Korf met bijen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Korf met bijen

Bericht door jjmvaningen » di 05 jun 2007, 20:57

(naar aanleiding van bericht van piet: ""ander ga ik de korf slachten")

zelf heb ik dit jaar 4 voorzwermen "opgehokt" in korven.
ik wil ze t.z.t. niet slachten, maar overzetten in een kast.

twee jaar geleden 1 korf met bijen geprobeerd over te laten lopen (omkeren en kloppen e.d.), maar dat is mij niet gelukt (zal wel aan mij liggen). het jaar daarna wel een bijen-lege korf (winter niet doorgekomen)

vraag: hoe krijg ik het volk in het najaar (augustus) over in een kast?

(dit onderdeel zat als praktijk niet bij het onderdeel bijenhouden en gevorderden van het aoc-oost van wilfred (1998))

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korf met bijen

Bericht door labrador » di 05 jun 2007, 23:48

in drie weken van korf na kast:

- eerst een jager maken
- deze in een broedkamer storten met uitgebouwde raampjes
- hierop een moerrooster
- hierop uitgejaagde korf plaatsen met vlieggat gesloten
(plaat karton of hardboard ter grootte van de buitenafmetingen van de kast en daarin een rond gat met de binnenafm. van de korf)
- evt ter overbrugging tussen raat korf/kast een stukje raat ertussen steken
- zak over de korf zodat de korf niet herkenbaar is voor de bijen
- na 3 weken al het broed uitgelopen in de korf; kast en korf scheiden (met dun draadje)
- korf afkloppen een eindje voor de kast zodat de bijen terug kunnen vliegen
- korf slachten

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korf met bijen

Bericht door Bart de Coo » wo 06 jun 2007, 15:10

Ik heb mij onlangs laten vertellen dat Cees van Holland op de jaarlijkse Open Dag van De Werkbij in Rhenen gewend is om een demonstratie jagen te geven.

Hij schijnt de volle korf op zijn kop onder te doen en de lege korf erbovenop te krammen. Tot zover niets nieuws. Maar voordat hij de lege korf erop kramt, heeft hij wat rook over de bijen geblazen, afkomstig van 'manchester', kennelijk een of andere soort textiel. Maar nu komt het. De volle korf komt, op zijn kop, bijvoorbeeld in een emmer te staan en hij begint bovenop de lége korf te trommelen met twee dikke stokken! Dat schijn je dan zo'n tien minuten te moeten volhouden, onderwijl nog drie of vier keer wat rook van de smeulende manchester-lap door het vlieggat naar binnen blazend. En na een kwartiertje ongeveer zouden de bijen bijna allemaal in de lege korf zitten.

Als je een of andere mafketel de zestiende in Rhenen met zijn neus er heel dicht bovenop ziet staan, welhaast exploderend en hysterisch van nieuwgierigheid, dan ben ik dat.

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korf met bijen

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 jun 2007, 18:59

Als je het aardig aan Piet Jager vraagt hoe je een jager moet maken wil hij best een antwoord geven.[:)]
Hans

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korf met bijen

Bericht door Dirk Blanken » wo 06 jun 2007, 21:56

Het lijkt me vreemd dat je in augustus (herfst bijna) nog een hoeveelheid bijen in een andere woning kan zetten.
Ik heb me hier nog nooit in verdiept.
Er komen in augustus ook wel eens zwermen af en die moeten de aandaging om toch nog een wintervolk te vormen aangaan.
Maar natuurzwermen zijn ideaal van samenstelling.
Als je alle bijen uit een korf in een kast kan krijgen dan heb je een goede samenstelling, maar hoe zit het met het voer en de voorraad stuifmeel en veel varroa krijg je ook mee.
Het broed uit de korf ook met de meeste varroa blijft achter en sterft.
Stel je hebt een verregende herfst.
Ik zou zoiets eerder doen b.v. 1/2 juli dan kunnen de volken nog opbouwen.
Koninginnenteelt en apart opkweken tot wintervolk is vanaf begin juni nog mogelijk.
De volken uit de korven hebben een goed leggende koningin en kunnen nog een mooi broednest maken maar als het weer niet meewerkt is het een ramp in het voorjaar.
Vanaf begin juli worden er winterbijen aangemaakt vanaf die datum moeten we niet meer aan de volken hannesen.
Dirk

dertiende

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Korf met bijen

Bericht door DaanL » do 07 jun 2007, 17:23

Je zou ook kunnen wachten tot het broed uit de korf is, en de bijenb uit de korf in een kast met uitgebouwde ramen met veel honing en stuifmeel daarin. Dan goed voeren. Als er geen broed meer is vliegen ze ook niet snel de kast meer uit. Je zou er voor de zekerheid als dat er nog is een raam broed uit een kast waar nog broed in zit in de nieuwe kast kunen hangen.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Korf met bijen

Bericht door jjmvaningen » vr 08 jun 2007, 10:10

Dat jagen lukte me niet, dat was (=is) juist het probleem.
zelf zit ik nu te denken om half juli (cf. advies) de korf op een 10-ramer te zetten (met een rond gat in de deksel) en het vlieggat af te sluiten en dan maar hopen dat het volk omlaag gaat (incl. koningin) en vervolgens via de 10-ramer het volk uit/bijbouwd.

Als dan blijkt dat de koningin beneden zit (visuele controle) een moerrooster tussen de 10-ramer en de korf te plaatsen.

Iemand met ervaring hiermee?

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korf met bijen

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 08 jun 2007, 11:37

Heb met het volgende geen ervaring, maar het lijkt mij dat je het ook omgekeerd kan doen: de korf op z'n kop zetten, daar de plank met het ronde gat op en tenslotte een broedkamerbak gevuld met (een aantal) uitgebouwde ramen erin. Een raam met broed uit een ander volk zal voor een extra zuiging zorgen.
De bijen en moer zullen dan (misschien) uit zichzelf naar boven wandelen. Zodra de moer in de BK zit leg je ook nog een moerrooster op de tussenplank.
De vliegopening in de korf moet natuurlijk gelijk dicht en op de plank met het ronde gat moet een nieuwe vliegopening worden gecreëerd.

Zelf heb ik een korf met een losse kop waarbij ik altijd op bovengenoemde wijze handel, omkeren van de korf hoeft dan niet. Binnen een paar dagen zit de moer in de BK en kan de moerrooster er tussen en 3 weken later is alle broed in de korf uitgelopen.

Je kan natuurlijk ook altijd de korf van z'n plaats nemen en er direct een kast voor terug zetten. Dan snij je raam voor raam uit: veeg de opzittende bijen in de kast en bindt het broed met touwtjes in een raam zonder bedrading en hang dit ook in de klaarstaande kast. De bijen zullen binnen enkele dagen alle uitgesneden raat stevig aan de zijlatten van de ramen hebben vastgebouwd.

Wacht in ieder geval met het overzetten niet tot eind augustus of zo, het is dan te laat in het jaar voor de bijen om hun nieuwe behuizing geheel naar hun eigen zin te maken.

Succes,
Els

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Korf met bijen

Bericht door DaanL » vr 08 jun 2007, 20:04

je kunt er een broedbak onder zetten met uitgebouwde ramen op een bodem, het vlieggat van de korf sluiten. De bijen gaan dan de nieuwe vliegspleet gebruiken en trekken vanzelf in de broedkamer. Als het broed is uitgelopen deksel erop en korf slachten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten