Korven "slachten"

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Korven "slachten"

Bericht door Poulus Coset » za 04 jun 2005, 23:06

Vanmiddag ben ik weer eens op mijn vingers getikt door een collega-imker.

Wanneer ik een korf bezit met te oude raat bezit(2-3 jaar), is het tijd voor een volksverhuizing. Ik doe dit als volgt.

Allereerst maak ik gewoon een jager, met alles erop en eraan. Als ik er zeker van ben dat de moer is overgelopen, en zich in de kunstzwerm bevind, plaats ik dit volk opgedoekt terzijde, en 's avonds in de mooie schone "nieuwe korf" gedaan die ik er voor de jager al had neergezet, en waar enkele vliegbijen inzitten. Vervolgens wordt de rest van de bijen uit de oude korf afgesalpeterd, en later verenigd met de kunstzwerm, middels een hoge onderzetrand met een krant ertussen.

Van het "geslachte" (ik haat dat woord[:(!]) volk wordt de raathoning geoogst, en de resthoning(raat) vermalen en in een licht en luchtdicht vat gestopt, en in september aan mijn eigen volken teruggevoerd. De rest gaat in de zonnewassmelter.

Ik doe het zo al jaren op een rij, en er is nog nooit wat misgegaan.

Toch beweerde deze beste imker dat ik de rest van de bijen beter kon afzwavelen, omdat ze toch niks meer waard zijn.

Klopt dit?
En hoe zit het met het broed, zou ik dat eigenlijk nog kunnen gebruiken?

MVG. Paul.

Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korven "slachten"

Bericht door Melinda » zo 05 jun 2005, 11:34

Hallo Paul,

Wat betreft het afzwavelen ben ik het in zijn geheel niet met die imker eens. Maar afsalpeteren heb ik ook mijn vraagtekens bij.

Het broed kun je overspijlen, maar of er nog veel van terecht komt... lijkt mij niet, volgens mij draagt salpeter niet bij aan een goede ontwikkeling.

Het verenigen met de krant hoeft trouwens ook niet. Bijen zijn na de salpeterbehandeling toch hun geheugen kwijt. Je hoeft ze alleen maar te besprenkelen met thijmolie. (zelfs niet altijd nodig, suikerwater werkt ook)

Groet Mel.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korven "slachten"

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 05 jun 2005, 21:55

Dacht dat afsalpeteren en afzwavelen het zelfde betekende. Sampeterzuur is toch zwavelzuur of heb ik het mis? [|)]

Wordt er hier niet bedoeld "afnieteren" met nieterzout (kaliumnitraat een kristal wit poeder)? Op deze wijze werd door de korfimkers de bijen "in slaap" gedaan. Het wordt mee verbrand in de roker en geeft een vieze zwarte rook. Eens in brand is het nog moeilijk te doven. Dus voorzichtig hiermee.

Dacht dat het verbranden van salpeter/zwavel steeds een giftige damp gaf. Zwavel is geel van kleur.

Graag reactie van de oudere imkers die nog actief met korven hebben geïmkerd.


mvg

buckfast_beekeeper

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Korven "slachten"

Bericht door LWPisa » zo 05 jun 2005, 22:38

BBK,

als mijn geheugen me goed dient:

Afzwavelen: verbranden van zwavel, geeft oa. verdampte zwavel en SO2 wat bijen doodt.

Afsalpeteren: verbranden van KNO3, geeft oa lachgas (maar vast ook verdampt KNO3 en NO2) waardoor bijen tijdelijk verstijfd van de raten vallen (heel gezond is het vast niet).

L

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korven "slachten"

Bericht door Bart de Coo » ma 06 jun 2005, 20:40

Melinda,

Begrijp ik goed dat jij wel eens korfvolken verenigt door ze rijkelijk te besproeien met suikerwater? Het zou mooi zijn als dat kon, want dat lijkt me veel makkelijker dan met tijmolie. Cees van Holland verenigt overigens met olie. Je zou zeggen, hij zal het wel weten. Maar spreek hem gerust tegen, stel ik voor!

Bart

Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korven "slachten"

Bericht door Melinda » di 07 jun 2005, 18:25

Nou, misschien staat het er verkeerd, maar afgesalpeterde volken kun je, nadat je de moer hebt verwijderd gerust met suikerwater verenigen. Tenminste, dit is mij ooit verteld. Ik ga ervanuit dat dit op waarheid berust.

De salpetervriendjes zouden hun geheugen kwijt zijn, en niet beter weten dan dat ze bij het volk horen waarin ze terecht zijn gekomen. Het volk dat ontvangt zal door het suikerwater denken dat zij terug komen van de dracht, en ze daarom ook accepteren.

Maar de manier met thijmolie lijkt mij een veiligere manier.

Groet Mel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten