Plaats vlieggat, een oude discussie

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Plaats vlieggat, een oude discussie

Bericht door Albert Stoter » zo 29 jul 2012, 10:09

bee-aware schreef:Het enige wat ze evt deels dichtkitten is het bovenste vlieggat.
Dat doen ze dan in het vroege voorjaar.
Dat lijkt me toch weer een aanwijzing voor een voorkeur voor een vlieggat beneden.

Al je korven hebben 2 vlieggaten, dus eigenlijk kunnen je zwermen niet kiezen tussen korven met vlieggat boven en korven met vlieggat beneden.
Het onderzoek van Seeley is wat dat betreft duidelijker.

Dat je bijen bij goede vliegomstandigheden (dus mooi weer) het bovenste vlieggat veelvuldig gebruiken is wellicht geen aanwijzing voor hun voorkeur het gehele jaar rond (alle mogelijke omstandigheden in overweging nemende).

Wat Jos Smits met zijn kurken doet (meer/minder vlieggaten afhankelijk van de tijd van het jaar) lijkt me voor de bijen haast optimaal. Ik heb echter Segebergers (met simplex raammaat) waar ik zo maar niet in ga boren. Wellicht volgend jaar onder warme omstandigheden eens experimenteren met een extra vliegopening bovenop.

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: Plaats vlieggat, een oude discussie

Bericht door bee-aware » zo 29 jul 2012, 11:45

Zwermen kunnen idd niets kiezen, want dat doe ik.
Ter info: na het vroege voorjaar wordt het vlieggat boven bij warmer weer al snel weer door hun volledig geopend.
In de periode dat het (groten)deels is dicht gekit is het niet zo dat ze dan de opening beneden gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten