Korf opzetten in september

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Korf opzetten in september

Bericht door Bart de Coo » di 23 aug 2005, 15:05

Zeer geachte korfimkers,

(Maar misschien zijn er ook wel kastimkers die er iets verstandigs over durven zeggen)

Het volgende fragmentje komt uit de artikelenreeks 'Korfteelt', geschreven door een zekere Immenvaêr in het Groentje van 1929. Wat ik mij afvraag, dat is of je ná de heidedracht een volk uit een korf kunt halen en opnieuw kunt opzetten voor de winter. De Immenvaêr schrijft:

'Het zal dit jaar echter niet ontbreken aan goede standkorven (1929 dus. Met 'standkorven' bedoelt hij overigens opzetters, oftewel de volken die moeten gaan overwinteren. Coo). De ervaren, praktische imker heeft ze al lang uitgezocht. Hij kent de ijverigste werksters, de beste honingaanhalers en de beste uit de besten zijn niet te goed voor opzetters. Velen zoeken die te laat uit, zoodat ze wel geschikt lijken, doch bij voorjaardag komt men tot de conclusie, die had ik niet moeten hebben. Nu gebeurt het dikwerf dat volken die wij bestemd hadden voor opzetter, te zwaar blijken, toch moeten we deze volken niet dooden, doch ze uittrommelen en ze in een lichtere korf overplaatsen.'

Nu beschik ik op dit moment over een prachtig volk in een korf. Op raatwerk van vorig jaar. Met een jonge moer. Bomvol en loodzwaar van de honing. Met Poulus Coset ben ik al aan het mailen hoe ik die honing moet gaan persen. Ik kan ervoor kiezen om de heidehoning onder uit de korf te breken, maar mischien kan ik zelfs de hele korf leeghalen. Maar is dat verantwoord? Ik beschik tevens over een lege korf met een 'vel', dus met een flinke rand raatwerk in de kop. Zou ik de bijen kunnen aftrommelen en op dat vel kunnen gooien, om ze vervolgens te gaan inwinteren? Of kan ik ze beter in hun korfje laten zitten en hoogstens de raathoning er onderuit breken?

Ik heb ook nog even 'De oude imkerij' van Jacobs en Plettenburg erop nageslagen, maar dat boek beweert dat korven slachten, broed omspijlen en opnieuw opzetten alleen veel vroeger in het seizoen verantwoord is. (Poulus Coset doet dat even voor de lindedracht. Jacobs en Plettenburg schrijven dat veel korfimkers dit juist weer wat later deden, zodat ze honing konden oogsten.)

Waat isj waaishaaid? zeggen ze in Amsterdam.

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korf opzetten in september

Bericht door Oude Essink » di 23 aug 2005, 17:44

Hallo Bart,
korven waar ze vroeger mee naar de heide gingen werden na thuiskomst afgezwaveld; de honing ging er uit en de korf werd weer gereed gemaakt voor een volgend seizoen. volken leden op de heide dusdanig, dat zij toch niet meer voor de winter konden worden aangesterkt.Standkorven hebben doorgaans een tuter en een jong volk, dat werd opgekweekt om in te winteren; dat volk ging niet naar de heide. de oude ging naar de heide en dan afgedankt.
Je kunt op dit ogenblik, waarin de bijen haar winterbijen opkweken, een volk niet zomaar een nieuwe korf geven; zo'n volk gaat niet sterk genoeg de winter in. ik zou dus je eigen alternatief kiezen:
Of kan ik ze beter in hun korfje laten zitten en hoogstens de raathoning er onderuit breken?
hennie oes


Afbeelding

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korf opzetten in september

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 24 aug 2005, 00:14

Hennie: in de oude Groentjes wordt veelvuldig gesproken dat de opzetters voor het volgend jaar wel naar de heide gebracht werden om hun wintervoorraad te verzamelen.

Bart: heb geen idee wat wijsheid is in het geval van jouw korfvolk. Maar als ikzelf in jouw schoenen stond zou ik in ieder geval het volk niet overzetten in een lege korf of een korf met alleen raat. Zoals Hennie schrijft zal zo laat in het seizoen broed overzetten in een andere korf problemen opleveren omdat de bouwdrift toch wat minder is dan in het voorjaar of 's zomers. Denk dat je tevreden moet zijn met de heide raten aan de zijkanten. Wil je toch meer honing uit de korf hebben, dan is overzetten in een kast wellicht een betere optie. In raampjes kunnen stukken raat met het broed immers veel beter door de imker worden overgezet (postbode-elastiek). Kan mij voorstellen dat het vastzetten van de stukken broed in een raam voor de bijen eenvoudiger is, dan losse stukken, weliswaar opgespijld, in een vrij lege korf (maar misschien vergis ik mij hierin). Volgend voorjaar kan je het volk dan weer in een lege korf terug plaatsen.

Misschien een idee: vlecht de komende winter een korf met een losse kop. Hieruit is heel eenvoudig mooie raathoning te snijden (en dan hoef je ook niet te kliederen met uitpersen van de honing), eventuele kantramen zijn ook de oogsten, maar het grote voordeel is dat het volk op zijn eigen raat, met alle broedraten in tact, waarin aan de bovenkant ook vaak nog een behoorde rand honing zit, in de korf kan blijven. Na het uitsnijden van de honing uit de kop en het terugzetten van dit gedeelte het volk natuurlijk nog wel even afvoeren. Jaren geleden heb ik zelf zo'n korf gemaakt en gebruik deze sindsdien tot grote tevredenheid.

Els

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf opzetten in september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 24 aug 2005, 09:22

Hennie: in de oude Groentjes wordt veelvuldig gesproken dat de opzetters voor het volgend jaar wel naar de heide gebracht werden om hun wintervoorraad te verzamelen.
Lijkt mij ook: de dikste volken werdern na de heide afgezwaveld en de lichtste volken werden aangehouden voor volgend jaar. Vandaar ook het degeneratieve systeem. 'Zwermlust opwekkend' en in zekere zin verkleinende volken. Natuurlijk zullen er varianten zijn geweest. Op zich vind ik de variant van Hennie wel logisch en makkelijk uitvoerbaar. Een stand met voorzwermen (afzwavelen na de heide) en een stand met nazwermen. (wintervolken)

JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korf opzetten in september

Bericht door Oude Essink » wo 24 aug 2005, 19:15

hallo Els en JeltePieter,
wel naar de heide gebracht werden om hun wintervoorraad te verzamelen.
Als ze dat al deden met een sterk volk werd de honing niet afgenomen, zoals Bart van plan was; het spaarde de inwinteringssuiker.

hennie


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten