer gelijke afstanden van elkaar. De 2 van een paar zitten ongeveer 18 cm uit elkaar op dezelfde hoogte. Vanaf de onderkant is denk ik 8 tot 10 cm vrij. De rest van de binnenhoogte van de korf moet je dus in 3 gelijke delen verdelen. Het komt allemaal niet zo nauw als het maar redelijk verdeeld is. De maat van de korf is daarbij ook van belang. Bij een zeer grote korf moet je 8 of zelfs 10 spijlen gebruiken.

Het gemakkelijkst steek je de spijlen door de dunste plekken, dus waar de strostrengen tegen elkaar gehecht zijn, maar het is eigenlijk de bedoeling om door de dikste plekken te steken. Laat een stukje uitsteken. Dan kun je ze gemakkelijker verwijderen indien nodig.

Bovenin de korf moeten nog 3 of 5 korte kopspijlen. Daaraan hangen de raten en de hartafstand van die spijlen komt dus nauw: 35 à 36 mm aanhouden. Aan de kopspijlen een klein reepje kunstraat vastsmelten, dan bouwen ze mooi uit.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door Oude Essink » wo 31 dec 2003, 12:32

korf spijlen

Afbeelding

Deze korf werd gespijld door Brekelmans (boek pg 43). De essentiële onderdelen kleurde ik in:
Geel: vlieggat (vijf á zes strowindsels boven de onder-zijde)
Lichtbruin: hoofdspijl; vlak boven het vlieggat ingestoken en
dwars erop naar achteren gaand.
Rood : de drie kopspijlen lopen parallel aan de hoofdspijl; afstand hart tot hart: 35 mm. Bij voorkeur zijn ze aan de onderkant plat en van enige was voorzien, zodat de bijen daar beginnen met de raatbouw.
Overige: dwars op deze kopspijlen komen enige etages met een paar spijlen; meestal één of twee etages tussen de kopspijlen en de hoofdspijl; vervolgens onder de kopspijl beneden het vlieggat één of meerdere etages die doorgaans worden aangebracht als de bijen zover zijn met de uitbouw van de korf.

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door wilde » wo 31 dec 2003, 12:52

Hennie, de hoofdspijl (ook wel hartspijl) moet volgens Toon Brekelmans niet boven maar onder het vlieggat worden gestoken naar de andere zijde.

Deze spijl wordt nauwelijks toegepast. Kijk maar eens op de bijenmarkt in Veenendaal, waar normaal tientallen korven worden aangeboden.
Ik doe het zelf ook niet, want ik kan er geen echte functie voor bedenken. Te veel spijlen zijn niet goed voor het volk, want dan zal de resonantie van de raat minder zijn. Dat is een communicatiemiddel. De hartspijl heeft mogelijk als functie een gemakkelijke toegang tot het volk voor de inkomende bijen. Ze kunnen er overheen lopen en sneller de raat bereiken.

De spijlen worden bij voorkeur van sporkehout (Vuilboom) gemaakt. Dat is niet gevoelig voor houtworm en gaat jarenlang mee.

Voor het reizen met korven zijn de gewone overdwarse spijlen voldoende om de raat te verstevigen. Ze zullen niet als een boek dichtslaan of afbreken.
Als bijen de hartspijl echt nodig zouden hebben, zouden ze in natuurlijke holten zelf ook wel een soort brug bouwen. Bij de korven zie ik wel eens wat propolis 'gordijnen' en bruggetjes aan de voorkant. Die hebben mogelijk voor een deel eenzelfde functie.

Een groot nadeel van de hartspijl vind ik dat deze de middelste raat belemmert en als het ware in tweeën deelt. Dat is ook een reden om hem niet toe te passen.

Heb jij er andere ideeën over?
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door Oude Essink » wo 31 dec 2003, 17:18

Hallo Albert,
De centerspijl wordt in de litteratuur overal aanbevolen om het centrale broednest steun te geven; vooral als je gaat reizen raakt het broednest snel beschadigd als het niet stabiel wordt vastgezet. Ikzelf leerde hem ook gebruiken op de korfvlechtcursus. Bovendien, als je de dwarspijlen weg neemt ( honing oogsten; doppen weghalen; vuile raat uitsnijden) loop je het risico, dat het broednest doormidden scheurt.
Brekelmans plaatst de centrale spijl inderdaad onder de vliegspleet; misschien heeft hij het vlieggat erg hoog zitten; hij is de enige die dat doet; Speelziek in zijn boekje "korfimker" plaatst de centerspijl boven het vlieggat en zo beveelt hij het ook in de imkersencyclopedie aan.
Ik maakte veel korven zelf en imkerde ermee maar steeds met centrale spijl boven het vlieggat.
De centrale spijl maakt de korf stabiel; dit spreekt temeer, wanneer je ook nog met onderranden gaat werken en m.n. het broednest erg zwaar is.
In het Zuiden vind je korven zonder de centerspijl, maar daar zijn de dwarsspijlen kruiselings geplaatst, dus 45o op de kopspijlen; zo krijgt het broednest natuurlijk ook steun, maar het werk met de volken wordt erdoor bemoeilijkt.

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door wilde » wo 31 dec 2003, 17:46

Bedankt voor de reactie Hennie, het meeste is er nu wel over gezegd denk ik.
Voor Croy is misschien nog wetenswaardig dat de (korte) kopspijlen niet door de buitenkant behoeven te worden gestoken. Ik heb zelf een korf waar dat wel is gebeurd. Die kocht ik ooit op de Bijenmarkt in Veenendaal. Hij heeft 5 kopspijlen. Het probleem is een beetje de juiste afstand te verkrijgen.

Dat gaat gemakklijker langs de binnenkant. Je hebt daarvoor spijlen nodig die aan beide zijden zijn aangepunt en ongeveer 4 cm langer zijn dan de ruimte die zij boven in de korf moeten overbruggen. Sommigen kerven deze nog in om een kort reepje kunstraat (1 cm hoog) in te klemmen of te smelten.

Ze moeten praktisch tegen de bovenkant aan zitten, dus zo hoog mogelijk en het bevestigen gaat als volgt:
- Begin met de middelste spijl en steek deze in de stroring, maar verder dan eigenlijk moet.
- Druk de spijl tegen de bovenkant (plafond) van de korf en schuif de andere punt in de tegennoverliggende strorand.
- Maak alle korte spijlen apart op maat, want ze zijn vermoedelijk alle verschillend.
- Als je het goed hebt gedaan steken de uiteinden ongeveer 2 cm in de strorand en zijn ze vanaf de buitenkant niet te zien en hebben ze de juiste hartafstand van 35 mm.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door Oude Essink » wo 31 dec 2003, 18:27

kopspijlen. Het probleem is een beetje de juiste afstand te verkrijgen.

Gebruik een luciferdoosje!! Dan heb je de goede maat.
oes

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door wilde » vr 02 jan 2004, 15:07

Bij het bewerken van oude teksten uit de '˜Groentjes' kwam ik in februari 1920 ook deze tekst tegen over korven en het spijlen ervan:

Het bijenhouden in vasten bouw wordt in ons land nog verreweg het meest uitgeoefend, voornamelijk in de heidestreken. De boekweit en de heide, vooral de laatste, zijn daar de gewassen waaruit de bij haar voorraad verzamelt.
Zoo'n korf wordt door den ijmker zelf gevlochten. Stroo en de bast der braamstruik zijn de materialen, die hem dienen bij het vervaardigen ervan. Is de korf gereed, dan wordt deze gespijld. Een spijl is een stokje, gewoonlijk van den vuilboom, Rhamnus Frangula, afkomstig, waarvan de bast is afgenomen. Deze stokjes worden regelmatig meest in drie rijen van drie, alle in gelijke richting, door de korf gestoken. Daardoor wordt de korf steviger en tevens geven de spijlen aan de bijen de gelegenheid er de te bouwen raat aan vast te hechten. Zoo'n korf wordt gevuld met een zwerm.


Dat deden ze dus toen weer anders dan onze eerdere beschrijvingen. Zij gebruikten niet 2 maar 3 spijlen per etage en geen hartspijl, althans, die wordt niet genoemd.

Groetend, Albert

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door Æbe » di 06 jan 2004, 02:05

Van de bije-korf
Deeze worden wel van hout gemaakt, maar bij ons gemeentelijk van roggen-stroo gevlogten, en met gespleete takken,van wilge of bramen zaamen gebonden. Roggen-stroo word er toe gebruikt, om dat het zelve gladder en lange is, als gerste of haver-stroo, ten einde de bijen dies te minder moeite zouden vinden, met haare korven inwendig te vereffenen, voor dat zij beginnen honing en wasch te maken.
Een bije-korf moet niet hooger als vijf vierendeel van een el, en beneeden niet wijder als drie vierendeelzijn; maar boven eenigzints spits toeloopen,zo nochtans, dat de punt een weinig plat zij, om hem beter te konnen omkeeren, en met de opening naar boven zetten;het is beter,dat ze eenigzins kleiner, als dat ze te groot zijn, aangezien de honing-bijen daar door zouden afgeschrikt worden, wanhoopende, dezelve ooit met wasch en honing te vervullen, en bijgevolg haar noestigen en nijveren arbeid staaken.
Daar de bije-korv het dikste is, moeten spillen van plat wilgen of ander hout, over het kruis, doorgestooken worden,daar ze hunwerk aan vasthegten.Ook moet men voor haar uitgangen, een plat houtje in de korf steeken, van ongeveer een paar vinger breed, en drie of vier duimen lang,op dat de bijen daar op in de zonneschijn kunnen wandelen.Maar de inwendige zijde word op de volgende wijze gemaakt, en van de hier en daar uitsteekende stroo-halmen bevrijd:Men maakt de buiten-zijde door en door nat, men houd de inwendige eens en andermaal boven een zagte vlam, en schaaft ze daar na met een scherpe slijpsteen zuiver af;in zulke bije-korven zullen de bijen veel liever haaren honing maaken, als in gantsch versche korven: Edog zij moeten alvoorens eenige dagen lang in de lucht gestelt worden, daar ze geen regen treffen kan; tot de vlam, met welke men van binnen de stoppelen afbrand, konnen welriekende kruiden,venkel,enz. gebruikt worden; want deeze reuk is de honing bijen aangenaam.

overgenomen uit het HUISHOUDELIJK WOORDENBOEK
vervattende veele middelen om zijn
GOED TE VERMEERDEREN en zijne GEZONDHIJD TE BEHOUDEN
door M.N. CHOMEL (1769)

Æ.

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door croy » wo 07 jan 2004, 20:47

Iedereen bedankt voor de raad ik ga hem in de praktijk brengen, bij mijn eerste gevlochte korf uit buntgras en plastic touw(niet orgineel maar wel makelijk) Volgend jaar is het de bedoeling dat ik er een met bramentakken ga vlechten. Hoe moet ik dat doen??? moeten deze gesplits worden??? Hoe hou je ze soepel om mee te vlechten??? Ik heb ervaren dat het begin van de korf het moeilijkste is hoe doe ik dit het makelijkste????:D

Croy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten