korf - hoe doen we dat?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

korf - hoe doen we dat?

Bericht door labrador » za 18 aug 2007, 23:22

Ik heb 1 korf met daarin een zwermpje Carnica's. Een erg rustig en homogeen volkje dat binnen enkele weken een prachtig volk is geworden.

Vandaag heb ik de korf eens bekeken. Hij was bijna niet te tillen zo zwaar. Prachtig groot volk geworden.

Maar ja..... hoe ga ik die heidehoning eruit krijgen?

Zelf dacht ik te wachten tot volgend jaar en ze gewoon te laten overwinteren in de korf.

Ik vroeg mij af of er soms mensen zijn die hier mooie methodes voor ontwikkeld en/of bedacht hebben waar we wat van kunnen leren.....

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf - hoe doen we dat?

Bericht door Oude Essink » zo 19 aug 2007, 09:50

Vroeger, in de korfimkerij, werden heidevolken afgezwaveld en de honing uit de raten geperst. Vanwege de kristalisatie van heidehoning zal overwinteren wellicht geen groot sukses opleveren. Misschien vind je een weg het volk te behouden; ik voor mij zou het vogende doen: volk laten afvliegen; kijken of je via voorzichtig stoten meer bijen uit de korf kunt krijgen; vervolgens raten van onder zoveel mogelijk uitsnijden; daana spijlen eruit trekken en de raten langs de korfwand voorzichtig uitsnijden; daar is een speciaal mes voor. bijen indelen bij andere volken en kijken hoe je de heidehoning kunt oogsten; als de raat schoon is maak je schijven raathoning. Als je dit teveel wordt, zal er weinig anders opzitten, dan kijken hoe de overwintering afloopt; dan heb je ervaring voor de komende jaren. Laat je weten wat je deed en hoe het afliep? Misschien krijg je nog andere (betere) suggesties.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf - hoe doen we dat?

Bericht door Oude Essink » ma 20 aug 2007, 11:21

Nog een kleine toevoeging: als je echt honing wilt oogsten uit een gespijlde korf met behoud van het volk, kun je dat bewerken door het vlieggat boven in de korf te plaatsen na 3 à 5 omwindsels; het broednest gaat dan naar boven, de honingopslag beneden. Deze kun je dan uitsnijden.
hennie oes

Roeland
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf - hoe doen we dat?

Bericht door Roeland » ma 20 aug 2007, 18:44

Is het niet mogelijk om de bijen te bedwelmen op de zelfde manier als bij het afzwavelen maar dan met alchol of chloroform, de bijen bij elkaar vegen in een kast doen !klaar!
Of is dit een hersenscheet[:p]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korf - hoe doen we dat?

Bericht door Bart de Coo » ma 20 aug 2007, 22:04

Labrador,

Kennelijk heb je die korf naar de hei gebracht en die deed het nogal goed dit jaar. Dat was dan niet zo slim van je, als ik zo onbeleefd mag zijn. Als de korf 'bijna niet te tillen zo zwaar' is, dan zit ie dus stampesvol honing. Nú, zó in déze staat inwinteren heeft waarschijnlijk heel weinig zin, omdat er op dit moment maar een heel klein broednestje in zit. Door de overvloedige heidedracht is alle plaats om te broeden in beslag genomen door honing.

De honing eruit halen heeft ook niet zo veel zin. Probleem 1: hoe krijg je die bijen eruit? Ik heb in het verleden verschillende keren geprobeerd af te jagen, maar ik was zeer ontevreden over de resultaten. Je kunt het bijvoorbeeld leren van Kees van Holland. (Bij de ANI kun je een cursus korfimkeren volgen. Daar heb ik je al eens op gewezen. Een van de praktijkbijeenkomsten zou door Van Holland geleid worden, namelijk de bijeenkomst waar afgejaagd wordt.)

Probleem 2: hoe krijg je die honing eruit? Daarvoor zul je een pers nodig hebben en moeten weten welke stukken je kunt persen en welke niet. En hoe kom je aan een goeie pers? Pershoning uit de korf bevat bovendien veel stuifmeel en dat gaat héél snel gisten, zoals ik ook al tot mijn leedwezen heb moeten ervaren[V].

Ik zou dus zeggen: inwinteren met een noodgreep. En bedenk je daarbij dat het volk maar heel weinig broed heeft en dus bij voorbaat niet zo'n mooi wintervolk is, maar ja.

Pak een plank. Bijvoorbeeld watervast multiplex. Of misschien heb je wel een oude dekplank liggen die je kunt verzagen. Zaag er met de decoupeerzaag een gat in. Zorg dat het gat evengroot is als de binnenmaat van de korf. (Deze plank is zeer geschikt voor hergebruik!) Hang in een broedkamer op een bodem, in het midden natuurlijk, een stuk of 4, 5 of 6 uitgebouwde ramen. De rest vul je op met waswafels. Plaats de plank met het gat op de broedkamer en daar bovenop de korf. Doe een schuimrubberprop in het ielgat en open de vliegspleet van de kast. Het volk heeft nu voer genoeg voor de winter[:p] maar bovenal kan het nu naar onderen uithangen en eventueel verder gaan broeden in de broedkamer. Laat het volk volstrekt met rust tot aan de voorjaarsinspectie, zodat ze de korf kunnen vastkitten. Als ze bovendien verdergaan met bouwen, dan komen de raten uit de korf vast te zitten aan de bovenlatten van de broedkamerraampjes. De korf niet meer optillen dus. Zodra in het voorjaar de broedkamer goed in gebruik is genomen, korf optillen, wat raat wegsnijden, koninginnerooster tussen de korf en de broedkamer plaatsen.

Tegen die tijd zien we wel weer.

Kun je weer verder zo?


Groet,


Bart de Coo

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf - hoe doen we dat?

Bericht door labrador » ma 20 aug 2007, 23:31

De oplossing:

Aan een oude imker van 82 jaar heb ik het "kale" volk verkocht, dus zonder korf en raat.

We kloppen de bijen eruit (een soort van jager)en die zijn voor hem.
Ik slacht zelf de korf.

Maagdelijke raathoning is om op te eten, de rest gaat weer terug naar de bijen (soort van stamphoning)

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf - hoe doen we dat?

Bericht door Peter Bal » di 21 aug 2007, 08:47

Roeland schreef:
Is het niet mogelijk om de bijen te bedwelmen op de zelfde manier als bij het afzwavelen maar dan met alchol of chloroform, de bijen bij elkaar vegen in een kast doen !klaar!
Of is dit een hersenscheet[:p]
Dat is nog niet zo'n gek idee. Ik was bij een koninginneteler in Belgie die alle bijen van zijn bevruchtingsvolkjes in slaap maakt met CO2. Hierna kon alles gewoon bij elkaar gekiept worden tot een groot volk.


Peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korf - hoe doen we dat?

Bericht door Bart de Coo » wo 22 aug 2007, 21:35

Labrador en Peter,

Zou ik dan alstjeblieft mogen vragen hoe jullie dat precies aanpakken? Hoe klop je die bijen uit een korf? Nogmaals, ik heb het verschillende keren geprobeerd en ik ben nog nooit tevreden geweest. Ik kreeg telkens veel te weinig bijen die korf uit, vond ik. Of die koningin vertikte het om naar buiten te komen.

En Peter. Kun je de CO2-truc beschrijven? Hoe doe je dat precies en hoe kom je aan koolstofdioxide, in een of andere vorm?

Ik ben zo brutaal om bij allerlei mensen navraag te doen, maar ik hoop nog steeds een keer het ei van Columbus te vinden!

Ik hoop heel erg dat jullie willen reageren!

Bedankt alvast & vriendelijke groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf - hoe doen we dat?

Bericht door Oude Essink » wo 22 aug 2007, 22:03

Ik heb je tot twee keer toe een mail daarover gestuurd!
met groet,
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten