kan zwerm in korf overwinteren?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
17101961
Berichten: 39
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:

kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door 17101961 » ma 13 aug 2012, 11:04

Hoi imkers,

Heb nu een plank in mn bijenstal voor korven ( toch mijn voorkeur )
Nu wil een zwerm scheppen en laten overwinteren in die korf ,kan dat?
Moet er nog wat onder de korf ( gaas of jute )of kan die zo op de plank
En hoe winter je die in

Veel vragen maar anders kom ik er ook niet achter

Groetjes

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door Bart de Coo » ma 13 aug 2012, 13:01

Het antwoord luidt natuurlijk: ja. Sommigen beweren zelfs dat bijen beter in een korf overwinteren dan in een kast, maar daar wil ik vanaf zijn.

Eerst moet je de korf inrichten. Dat doe je door zes spijlen dwars door de korf te steken. Maak ze bijvoorbeeld van geschilde wilgentenen. Tekeningen en foto's daarvan vind je overal. Dan doop je drie stukken rechthoekig gesneden raat in de was en die plak je in de kop van de korf. De hart-op-afstand moet ongeveer 3,5cm zijn. Het komt erop neer dat er tussen twee stukken raat twee bijen passen. Een beetje donkere raat heeft de voorkeur, want die is stevig en die kun je mooi vast drukken. Hele verse raat verpulvert te gemakkelijk.

Dan schep je de zwerm, bij voorkeur een nazwerm: voorzwermen zwermen erg gemakkelijk opnieuw en dan is je volkje nogal verpest. Dat kan rechtstreeks in de gereedgemaakte korf. Laat de zwerm een of twee dagen staan, zodat je zeker weet dat de korf echt geaccepteerd is. Dan leg je de korf op zijn rug en dan wacht je totdat de zwerm zich mooi verspreid heeft over de binnenkant van de korf. Dan benevel je alle bijen met de plantenspuit met een oxaalzuuroplossing van 3,5%. Zorg dat er een grijze waas over de bijen ligt. Als zich druppels vormen heb je te veel gebruikt. Draag een ffp3-masker en was je handen nadien grondig met veel water en zeep. Chemische handschoenen dragen kan natuurlijk ook, maar zelfs dan was ik mijn handen graag nog even.

Na een weekje of zo ga je eens een beetje voeren, als je dat nodig vindt. Rustig aan. Hou ze gewoon een beetje aan de praat. Als je zeker weet dat er dracht is, kun je stoppen. Dat doe je met een bak onder korf, waar je wat takken of stro in gelegd hebt. Zaag bijvoorbeeld de bodem van een emmer.

Dan ga je na twee weken of zo de ratenbouw corrigeren. Dan kun je bijvoorbeeld doen met een lang broodmes of nog beter, met een korfmes dat ze verkopen bij zowel Werkbij als Bijenhuis. Leg de korf weer op zijn rug - de raten zijn vaak nog te slap om de korf op zijn kop te zetten - en buig de kromme raten recht en verwijder de 'wigraat', dat is de raat die zich als een wig tussen twee raten in bevindt. Als de wigraat weg is, dan buig je de naastgelegen raten recht eroverheen. Steek bijvoorbeeld vleespennen door de korf om de rechtgebogen raat op zijn plaats te houden.

Zorg dat de korf op 1 oktober ongeveer 15 kilo weegt. In het beste geval zit je korf op de plank. Dat wil zeggen dat die volledig is uitgebouwd. Darrenraat had je ondertussen kunnen wegsnijden. Sommigen zetten er zelfs stukken werksterraat voor in de plaats.

Rond de jaarwisseling keer je de korf om en druppel je opnieuw oxaalzuuroplossing over de bijen. Nu heb je een suikeroplossing gemaakt van 1:1. Op één liter van deze oplossing heb je 35gr. oxaalzuurpoeder gebruikt. Met de injectiespuit druppel je ongeveer 5ml per straatje.

In het voorjaar kun je wat lege raat wegsnijden, vooral als die vuil of beschimmeld is.

Tot zo ver is alles simpel. Maar dan? Dan wordt het echt moeilijk. Ik hoop dat je de bijen kunt laten zwermen, want zwermbeheersing is wel mogelijk, maar vergt ervaring en behendigheid.

Succes in elk geval.

Bart

17101961
Berichten: 39
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door 17101961 » ma 13 aug 2012, 14:24

Hoi bart,

Heb alles al klaar staan .
De rug van de korf is dat de zijkant?
Kan de korf zo op de plank staan of moet er nog gaas of zoiets aan de onderkant van de korf vast gemaakt worden.
Dat heb ik wel eens gezien.

Moet nu even afwachten wanneer ik de zwerm kan scheppen ,is in een tuin van iemand anders en die denkt dat de zwerm in een uilenkast kan overleven van de winter.
Zonder voeren !!!! Denk ik niet toch!! Ze hebben nu al honger aan hun gedrag te zien :shock:

Alvast heel erg bedankt voor de uitgebr.informatie,
Groetjes mieke

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door Bart de Coo » ma 13 aug 2012, 15:04

Met 'op zijn rug' bedoel ik achterover, met het vlieggat naarboven. Leg desnoods wat klosjes aan weerszijden zodat die blijft liggen.

Ja, de korf kan zo op de plank staan. Zo'n korfdoek eronder, bijvoorbeeld te maken van jute of kaasdoek jute is wel steviger en duurzamer, is alleen nodig als je gaat reizen.

Een zwerm kan prima overleven in een uilenkast, als die kast maar groot genoeg is. Ik zou er inderdaad voor kiezen om die zwerm vanaf nu flink te gaan voeren. Dat kan langs de buitenkant met een klein voerbakje voor het vlieggat met wat strootjes erin. Kleine beetjes tegelijk, zodat de bijen het 's morgens verorberd hebben. Geduldig karweitje! Er mag rustig tien kilo suiker in!

Maar wanneer is die zwerm afgekomen dan? Als die zwerm er al een tijdje zit, dan kun je hem niet zomaar verhuizen natuurlijk. Als die zwerm er sinds gisteren of eergisteren zit, dan geef ik je nog een goede kans om hem in een korf te schudden.

Bart

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door bee-aware » di 14 aug 2012, 01:35

Moet toch erg lachen om de vraag.
Geen uitlachen hoor!
Het is juist zoveel makkelijker dan een kast!
Goed spijlen en je bent klaar.
Spijlen van de vuilboom of van de es.
Voor de kopspijlen neem je driehoekige latjes.
De bijen weten prima wat ze moeten doen.
Natuurlijk wel opletten dat ze genoeg voer hebben voor de winter.
25 a 30 pond was en is een goede maatstaf.
Ligt een beetje aan de grootte van de korf.
Met een kleine korf is 25 beter dan 30.

Vraagjes aan bart: Waarom zou je de bouw van de bijen corrigeren in een korf?
Waarom darrenraat wegsnijden?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door Oude Essink » di 14 aug 2012, 18:14

Hallo beeaware,
misschien zal Bart het niet vervelend vinden wanneer ik jouw eerste vraag beantwoord met een afbeelding uit de voorpagina die over warbouw gaat:

Afbeelding
de imker rechts midden corrigeerde de bouw in de korf; op de afbeelding is een nest in de vrije natuur te zien; zo zal een gespijlde korf er nooit uit komen te zien; maar toch...

met groet, Afbeelding

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door bee-aware » wo 15 aug 2012, 00:19

Maar toch?
Dus mijn vraag blijft bestaan.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door Oude Essink » wo 15 aug 2012, 10:56

Waarom zou je de bouw van de bijen corrigeren in een korf?
Om te voorkomen, dat de bijen aan de raat een golvende beweging geven, waardoor het werken van onder af sterk bemoeilijkt wordt.
hennie oes

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door Bart de Coo » wo 15 aug 2012, 18:39

Warbouw in de korf is erg vervelend. Daardoor komen stukken los van de spijlen te zitten, wat ellende geeft met botsen, omkeren en reizen. Verder heb je met rechte raten een beter overzicht. Je kunt veel beter bepalen hoe groot het volk ongeveer is door de bezette straten en bebroede raten te tellen. Er zijn vast meer voorbeelden te bedenken als je er een avondje voor gaat zitten.

Darrenraat snijden biedt eveneens verschillende voordelen. Het is een mooie methode om de varoapopulatie niet te laten exploderen, je kunt er de zwermlust mee uitstellen, als de ontstane gaten weer mooi dichtgebouwd worden weet je dat het volk moergoed is, bijen verzegelen de honing liever en beter in werksterraat en sinds onheuglijke tijden beschouwt men darren als nutteloze uitvreters. Of dat laatste waar is weet ik niet. Darrenbroed snijden brengt het volk in elk geval geen enkele schade toe.

Overigens bedankt voor de warbouwfoto, Hennie. Nuttig!

Bart

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: kan zwerm in korf overwinteren?

Bericht door bee-aware » do 16 aug 2012, 03:47

Dat is alleen als dat golven bar is en dan nog alleen als je echt wilt werken in de korf.
Zelden is dat echt een probleem voor wie weet met welk doel.
Het is meer een optisch probleem.
Een goede imker heeft zijn raten recht en dus een slechte...............

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten