Een volle korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
jveldik
Berichten: 40
Lid geworden op: di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ochten, Nederland
Contacteer:

Een volle korf

Bericht door jveldik » di 27 jun 2006, 22:45

Ongeveer een maand geleden heb ik een zwerm geschept. Omdat ik graag een korfvolk wilde heb ik deze zwerm met een (gespijlde) korf geschept en daar in laten zitten.

De zwerm is nu echter uitgegroeid tot een boordevolle korf. Om te voorkomen dat deze gaat zwermen had ik het volgende bedacht:
Ik verplaats (in de ochtend) de korf een aantal meters. Op de plaats van de korf zet ik een 6 ramer met een raam openbroed van een ander volk zodat de afgevlogen bijen redcellen aan kunnen zetten.

Werkt dit? En voorkomt dit het eventueel zwermen van het korfvolk in dit seizoen?

Ik hoor het graag!!!

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een volle korf

Bericht door Hans van der Post. » di 27 jun 2006, 23:07

Ja Ja daar zit je nou![:)] met een volle korf die net is uitgebouwd. Je kunt deze niet kloppen - korf op zij kop een lege korf er boven opgezet met een paar grote krammen vastgezet en dan van onderen naar boven met slappe handen kloppen. Dit gaat nu niet omdat de raten net zijn gebouwd nog maar een keer bebroed. Als je dit wel doet stort de boel in! je zou zoals je zelf al aangaf de korf laten afvliegen.
Neen het voorkomt niet het zwermen van de korf!!
Als het nog een maand geleden is dat de zwerm is geschept loopt er pas een week de eerste jonge bijen uit.
-- Kun je niet een broedbak met raten onder de korf zetten?
Je maakt een "dekplank" met een gat wat iets kleiner is dan de korf en zet deze daarop.
Voorlopig heeft het volk dan ruimte.
Hans

Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: Een volle korf

Bericht door Poulus Coset » wo 28 jun 2006, 18:37

Johan,

Zoals Hans al zei, de korf voorlopig meer ruimte geven. Maar doe dit als het even kan met onderranden, zodat je je korf nog als korf kunt behandelen. De methode van Hans is een goede, maar dan heb je nog geen echt korfvolk.

Let op bij het plaatsen van de ringen dat deze wanden dikker zijn dan die van de korf tegen het inzakken, en dat je de korf op de juiste manier kantelt, want de jonge raat is nog zeer kwetsbaar.

Ikzelf heb altijd wel met omzetten gewerkt. Ik ruil dan een korfvolk wat naar het fruit geweest is met het een oudemoerszwerm van dit seizoen. (welke vaak na een week of zes weer gaat zwermen). Dit is wel een riskante methode, let er op dat er voldoende gehaald word als je dit uitvoert.

Als je heel veel geluk hebt kun je nog dit seizoen een jager maken. Maar controleer alsjeblieft of de raten dit wel aan kunnen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een volle korf

Bericht door Oude Essink » wo 28 jun 2006, 19:51

Ik sluit mij bij Poulus aan; als korfteler moet je over onderranden beschikken van 4 à 5 ringen. einde seizoen snijd je de raten weer uit; de bijen gaan bovenin zitten. Voor het wintervoeren is de rand zeer handig: kun je zo een suikervoerbak in zetten.
Op de juiste wijze kantelen doe je door de korf met het vlieggat naar je toe te zetten en dan naar achteren te kantelen: de korf staat dan op zijn kop zonder dat de raten elkaar kunnen raken; zij blijven vertikaal staan.
hennie oes

Afbeelding

jveldik
Berichten: 40
Lid geworden op: di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: Een volle korf

Bericht door jveldik » vr 30 jun 2006, 00:23

Heren,

Bedankt voor de tips!!

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten