Jager maken met de korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Jager maken met de korf

Bericht door Bart de Coo » di 10 mei 2005, 20:31

O jee, ik zit in de nesten.

Ik zit net te lezen over het feit dat een koudeperiode zwermbevorderend werkt. Dat kan ik bevestigen. Vorige week maandag in mijn korf gekeken: een paar speeldopjes. Meer dan een week later, vanavond dus, om 18.30 nog even gekeken: festival van gesloten doppen. Gauw even een jager maken, dacht ik, want als het morgen mooi weer is, dan zijn ze er vandoor.

Zo gezegd, zo gedaan. Lege korf op de oude plaats gezet. Korf in een jaagnap gezet, bijendicht gemaakt met doeken. Op zijn kop en trommelen maar. Kwartiertje volgehouden. Gevaarte weer recht gezet, paar keer gebotst, korf eraf getrokken en zoeken naar de moer. Maar... Er waren veel te weinig bijen mee omhoog gekomen, dus ik vreesde al het ergste. Geen moer. Nog eens de procedure herhaald, maar geen moer. Dat weet ik niet helemaal zeker natuurlijk, maar er kwamen gewoon veel te weinig bijen in de jaagnap. Ze vertikten het om eruit te kruipen.

Nu heb ik al eens eerder een moertje gezocht en dat viel me reuze mee. Vorig jaar heb ik van één kast alle ramen afgeslagen in een jaagnap, de moer gezocht en een kunstzwerm gemaakt in een korf. Geen vuiltje aan de lucht. De moer was zo gevonden. Alleen een blind paard had haar over het hoofd gezien. Ik geloof dus, dat ik haar wel gezien had als ze mee naar buiten was gekomen.

Maar waarom kwamen er zo weinig bijen naar buiten? Zelf hou ik het erop, dat het te koud was. Jan Speelziek schijft in zijn boek over korfimkeren dat het wel een beetje warm moet zijn, 'anders lopen de bijen niet'.

Degene die er zijn door en door ervaren licht eens over wil laten schijnen ben ik bij voorbaat zeer erkentelijk. Ik elk geval zal ik morgen snel uit mijn werk naar huis moeten om te kijken of ze gezermd hebben. Help me mee hopen dat het morgen goed gaat a.u.b.

Groet,

Bart de Coo

Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: Jager maken met de korf

Bericht door Poulus Coset » di 10 mei 2005, 22:18

Beste Bart,

Een jager kun je het best 's-morgens maken als het een graad of 17-18 is. Ik begrijp dat er nu haast bij was, dus je moest een keuze maken. De bijen hebben dan voldoende gelegenheid gekregen om de honing in te dampen, wat voorkomt dat het een kliederzooi wordt.

Het leek mij vanavond vrij koud om een jager te maken. Over de nectar hoef je je vandaag niet druk te maken.

Wat ik nog wel eens doe als ik ga jagen, is een klein beedje graszaad of tabak in de af te jagen korf strooien. ( kan best bijgeloof zijn, maar het is mij zo geleerd) Vervolgens plaats ik de jaagnap en laat het hele boeltje zo even tot rust komen. Vervolgens ga ik aan het jagen.

Over de manier van jagen zal ik niet twijfelen. Zo lang je maar langzaam van onder naar boven klopt. Na een kwartiertje even luisteren of de meute zich al in de jaagnap bevind. Zo niet, behandeling voortzetten.

Met vriendelijke groet,

Paul.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten