Korven herstellen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korven herstellen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 13 jan 2013, 11:42

Ooit zag ik Jan Wolkers een wand schilderen met mest (wat er mooi uitzag).

Ik ben opgegroeid in dezelfde omgeving (incusief vlaaien) dan Alfa vulgaris. Ook ik pretendeer dus maar dat ik er verstand van koeienmest heb :D . Ik deed vroeger als jongetjes spelletjes met koeienvlaaien die al een hard korstje hadden. Ik drukte met de punt van mijn laars steeds harder in een vlaai totdat de groene onderliggende stinkende drap eruit kwam. Als je geluk had knapte de vlaai buiten de laars. Als je pech had had je eem smerige stinkende laars. Ergens is het daar toen al mis gegaan :D . Later ben ik wel wat anders tegen deze jongens aan gaan zien. De boosdoeners van alle milieuproblematiek.

Op het internet zijn in eerste instantie weinig toepassingen te vinden mbt mest. In die zin is de opmerking van Tinus eerder in deze topic goed te begrijpen. Het lijkt een middeleeuwse toepassingen (of iets uit derde wereldlanden). Niettemin met het groener worden van onze maatschappij kan de toepassing interessant weer worden. In ieder geval is er geen gebrek aan.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korven herstellen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 13 jan 2013, 11:47

Astrid,

ik was even mis. Het zijn de koolhydraten die waarschijnlijk de plakkende stevige eigesnchappen van mest ggeven. Ingegeven dat zetmeel een belangrijke grondstof is in de lijmindustrie:

Wikipedia:
Technische toepassingen zijn b.v. lijmen (behanglijm, het verlijmen van golfkarton), stijfsel voor tafellinnen en wasgoed en bindmiddel voor de cellulosevezelsuspensie in de papierbereiding. Zetmeel wordt ook gebruikt als papierhulpstof voor de oppervlakte behandeling (sizing/sterken en coaten) van papier. In de textielindustrie wordt het gebruikt voor het (ver)sterken van garens voor het weven en als drukverdikker voor pigmenten in het drukproces.
Waarschijnlijk oxideert het zetmeel in mest en wordt het daardoor star. Dan ontstaat het korstje dat ik hiervoor beschreef met daaronderin zachte drap.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Korven herstellen

Bericht door alfa vulgaris » zo 13 jan 2013, 12:48

Ik heb me toch weer laten verleiden tot wat poeppraat.

Vroeger Friese koeien die aten vast haver,rogge en verschillende grassoorten met kruiden.
Nu Amerikaase koeien die engels raaigras,mais,aardappelzetmeelafval en wat voedingssuplementen eten in de vorm van krachtvoer in de melkstal.(Alles wat ik ervan weet)

Zetmeel en eiwitten in de mest?
Koeien hebben 4 magen en produceren toch ook vast amylase en peptidase?
Boeren hebben nu vast koeien in de moderne tijd met een effectiever spijsverteringssysteem zou je zeggen.
Er komt in elk geval zowat 2 keer zoveel melk uit.

Ik denk zelf dat er nu vast minder vezels in de mest zitten.
Iedereen krijgt tegenwoordig toch te weinig vezels in de voeding?

Bij ons in het dorp zit in elk geval ook nog een bio boer met Friese koeien.
Ik ben er erg blij mee want hij heeft in het voorjaar en s'zomers het meeste kleur in z'n weide! :be9:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten