kan zwerm in korf overwinteren?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door bee-aware » do 16 aug 2012, 04:38

Bart de Coo schreef:Warbouw in de korf is erg vervelend. Daardoor komen stukken los van de spijlen te zitten, wat ellende geeft met botsen, omkeren en reizen. Verder heb je met rechte raten een beter overzicht. Je kunt veel beter bepalen hoe groot het volk ongeveer is door de bezette straten en bebroede raten te tellen. Er zijn vast meer voorbeelden te bedenken als je er een avondje voor gaat zitten.

Darrenraat snijden biedt eveneens verschillende voordelen. Het is een mooie methode om de varoapopulatie niet te laten exploderen, je kunt er de zwermlust mee uitstellen, als de ontstane gaten weer mooi dichtgebouwd worden weet je dat het volk moergoed is, bijen verzegelen de honing liever en beter in werksterraat en sinds onheuglijke tijden beschouwt men darren als nutteloze uitvreters. Of dat laatste waar is weet ik niet. Darrenbroed snijden brengt het volk in elk geval geen enkele schade toe.

Overigens bedankt voor de warbouwfoto, Hennie. Nuttig!

Bart
Bart volgens mij verkoop je hier lariekoek van a tot z.
Te stom voor woorden is de uitdrukking dan.
Ik besef het gewicht van deze woorden en zeker omdat ik ze richt naar iemand van gewicht en beheerder.

Op een vraag van de opener kom jij met een enorm verhaal met als uitsmijter de waarschuwing van o jee en als zwermen en dan komt je volgend verhaaltje als ze onverhoopt dat haalt.
Ik noem dat waardeloze voorlichting nog los van het waarheidsgehalte wat voor voor mij tenentrekkend krom is.
Ik gruw werkelijk van je antwoord wat in volkomen tegenstelling is op je hier verhalen van je ontdekkingen en proberen wat ik enorm waardeerde.
Het is alsof ik je hier de filmpjes van die familie en de lunerberger hei hoor afdraaien.
Ik snap en herken niets in je eerste alinea en wil daar best een avondje voor zitten voor we uberhaupt aan meer voorbeelden toekomen.
Ik heb geen enkel probleem om mijn minder weten tot meer weten te verheffen.

Ik vind het best als je het al te romantische idee van nietswetenden over korven op aarde zet , maar ik maak heftig bezwaar op al je beweerde apekool.

Naar mijn idee heb je de foto van hennie niet goed begrepen en past dit in mijn verhaal van jou en apekool verkondigen over een korf en bijen.
Het is de mens of die er ook geschikt voor is.
Dat begint met vragen wat je met bijen wilt.
Jij komt met een bankorf en dat pruim ik niet als liefhebber en al helemaal niet als je onzin verkoopt.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door Oude Essink » do 16 aug 2012, 08:44

NouNou, mijnheer Bee-aware, welk nut heeft deze wijze van reageren!? ik zelf imkerde vele jaren met korven en kan mij aardig vinden in het verhaal van Bart, die ook uit ervaring spreekt. moet je nu echt deze toon aanslaan, als iemand zo vriendelijk is, jouw vraag te beantwoorden. Zit je even niet goed in je vel of zo? slecht geslapen? Op deze wijze moeten wij niet met elkaar omgaan.
hennie oes iPad

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door Bart de Coo » do 16 aug 2012, 10:21

Bee-aware,

Nog een belangrijk voordeel van rechte raten: als de korf terugkomt van de hei en hij zit goed vol met honing, dan kun je met rechte raten veel gemakkelijker de witte honingraten rondom het broednest wegsnijden. Met warbouw was dat veel slechter gelukt.

Ik begrijp werkelijk niet waar ik je stemverheffing aan verdien. Die bekende film over de Lüneburger Heide bezit ik op dvd. Ik heb hem nu twee keer gezien, denk ik, en ik heb er erg veel van geleerd. Een uitstekende kennisbron voor de korfimkerij, dunkt mij. Ik zou je verder bijvoorbeeld willen verwijzen naar Joustra (1928), Cancrinus (1935), Schothorst (1842, in een editie van Speelziek verkrijgbaar bij het Bijenhuis) of Knoken en Lehze (4e dr. 1922, verkrigbaar bij Holtermann.de). Hier zal ik de leeslijst maar bij laten, anders wordt het saai. Ik ben op korfgebied prima onderlegd, maak je geen zorgen.

Ik weet uitstekend waar ik over praat. Een aantal jaren geleden volgde ik de korvencursus bij Kees van Holland en ik heb op dit moment zeven korven op de hei staan. Ik ben niet royaal ervaren zoals Kees, maar met een jager maken, een zwerm opzetten en dergelijke eenvoudige vaardigheden meer, ben ik volkomen vertrouwd. De instructies die ik hierboven geef, zijn gewoon op mijn eigen ervaring gebaseerd. Dat had je trouwens ook zelf wel kunnen weten, want allerlei tips die ik geef, kom je in geen enkel handboek tegen: bijvoorbeeld korf op zijn rug leggen voor de oxaalzuurbehandeling, vleespennen om de rechtgebogen raat op zijn plaats te houden, voerbak maken van een afgezaagde emmerbodem.

Maar bee-aware, je kunt wel tekeer gaan, maar je vergeet alleen uit te leggen waaróm je tenen zo kromtrekken. Haal even rustig adem alsjeblieft en leg het mij uit. Ik ben bijzonder ontvankelijk voor tips en trucs en alle andere wetenswaardigheden om een betere korfimker te worden. Ik zie je antwoord tegemoet. maar alsjeblieft, blijf rustig.

Vriendelijke groet,

Bart de Coo

wilvanholland
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 nov 2007, 21:46
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door wilvanholland » do 16 aug 2012, 13:20

Overwinteren in korf. :hive:

Je kunt een zwerm in een korf doen.
Wij voeren nog lege korven op na half september.
Twee drijvers bij elkaar doen, op een plank zetten. Vroeger zetten we ze ook wel op dubbeltjes gaas, als er maar geen muizen in kunnen komen.
Om te voeren zetten we onder de korf een bodem van een emmer ongeveer 6 cm hoog , daarin een beetje kortgesneden stro of houtsnippers zodat de bijen niet verdrinken.
Als je nu een zwerm in een korf :hive: doet, moet je hem niet meer omdraaien. Je mag er na een week pas weer inkijken, anders zakken de raten om en krijg je warbouw.
In het voorjaar kun je op diverse plaatsen een korfimkercursus volgen.
Daar leer je de kneepjes van het korfimkeren.
Zoals op de foto van Hennie is de korf goed opgespijld.

gr Kees :hive:
W.j van holland
http://www.beeprom.nl

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door petro » do 16 aug 2012, 13:28

Wow man even kalm!!!!
Hoe krijg je het voor elkaar om zo te reageren?! Lijkt wel of ge nu al last van de warmte hebt.
Ik kan me geheel aan de bewoordingen van Bart verbinden en dat omdat ik jaren ook met korven heb geimkert.
Mocht je het met iets niet eens zijn,schrijf dat even normaal en dan wel onderbouwd!!!
Petro
bee-aware schreef:
Bart de Coo schreef:Warbouw in de korf is erg vervelend. Daardoor komen stukken los van de spijlen te zitten, wat ellende geeft met botsen, omkeren en reizen. Verder heb je met rechte raten een beter overzicht. Je kunt veel beter bepalen hoe groot het volk ongeveer is door de bezette straten en bebroede raten te tellen. Er zijn vast meer voorbeelden te bedenken als je er een avondje voor gaat zitten.

Darrenraat snijden biedt eveneens verschillende voordelen. Het is een mooie methode om de varoapopulatie niet te laten exploderen, je kunt er de zwermlust mee uitstellen, als de ontstane gaten weer mooi dichtgebouwd worden weet je dat het volk moergoed is, bijen verzegelen de honing liever en beter in werksterraat en sinds onheuglijke tijden beschouwt men darren als nutteloze uitvreters. Of dat laatste waar is weet ik niet. Darrenbroed snijden brengt het volk in elk geval geen enkele schade toe.

Overigens bedankt voor de warbouwfoto, Hennie. Nuttig!

Bart
Bart volgens mij verkoop je hier lariekoek van a tot z.
Te stom voor woorden is de uitdrukking dan.
Ik besef het gewicht van deze woorden en zeker omdat ik ze richt naar iemand van gewicht en beheerder.

Op een vraag van de opener kom jij met een enorm verhaal met als uitsmijter de waarschuwing van o jee en als zwermen en dan komt je volgend verhaaltje als ze onverhoopt dat haalt.
Ik noem dat waardeloze voorlichting nog los van het waarheidsgehalte wat voor voor mij tenentrekkend krom is.
Ik gruw werkelijk van je antwoord wat in volkomen tegenstelling is op je hier verhalen van je ontdekkingen en proberen wat ik enorm waardeerde.
Het is alsof ik je hier de filmpjes van die familie en de lunerberger hei hoor afdraaien.
Ik snap en herken niets in je eerste alinea en wil daar best een avondje voor zitten voor we uberhaupt aan meer voorbeelden toekomen.
Ik heb geen enkel probleem om mijn minder weten tot meer weten te verheffen.

Ik vind het best als je het al te romantische idee van nietswetenden over korven op aarde zet , maar ik maak heftig bezwaar op al je beweerde apekool.

Naar mijn idee heb je de foto van hennie niet goed begrepen en past dit in mijn verhaal van jou en apekool verkondigen over een korf en bijen.
Het is de mens of die er ook geschikt voor is.
Dat begint met vragen wat je met bijen wilt.
Jij komt met een bankorf en dat pruim ik niet als liefhebber en al helemaal niet als je onzin verkoopt.

wilvanholland
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 nov 2007, 21:46
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door wilvanholland » do 16 aug 2012, 21:20

Eigenlijk wil ik niet meer reageren,maar in het verleden heb ik honderden korven overwinterd met succes.
W.j van holland
http://www.beeprom.nl

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door bee-aware » za 18 aug 2012, 02:48

Bart de Coo schreef:Bee-aware,

Nog een belangrijk voordeel van rechte raten: als de korf terugkomt van de hei en hij zit goed vol met honing, dan kun je met rechte raten veel gemakkelijker de witte honingraten rondom het broednest wegsnijden. Met warbouw was dat veel slechter gelukt.

Ik begrijp werkelijk niet waar ik je stemverheffing aan verdien. Die bekende film over de Lüneburger Heide bezit ik op dvd. Ik heb hem nu twee keer gezien, denk ik, en ik heb er erg veel van geleerd. Een uitstekende kennisbron voor de korfimkerij, dunkt mij. Ik zou je verder bijvoorbeeld willen verwijzen naar Joustra (1928), Cancrinus (1935), Schothorst (1842, in een editie van Speelziek verkrijgbaar bij het Bijenhuis) of Knoken en Lehze (4e dr. 1922, verkrigbaar bij Holtermann.de). Hier zal ik de leeslijst maar bij laten, anders wordt het saai. Ik ben op korfgebied prima onderlegd, maak je geen zorgen.

Ik weet uitstekend waar ik over praat. Een aantal jaren geleden volgde ik de korvencursus bij Kees van Holland en ik heb op dit moment zeven korven op de hei staan. Ik ben niet royaal ervaren zoals Kees, maar met een jager maken, een zwerm opzetten en dergelijke eenvoudige vaardigheden meer, ben ik volkomen vertrouwd. De instructies die ik hierboven geef, zijn gewoon op mijn eigen ervaring gebaseerd. Dat had je trouwens ook zelf wel kunnen weten, want allerlei tips die ik geef, kom je in geen enkel handboek tegen: bijvoorbeeld korf op zijn rug leggen voor de oxaalzuurbehandeling, vleespennen om de rechtgebogen raat op zijn plaats te houden, voerbak maken van een afgezaagde emmerbodem.

Maar bee-aware, je kunt wel tekeer gaan, maar je vergeet alleen uit te leggen waaróm je tenen zo kromtrekken. Haal even rustig adem alsjeblieft en leg het mij uit. Ik ben bijzonder ontvankelijk voor tips en trucs en alle andere wetenswaardigheden om een betere korfimker te worden. Ik zie je antwoord tegemoet. maar alsjeblieft, blijf rustig.

Vriendelijke groet,

Bart de Coo
Bart, ik heb nu op citeer geklikt omdat het zo voor mij makkelijker antwoorden is.

Duidelijk is dat mijn woorden als een steen in de vijver zijn aangekomen.
Lovenswaardig vind ik de reacties van je forumgenoten die het voor je opnemen.
Net zo lovenswaardig vind ik je betoon van respect voor jouw leermeester.
Net zo duidelijk is het feit dat mijn boodschap niet gelezen is.
Ene louis zei ooit wat over wie is nu dom of slim, maar daar gaat het natuurlijk niet om.
Zeker niet op dit forum waar delen en uitwisselen van ervaringen een groot goed is.
Ik heb je zeker niet willen beledigen en twijfel helemaal niet aan je kennis. Verre van dat.
Maar overduidelijk is het feit dat je leermeesterschap bij mij in het verkeerde keelgat is geschoten.
Om het veel teveel over een eventueel, wat eerder voor brokken zorgt dan goed doet bij een beginner met een korf.
Een goed leermeester is empatisch naar zijn leerling toe en begeleid stap voor stap.
Jij komt met een stortvloed aan info en naar mijn idee niet relevant voor wat er nu moet gebeuren voor de vragenstelster.
Jij en ik kunnen denk ik elkaar op een hele goede manier prikkelen en mooie discussies houden, maar niet in dit topic met een praktisch probleem.
In die zin heb ik natuurlijk ook gefaald door concreet te vertellen wat mij het beste lijkt voor iemand die nog nooit met een korf bezig is geweest.
Dat zit me eigenlijk nog het meeste dwars. Hoe kon ik zo dom zijn?
Dat is jammer voor jou, voor de vragenstelster, voor het forum en voor mij in het bijzonder.

Uitgaande van een nazwerm en de meest normale korf.
Idd goed spijlen ( en persoonlijk stop ik daar geen 'vreemde" raat in om evt ziektekiemen en is niet echt belangrijk gezien de tijdsdruk wat nauwelijks nog fouten kan permiteren).
Dan wat voeren om het bouwen te versnellen.
Want niet om al in te winteren.
Met jampotje via uitgefreesd rondje en tunneltje tot in de korf.
Wat suiker van het vlieggat binnen in de korf laten drippen naar beneden.
Kan je niet frezen dan zaag je het uit de plank en zet je een andere plank eronder.
Voorkomt roverij en laat de korf onberoerd.
Want ja, een tros heeft gewicht en raat is dan nog nog zeer kwetsbaar.
Vooral niet kijken zou mijn advies zijn.
Over warbouw zou ik niet reppen, want niet van belang voor overwinteren.


(Natuurlijk komt daarna de wintervoering aan de orde.
Zelf zou ik liefst nog wat weken wachten en gokken op goed weer.
Om voer in de kap te krijgen.
En dan een lange winter om in te lezen.
Voor een beginner zou ik dan de syllabus "korfteelt" aanbevelen.
Samengesteld door leo van gelderen, leiden 1991.
Kan die zelf bepalen wat die met een korf wilt naar zijn persoonlijke mogelijkheden en omstandigheden.)

Oh ja, zelf doe ik niet en dus past me niet om wat te zeggen over varroabestrijding.
Al lijkt me nu het via darrenraat wegsnijden ietwat vreemd.
Los van het feit dat ik het weerzinwekkend en nutteloos vind.

Ik hoop dat ik zo wat van mijn warbouw heb hersteld.
En nu zelfs voor mij laat genoeg en verstandig om niet verder in te gaan op de door mij genoemde lariekoek en apekool.
Het zijn me wel een woorden he ;-)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door Tieme » di 21 aug 2012, 09:44

Ik kan het niet meer volgen.

Ok, Bart geeft een volledige beschrijving van wat er allemaal mogelijk is. Je vindt dat het teveel informatie ineens is.
Maar de lariekoek en de tenenkrommende waarheidsgehalte? Daarvan blijft dus niets overeind?

Ik vind het allemaal heel teleurstellend. Maar ik hoop dat er nu voldoende antwoord op de mogelijkheid een zwerm in te winteren is gekomen en dat we deze episode op het forum snel mogen vergeten.

groeten,

Tieme

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door bee-aware » di 21 aug 2012, 22:49

Tieme schreef:Ik kan het niet meer volgen.

Ok, Bart geeft een volledige beschrijving van wat er allemaal mogelijk is. Je vindt dat het teveel informatie ineens is.
Maar de lariekoek en de tenenkrommende waarheidsgehalte? Daarvan blijft dus niets overeind?

Ik vind het allemaal heel teleurstellend. Maar ik hoop dat er nu voldoende antwoord op de mogelijkheid een zwerm in te winteren is gekomen en dat we deze episode op het forum snel mogen vergeten.

groeten,

Tieme
Niet moeilijk voor mij om je reactie te begrijpen over het niet meer kunnen volgen.
Maar wat je er verder over opmerkt is voor mij zeer teleurstellend en ik hoop juist dat we niet snel vergeten.
Juist om korfteelt te behouden om meer dan nostalgie en oude achterhaalde werkwijzen. Parbleu?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten