bijen in een korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
jacakker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 21:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

bijen in een korf

Bericht door jacakker » vr 08 jul 2005, 20:42

Ik ben imker in een heemtuin en heb sinds een jaar ook een volk in een korf.
Mij vraag is, wanneer gaat de moer zwermen?
Ik dacht dat als de eerst moerdop gesloten is, dat ze dan gaat zwermen, maar ik hou dit al een week lang in de gaten en tot op heden nog niets gebeurt.
Wie kan mij uit de rook helpen hoe het nu precies zit?
Ik ben een beginnende imker en helemaal geen ervaring met korfimkeren.
Mij tweede vraag is, Hoe krijg ik de honing uit de korf?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen in een korf

Bericht door Oude Essink » vr 08 jul 2005, 21:00

Hallo Jac,
Jij maakt het jezelf enorm moeilijk door met imkeren te beginnen vanuit een korf; met een kast leer je het bijenritme makkelijker kennen en leer je daarop in te spelen; om met korfimkeren uit de voeten te kunnen, zul je er als beginner een ervaren korfimker bij moeten halen, die je de kneepjes leert; stage lopen dus, anders wordt het niet veel, of een cursus volgen waar ook praktijklessen korfimkeren bij zijn.
zolang in een korf de raten van onderen scherp zijn aangezet, is het volk niet aan zwermen toe; zodra het volk stompe raten heeft en een "baard maakt" is het aan zwermen toe; om de honing uit een korf te halen, waarbij de honing boven in de korf is opgeslagen, zoals gebruikelijk als de vliegopening zich in het onderste gedeelte bevindt. zul je de korf af moeten breken; volk eruit, raten eruit.
Ik zou zeggen, laat die honing mooi zitten.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijen in een korf

Bericht door Bart de Coo » do 14 jul 2005, 00:15

Een volk dat de winter overleefd heeft, zwermt in april, mei of juni. Dat wil zeggen dat de oude moer er vandoor gaat en ongeveer de helft van het volk meeneemt. Zo'n twee weken later kunnen er jonge, pasgeboren moertjes aan de zwerm gaan. En zo kan het zijn dat je eind juni geen bij meer over hebt. Het verbaast me dan ook dat je mailtje gedagtekend is op 8/7. Volgens mij zijn jouw bijen allang uitgezwermd.

Ik denk dus dat er in jouw korf een jong moertje zit. Mijn advies is als volgt: winter de bijen in. Daartoe moet je in september suikerwater gaan voeren in een verhouding van 3 delen suiker op 2 delen water. Je giet de oplossing in een bak of een bord, gooit daar een flinke hand gras op en spreidt dat gras uit over het suikerwater. Dat voeren doe je dagelijks in kleine beetjes, of om de dag in grotere beetjes of van mijn part nog langzamer. Hiermee ga je door tot je korf een kilootje of 15 weegt. Vervolgens kijk je niet meer naar die korf om tot de vierde week van april. Als ze dan nog leven, dan praten we eens verder over het voorkomen van zwermen.

Honing uit een korf halen heb ik nog nooit gedaan, maar ik heb me er wel in verdiept. Ik ben nu twee seizoenen aan het korfimkeren en ik ben er misschien volgend jaar echt aan toe. Dit jaar probeer ik hoogstens wat heideraathoning onder uit de korf te snijden. Ik bedoel maar te zeggen dat je dat plan nog even op de lange baan moet schuiven.

Eerst inwinteren en volgend voorjaar praten we verder zou ik zeggen.

Groet,

Bart de Coo

Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: bijen in een korf

Bericht door Poulus Coset » vr 15 jul 2005, 07:20

Bart, Jac,
Ik dacht dat als de eerst moerdop gesloten is, dat ze dan gaat zwermen, maar ik hou dit al een week lang in de gaten en tot op heden nog niets gebeurt.
Wat is er eigenlijk tot op heden niet gebeurd? Worden er geen moerdoppen gesloten of zijn er wel doppen gesloten maar geen zwerm?

Bart, een oude korf kan zelfs in juli nog zwermen. Kans is klein, maar hij is er wel. Als het volk in het voorjaar zo ernstig verzwakt is, dat het heel erg haar best heeft moeten doen sterk genoeg te worden om te overleven.

Vaak halen zulke volkjes bij ons geen tweede week na ontdekking. Afjagen en verenigen is voor ons vaak de beste oplossing.

Groet, Paul.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijen in een korf

Bericht door Bart de Coo » zo 17 jul 2005, 15:20

Poulus en iedereen die meeleest,

Dit jaar weer wat nieuws meegemaakt. Misschien heb je de nieuwe Bijen al gelezen en is het je opgevallen dat er op een van de eerste pagina's een bijdrage van mij staat over het verplaatsen van korfvolken. Ik schrijf daarin dat je beter geen voorzwerm in een korf kunt stoppen, omdat ze dan een weekje of zes later weer in de boom hangen. Dit jaar maakte ik een kunstzwerm in een korf en... het gebeurde weer, ondanks het beroerde weer in mei en juni! De korf woog bijna niets meer. Ik vond uitgetrokken broed onder de korf, ten teken dat ze flink zaten te verhongeren daarbinnen, maar zodra het weer mooi werd en de linde begon te bloeien, was de oude moer weer vertrokken! Van een kunstzwerm! Ik overweeg dus nu om daar volgend jaar gewoon vanuit te gaan: als ik eind april of begin mei een jager maak, dan jaag ik de bijen nog voor de linde opnieuw af. Goeie kans dat er tegen die tijd alweer doppen in zitten. Overigens zal ik dan geen doppen gaan breken. Noch vorig jaar, noch dit jaar hebben die volken nazwermen gegeven, terwijl er meerdere doppen in zaten. Kennelijk kiest zo'n volk in juli toch eieren voor zijn geld en knaagt overtollige moerdoppen af.


Groet,


Bart de Coo

Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: bijen in een korf

Bericht door Poulus Coset » zo 17 jul 2005, 22:25

Bart,

de "oorzaak" dat een voorzwerm na een week of zes weer gaat zwermen is omdat er een moer in aanwezig was die al aan de leg was. Zij begon dus vrijwel meteen weer met leggen. Als het weer dan meezit, en er is voldoende dracht dan zal de korf snel volgebouwd worden en bebroed.

Soms, tenminste is mijn ervaring, gaat dit zo snel dat er bijna geen voorraad word aangelegd. Met als gevolg dat ze broed uittrekken en er van tussen gaan. Let erop dat dit in elk geval niet gebeurd, en dat je bijtijds bijvoerd.

Maar waarom de kunszwerm van een voorzwerm weer gaat zwermen zou ik echt niet weten. Tenzij je je bijen houdt in een korf te groote van een vlafles:D.

Wat betreft het niet breken van doppen, het is een gok, maar ga er bij korfvolken maar vanuit dat wat ze uit zichzelf doen, het beste voor der is. Ze doen het zo al langer dan wij.

Gr. Paul.

wendy
Berichten: 79
Lid geworden op: za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijen in een korf

Bericht door wendy » do 21 jul 2005, 22:41

dag Jac en anderen,
Je vraagt hoe je de honing UIT de korf krijgt, Als je er veel honing IN hebt, weet ik wellicht een oplossing.
Ik heb enkele jaren geleden een volle korf gehad, loeizwaar.
In een kast heb ik enkele uitgebouwde raten gedaan, aangevuld met lege raampjes.
Op deze kast heb ik een dunne maar sterke plaat gelegd waarin een gat zat ter grootte van de onderkant van de korf.
Vervolgens de korf erop gezet (vliegopening van de korf dichtgemaakt)en binnen korte tijd was het volk in de kast gezakt, ik kon een volle honingkorf er korte tijd later zo af halen, er zat geen broed meer in, alleen raathoning.
Geen zwermen, rustige bijen en een smullende imker.
Wendy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten