Literatuur over imkeren met boogkorven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Melinda » wo 18 mei 2005, 22:55

Hallo,

Weet iemand of er literatuur is die wat dieper ingaan op het imkeren met de Gravenhorster boogkorf, dan bijv. Schotman?

Groeten Mel.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Bart de Coo » do 19 mei 2005, 22:15

Kijk in de rubriek 'Bijen en imkers nu, en door de eeuwen heen'. Daar zul je een schat aan informatie vinden over meneer Gravenhorst en zijn korven. Voortaan eerst even de archieven grondig onderzoeken, als ik u even vermanend mag toespreken[;)]

Verder moet je de archieven van het oude Groentje maar eens uitpluizen, op deze site. Ik heb daar zelf mooie stukken gevonden over de korfimkerij.


Groet,


Bart de Coo

Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Melinda » do 19 mei 2005, 22:50

De archieven had ik al nagespit, maar ik wil eens wat meer weten over de manier van imkeren met de boogkorf. Bij de mensen waar ik heb leren imkeren stonden wel een paar boogkorven. Ook thuis hadden wij ze. Maar mij heeft dit nooit geboeid.

Pas nu het "te laat" is, (ik ken geen boogkorf imkers meer) raak ik steeds meer geintereseerd in deze vorm van imkerij. Na enkele jaren tobben, en sinds kort zelf een nieuwe gevlochten te hebben (met gekochte raampjes[:I]), wil ik eens wat meer weten.

Ik ben voornamelijk op zoek naar de titels van boeken en de namen van de schrijvers.

Groeten Mel.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Bart de Coo » vr 20 mei 2005, 22:36

Melinda,

Zodra ik mijn reactie geplaats had, rook ik al onraad. Ik dacht meteen: natuurlijk heeft ze het forum al doorgespit. Maar misschien heb je nog iets over het hoofd gezien.

Een aantal jaren geleden is een groep forumdeelnemers op bezoek geweest bij iemand die alles wist van boogkorven. Bovendien bezit hij, zo lees ik, de nodige literatuur over boogkorven. Het verslag van dat bezoek kun je hier lezen:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1336

Een zekere Els Kleijnendorst was daarbij. En zij forumt nog steeds actief mee. Zou je via haar niet in contact kunnen komen met die boogkorfimker?


Groet,

Bart de Coo

Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Melinda » vr 20 mei 2005, 22:58

Bart de Coo schreef:


Een zekere Els Kleijnendorst was daarbij. En zij forumt nog steeds actief mee. Zou je via haar niet in contact kunnen komen met die boogkorfimker?

Groet,

Bart de Coo
Beste Bart,

Ik ben echt op zoek naar oude boeken.

Ik ben al een aantal jaren bezig met deze boogkorven. Langzaamaan heb ik mijn eigen methode ontwikkeld. Nu wil ik eens weten hoe dit van oorsprong bedoeld is, en wat er aan literatuur over te vinden is.

Groeten Mel.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Els Kleijnendorst » za 21 mei 2005, 00:06

Melinda,

misschien is het toch handig om contact te zoeken met Henk v.d. Zande. Tijdens de avond een paar jaar geleden had Henk een aantal boeken over het werken met deze boogkorven meegenomen. Hij zal jou absoluut aan de titels en auteurs van deze boeken kunnen helpen. En wellicht kan je er een van hem lenen en van de belangrijkste passages een fotokopie maken.
Heb je ook al in de oude Groentjes gekeken?

Succes, Els

Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Melinda » za 21 mei 2005, 19:19

Hallo,

Bedankt voor je reachtie Els, is er een manier om met deze beste man in contact kan komen?

Iemand die me weer op de rails kan helpen met het boogkorfimkeren heb ik al gevonden. Ik vraag me nu nog steeds af of iemand anders nog weet of er ook complete boeken zijn geschreven over het boogkorfimkeren, taal maakt niet uit.

En niet van die kleine afgekafte stukjes zoals van Schotman, Joustra, de Roever en noem ze maar op die van die dikke pillen hebben geschreven, maar de boogkorf, (misschien net als ik) links hebben laten liggen.

Groeten Mel.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Els Kleijnendorst » za 21 mei 2005, 21:32

Melinda, destijds had Henk v.d. Zande tel. nr 06-51290742. Hij gaf toen ook veel korfvlechtcursussen, ik neem dus aan dat je zijn adres ook via het Bijenhuis kan opvragen.

Ben wel erg benieuwd waarom je eigenlijk zo gebrand bent op een dik boekwerk over imkeren in Gravenhorsters. Het maakt immers niet zoveel uit in wat voor onderkomen je de bijen ook stopt? Het gedrag en de broedcyclus blijft altijd gelijk. Alleen slaan de bijen in een Gravenhorster de honing achter het broednest op en kan de ruimte door een ingeschoven plankje verkleind of in tweeën worden gedeeld. Wel zijn er allerlei variaties mogelijk wat betreft de vliegopening: op de kop of 1 of meer in de lengte, en ook 1 of 2 in de hoogte behoren tot de mogelijkheid. Ook onderzetringen of losse koppen waren een optie. Maar al deze zaken werden ook bij de gewone korfteelt toegepast.
Vertel eens wat je verwacht voor bijzonders in het boek aan te treffen?

Met vriendelijke groet,
Els

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Piet Jager » za 21 mei 2005, 22:34

Dag Melinda.

Ik zou je adviseren om niet aan de Gravenhorsterboogkorf te beginnen of het moet uit nostalgie zijn. In theorie kloppen al die mooie beschrijvingen, die je tegenkomt. In de practijk pakt het veelal heel anders uit. Mijn laatste boogkorf heb ik begin 80-tiger jaren op de bijen markt in Uddel verkocht aan een etaleur voor 75,- gulden. Hij wilde de boogkorf gebruiken als decoratie-materiaal bij het inrichten van etalages. Bezint, eer gij begint!

!Piet

Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur over imkeren met boogkorven

Bericht door Melinda » za 21 mei 2005, 23:33

Beste,

Ik begin heel even met de reactie van Piet,

De reden dat ik in 1998 ben begonnen met een boogkorf is omdat mijn grootvader mij tijdens zijn laatste bezoek vroeg om een familietraditie in ere te houden. En daar wilde ik mij aan houden. Welliswaar niet met de 30 boogkorven die hij bezat, maar met een korf of 3-4. Ik heb er nooit heil in gezien, maar mijn mening is dat de bijen het over het algemeen (indien goed uitgebouwd en het volk in goede conditie) in een boogkorf "beter" doen dan in een kast.
Wel geef ik je gelijk in het feit dat na enkele jaren geen sprake meer is van losse bouw, maar je gewoon met een korfmes aan de gang moet.

Els,

Wat ik hoop te vinden is het verhaal van het vlechten van de korf, het maken van de raampjes, het voorzien van bedrading, kunstraat, zwerm. Het opdoeken en reizen der korven. Hoe werd een korf geinspecteerd (als een kast op zijn kop?), de honingoogst, raatvernieuwing, hoe word een korf onderhouden, enz. enz.

Wat ik tot nog toe heb gedaan is mijn kastimker-kennis & korfimkerkennis door elkaar gehusseld, en daar weer uitgehaald wat voor mij op dat moment het meest voor de hand lag.

Maar ik ben nu op zoek naar een boek (voor de verzameling) en kennis over hoe er eigenlijk van oorsprong met de Gravenhorster boogkorf ge-imkerd werd.

De korven die ik gebruik zijn 12 raams korven, met houten onderrand, en het vlieggat aan de lange kant (koude bouw). Ik heb er drie van, waarvan een zelf gevlochten (veel te los gevlochten helaas[:(]). En afdichtplankje is een raampje voorzien van 3mm dik triplex, in de vorm van de korf. Het moerrooster is hetzelfde systeem, maar dit zit geregeld dichtgekit en gebouwd. Maar dit zijn van die dingen waar mij al hulp voor is geboden.

Groeten Melinda.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten