De zak van Sinterklaas

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

De zak van Sinterklaas

Bericht door Bart de Coo » do 17 nov 2011, 11:31

Op dit moment verkopen ze bij de Hema jutezakken. Het gaat uiteraard om zakken met een Sinterklaasopdruk, maar daar doen we niet moeilijk over. Ik heb ze in het verleden ook wel eens gescoord bij de Bart Smit, maar die stonken. Misschien dat je ze voor gebruik even moet wassen.

Maar wat doet de korfimker er vervolgens mee? Korfdoeken maken natuurlijk. Daarvoor knip je er grote vierkante lappen uit. Daar maak je met de naaimachien een zoompje aan en op de vier hoeken bevestig je pennen die je maakt van dik lasdraad, dat je omkrult met een tang met een ronde kop. Eventueel scherp maken met een vijl.

Nu kun je ronde korven en kiepsen met een zwerm erin mooi opdoeken. Verder kun je Uddeler korven aan de bovenkant mooi afsluiten. Van de Apeldoornse imker Henk van der Zande, vooral bekend van de korvenwagen die je vaak op markten ziet, begreep ik ooit dat die lap jute bovenop de Uddeler korf geen idee was van de gebroeders Hop, die de korf in de jaren '30 lanceerden. Ik heb geen idee waarmee ze die korf dan wel bedekten. Er zou op een dag een Franse toeriste op een imker met zijn Uddeler korven afgestapt zijn en het idee hebben aangedragen om daarvoor jute te gebruiken. Dat staat zo lekker authentiek - maar dat is het dus niet, volgens Henk.

Enfin, korfimkers, sla toe. Eén zak kost je bij de Hema €1,25. Een heerlijke oud-Hollandse prijs.

Groet,

Bart

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: De zak van Sinterklaas

Bericht door jjmvaningen » di 25 dec 2012, 16:58

vijf stuks aangeschaft voor t nieuwe bijenjaar.
(bij geen gebruik zijn ze nog goed als aardappelzak)
groet, jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten