landleven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
wilvanholland
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 nov 2007, 21:46
Locatie: Nederland
Contacteer:

landleven

Bericht door wilvanholland » wo 27 jun 2012, 09:07

In de nieuwe landleven staat een stuk over bijenhouden beschreven.
Maar tot mijn grote verbazing staat er dat je om honing uit een korf te halen de bijen moet vermoorden, wat is dit voor onzin.
Om de honing uit een korf te halen kun je de bijen erafkloppen, daarna de honing eruit halen en dan de bijen weer terug in de korf slaan.
Misschien voor degene die dit beweerd tijd om een korfcusus te volgen, dan kan hij leren hoe het moet.
En niet zulke onzin verkondigen.
W.j van holland
http://www.beeprom.nl

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: landleven

Bericht door semar » wo 27 jun 2012, 09:35

het in de zwavelput laten verdwijnen van komplete volken ivm met de oogst is toch eeuwenlang gewoon toegepast.

je zette van ieder volk een flink aantal zwermen op, reisde naar fruit boekweit etc om de volken/zwermen te laten groeien.
en dan naar de geld maker, de heide, eind van de heide werden de erg zware en erg lichte volken afgezwaveld , de matige (die net genoeg honing voor de winter hadden) werden opgezet.

pas na het uitroeien van de engelse bij door de trachee mijt , werden de volken eruit gejaagd en in zeseraamertjes aan engeland verkocht, de geboorte van het éngelse kastje´(6ramer).
in in de korfteeld nu eenmaal eeuwen op zwermen geteeld en geselecteerd door de midelmatige volken aan te houden.

dat klopt toch historisch?
mischien heeft de reporter (zoals gebruikelijk waneer het om bijen gaat) het een en ander door elkaar gegooid bv hoe het ging en hoe het nu gaat?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

wilvanholland
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 nov 2007, 21:46
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: landleven

Bericht door wilvanholland » wo 27 jun 2012, 10:45

Al zou dit vroeger zo geweest zijn ,daarom is het tegenwoordig niet meer zo en de methode die ik beschrijf word ook al heel veel jaren gedaan , deed Kees zijn vader ook al.
maar dat is niet het enige, landleven word gelezen door mensen die wel en geen verstand van bijen hebben en dan moet je zoiets echt niet schrijven. Dan krijgen de mensen een heel verkeerd beeld van bijen houden.
W.j van holland
http://www.beeprom.nl

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: landleven

Bericht door Ewout » wo 27 jun 2012, 10:57

Als het beeld dat mensen van bijenhouden hebben gebaseerd wordt op korfimkerij, geeft dat mi sowieso geen goed beeld, los van het wel of niet afzwavelen!

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: landleven

Bericht door Thijs Corporaal » wo 27 jun 2012, 23:29

Hoi Ewout.Ik snap jouw antwoord niet helemaal. Maar ik heb altijd een bevolkte korf op mijn stal staan,(nostalgie ook van het korf vlechten) maar als er mensen zijn die even in mijn stal willen kijken is het eerste wat ze doen de korf bezichtigen ze kunnen namelijk in de korf kijken zonder dat deze van zijn plaats komt een glas plaat en een spiegel werkt uitstekend,geeft toch aan dat ze veel van vroeger onthouden hebben,en nog niet zo gek was . :roll:
Vriendelijke imkersgroet Thijs

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: landleven

Bericht door semar » do 28 jun 2012, 11:08

wilvanholland schreef:Al zou dit vroeger zo geweest zijn ,daarom is het tegenwoordig niet meer zo en de methode die ik beschrijf word ook al heel veel jaren gedaan , deed Kees zijn vader ook al.
maar dat is niet het enige, landleven word gelezen door mensen die wel en geen verstand van bijen hebben en dan moet je zoiets echt niet schrijven. Dan krijgen de mensen een heel verkeerd beeld van bijen houden.
vandaar of ik vraag of de reporter niet het een en ander door elkaar gooit.
ben verschilende keren geintervieuwd en meestal zitten er een aantal boeboe´s in.
voor een leek is de compleciteit van bijenhouden, vroeger nu koninginnen, kweeken van moeren parasiten etc.
Meeste van ons mkers kunnen een verschrikelijke waterval van informatie geven als ze er wordt gevraagd (ikzelf niet uitgezonderd),
en als een dat leek dat moet doorvertellen kan het vaak voorkomen dat er fouten inzitten
bv wat we deden en wat we doen?
de vraag blijf dan was de reporter een leek?
:wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: landleven

Bericht door Bart de Coo » do 28 jun 2012, 12:20

Uit: De burger-boer of land-edelman, zynde een beknopt zak-woordenboek van het buitenleven. Amsterdam: Steven van Esveldt 1761.

(Het gaat om een woordenboek- of encyclopedie-achtig werk in drie delen. Ik citeer uit de tekst bij de trefwoorden 'byen' en 'honing'. Het is zo ver ik kan overzien de oudste vindplaats in het Nederlands van een tekst waarin het afzwavelen wordt bestreden. Dit boek is overigens een bewerking uit het Frans.)

'Besnoeying der honing byen. De werking, welke wy door deze werking beogen, bestaat in een gedeelte van het wasch en honing uit de korf te ligten. Het is een misbruik, dat ten uiterste te veroordelen is, de Honing-byen door de rook van zwavel in bedwelming te doen vallen, om haar vryelyk de vrucht van derzelver arbeid te ontroven.'

'Men kan op dezelve wyze te werk gaan [namelijk de bijen in een lege korf jagen], wanneer men het wasch en de honing uit de korven wil ligten, dat vry beter is, dan zo veele Byen door het rooken met zwavel te doen sterven, gelyk zo veele landlieden verkeerdelyk doen.'

De laatste die zonder blikken of blozen een beschrijving geeft van het afzwavelen van bijen is zover ik weet S. Cancrinus (eerste druk 1935, tweede druk 1948).

Kortom, twee eeuwen lang wordt het afzwavelen zowel bestreden als gepropageerd.

Ik denk dat de journalist van Landleven een of ander boek heeft geraadpleegd, ervan uitgaande dat er toch geen enkele Landleven-lezer is die het korfimkeren ook werkelijk in de praktijk gaat brengen. Maar hij is duidelijk erg lui geweest. Het journalistieke principe van 'hoor en wederhoor' moet ten burele van Landleven nog uitgevonden worden.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: landleven

Bericht door Ewout » do 28 jun 2012, 13:56

Thijs Corporaal schreef:Hoi Ewout.Ik snap jouw antwoord niet helemaal. Maar ik heb altijd een bevolkte korf op mijn stal staan,(nostalgie ook van het korf vlechten) maar als er mensen zijn die even in mijn stal willen kijken is het eerste wat ze doen de korf bezichtigen ze kunnen namelijk in de korf kijken zonder dat deze van zijn plaats komt een glas plaat en een spiegel werkt uitstekend,geeft toch aan dat ze veel van vroeger onthouden hebben,en nog niet zo gek was . :roll:
Vriendelijke imkersgroet Thijs
Ik snap dat een korf leuker is voor mensen dan een bijenkast, waarschijnlijk vanuit dezelfde nostalgie-gedachte. Maar Wil van Holland gaf hierboven aan dat hij het slecht vond dat er geschreven was dat de volken vermoord werden, omdat dit een verkeerd beeld van de imkerij anno 2012 zou geven aan de lezers. Ik bedoelde te zeggen dat als je een goed beeld van imkeren vandaag de dag wilt geven, je de korf beter helemaal buiten beschouwing kunt laten. Zoals hierboven geschreven staat is het zonder de korven al ingewikkeld genoeg. Maar misschien was dat het doel van de schrijver niet.

wilvanholland
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 nov 2007, 21:46
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: landleven

Bericht door wilvanholland » do 28 jun 2012, 16:48

Inderdaad vinden de mensen een korf prachtig en dat moet zo blijven vind ik.
Maar alleen de woorden dat de bijen vermoord moesten worden past absoluut niet in zo,n blad, en dat stuitte ons erg tegen de borst.
LEVEN in de natuur en zeker niet dood.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: landleven

Bericht door p.zwartepoorte » ma 16 jul 2012, 17:45

ik zag net in de winkel in dat boek landleven een stuk staan over beginnen met bijen
en je zag heel mooi stuk en mooie fotos en wat je allemaal moet hebben als je begint
alleen nadeel vond ik dat als je wil beginnen bult geld kwijt bent om alles aan te schaffen en dan de prijzen neer zetten van bijenhuis (die zijn al duur)
je kan genoeg spullen kopen op marktplaats of bij andere imkers winkel die stukje goedkoper zijn
paul via ipad
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten