Uddeler korven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Uddeler korven

Bericht door henkv » za 27 mei 2006, 23:41

Hoi.

afgelopen vrijdag ben ik vanuit het zuiden naar Zwolle gereden ( pffff gelukkig waren alle mensen op vakantie , dus geen file ) en heb een paar oude Uddeler korven gekocht.
Eigenlijk wil ik er niet speciaal mee gaan imkeren maar ze dienen meer als museum object voor onze vereniging.

Kan mij iemand vertellen hoe men met de Uddeler korven imkerde of is er een soort handleiding voor.

In de Schotman en andere oude bijenboeken vind ik er weinig over terug.

Waren vroeger deze korven alleen in de omgeving van Uddel in gebruik of ook elders in Nederland???

Wie kan mij helpen aan meer informatie.

2 juli OPEN dag imkervereniging 't Wilgenroosje Cranendonck ( Budel )

www. wilgenroosje.cjb.net

Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: Uddeler korven

Bericht door Poulus Coset » zo 28 mei 2006, 19:24

Henk,

Ik heb het boek zo niet bij de hand maar ik meen dat Speelziek er uitgebreid over schreef in het boek over Korfimkeren. (ergens achter in het boek)

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uddeler korven

Bericht door Piet Jager » zo 28 mei 2006, 20:15

Dag Henk,

"KORFIMKER, eens een beroep ... thans een hobby" door Jan van de Veluwe (Speelziek) op blz 63 e.v.

!Piet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Uddeler korven

Bericht door Bart de Coo » zo 28 mei 2006, 21:27

In het boek 'Korfimkerij' van dezelfde Speelziek vind je inderdaad een paar bladzijden. Het principe is simpel: maak onder de grote kamer met de latten één of twee onderzetranden vast met krammen. Stop er een zwerm in. Laat het volk in de loop van het seizoen tot volle wasdom komen. Reis naar de hei. Verwijder daar de onderzetranden. Snijd de raat die er onderuit steekt door. Plaats één rand op de grote kamer en plaats de raampjes erin. Deo volente als de weergoden meewerken, heb je in september 7 raampjes heideraathoning. Dat is dus het principe, maar het zal allemaal wel veel ingewikkelder zijn in de praktijk. Want hoe krijg je die bijen eruit? En wat nu als de oude moer opnieuw gaat zwermen? Om maar eens paar vraagjes te noemen.

Als ik mij goed herinner, dan is Henk Kok bezig met een boek(je) over het onderwerp. (Misschien wil hij wel even inhaken[:)])

Coo

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Uddeler korven

Bericht door henkv » ma 29 mei 2006, 22:34

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik allemaal zoeken in oude bijenboeken en heb dus niet in het boek van J.J. Speelziek gekeken. Dat ga ik dadelijk even doen.

Ik heb vernomen dat Henk Kok met een boekje over Uddeler korven bezig is, maar ik weet niet of het al gereed is, dus ga ik dat navragen.

Dank voor jullie reactie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten