Stro maaien

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Stro maaien

Bericht door Bart de Coo » do 23 aug 2012, 15:39

Na jarenlang zoeken lijk ik eindelijk een adresje gevonden te hebben voor mijn jaarlijkse portie roggestro. Ik organiseer namelijk iedere winter 'vlechtochtenden', zoals we dat noemen en dan zitten we met een paar man bij een ruisende gaskachel en een bak koffie, zwammend over de bijen, onze werkstukjes in elkaar te zetten. Ik maak nu alvast reclame, want er is nog plaats!

Maar hoe kom je nou toch aan roggestro? Ik heb de afgelopen jaren de gekste dingen uitgehaald om aan stro te komen. Het lukte me ieder jaar weer, maar vraag niet hoe. Dit jaar had ik dus een adres in de buurt gevonden. Eén probleempje, je moet wel zelf komen maaien. Maar dat kan ik helemaal niet! Geen nood, Wim Wienholts uit Zevenaar stond te popelen om de zicht na 60 jaar (!) weer eens te hanteren en hij kan het nog. Ik heb het zelf gezien.

Hieronder een klein verslag van onze activiteiten, met zo nu en dan een mooi vergeten woord en een paar handigheidjes en tips. Ik word overigens bijzonder graag aangevuld met allerlei andere tips en wetenswaardigheden. Ik ben ook maar een eenvoudige stadse jongen. Ik deed en zag het allemaal voor het eerst.

Afbeelding

Hierboven Wim die de zicht aanzet. Ik ben helaas vergeten hoe die langwerpige slijpstaaf heet. Wat was het nou, spiets of zo? Help me eens.

Afbeelding

Ik wilde de bovenstaande foto graag even nemen, omdat die onmiddellijk duidelijk maakt waarom er zo'n lusje aan de zicht zit. Dat hanteert natuurlijk veel beter. De 'steel' waar het mes aan vast zit, heet de 'snort' of de 'snoert'. Ik heb vooral 'snoert' verstaan - Wim is Achterhoeker. Vreemd genoeg kan ik het woord niet vinden in het Woordenboek der Nederlandse Taal. Als het daar niet in staat, dan is het woord óf uiterst zeldzaam, óf ik maak een spelfout. Help me eens!

Afbeelding

Wim aan het werk. De kenner ziet meteen dat de rogge er dun bij staat: veel te weinig halmen per vierkante meter. Daardoor krijg je veel te veel gras en dat maait beroerd. Maar goed, Wim sloeg zich er letterlijk doorheen. Wim is rechtshandig. Dan hou je in de rechterhand de zicht en in de linkerhand de 'mathaak'. Dat is in dit geval gewoon een latje met een lange bout aan het uiteinde. Verzin maar wat. Het gaat erom dat je de rogge eerst mooi platlegt, voordat je de onderkant afsnijdt. Het stramien is dus: platleggen met de mathaak, slag met de zicht, platleggen, slag, platleggen, slag. Zo maai je iedere keer, ik zal maar zeggen, een 'eilandje' en dat 'veeg' je met de mathaak bij elkaar. Daarna kan de volgende er een bundel van maken.

Uit die bundel moet het gras en de andere rommel die onderaan zit, geharkt worden. Dat doe je met zijn tweeën. De één houdt de pasgemaaide strobundel vlak onder de aren stevig vast en een derde harkt er het gras uit. Bundel één keer omdraaien; nog eens harken. Schone bundels bij elkaar leggen, tot er een hanteerbare bos ligt. Foto volgt. Rogge maaien doe je in het ideale geval dus met zijn drieën. Meer mag altijd.

Afbeelding

Afbeelding

O ja, vergeet alsjeblieft niet klompen te dragen bij het zichten! Als je met zo'n ding, dat ieder kwartier even aangezet wordt tot die weer vlijmscherp is, in je suède muiltjes hakt, dan heeft dat nare gevolgen voor je humeur.

Sikkels klinken, sikkels blinken, ruischend valt het graan
En als gij dan de boer ziet hinken, heeft hij iets verkeerd gedaan


Was dat niet A.C.W. Staring? Of vergis ik me?

Afbeelding

Schone bundels op elkaar leggen, totdat je vindt dat het voldoende volume heeft gekregen. Dit zijn de bossen en die gaan we straks opbinden. Als het stro nat is, dan zet je de bossen tegen elkaar tot schoven, totdat het stro droog is. Maar vandaag was het droog en dat was het al een tijdje.

Afbeelding

Zo bind je het stro op. Het is heel eenvoudig. Je neemt een klein bundeltje, dat sla je met twee handen om de bos heen, vervolgens draai je de beide uiteinden in elkaar en tot slot werk je de in elkaar gedraaide uiteinden onder het bundeltje. Kind kan de was doen. Maar Wim deed het veel sneller dan ik.

Als je het stro ook nog bij de aren wil opbinden, dan neem je gewoon wat uiteinden uit de bos en die bind je op dezelfde manier vast.

Afbeelding

Zo probeerden we te dorsen, maar daar zijn we meteen mee gestopt: veel te veel werk. Wim zei, dat doen we van de winter wel. Dan ga je op je knieën zitten, je legt een bos met de aren voor je snufferd en je gaat er met een knuppeltje op slaan. Zet de bossen tot die tijd maar ergens onder een afdak overeind. Dat is precies wat ik gedaan heb en ga doen.

Afbeelding

Hier kom ik met mijn Dierense vlechtochtenden de winter wel mee door. Ik dank u hartelijk voor de aandacht. En nogmaals, aanvullingen, correcties, anekdotes, schroom niet, gooi ze op het forum!

(Met dank aan Cefas van Rossem die mij nog eens aanspoorde om nou toch eindelijk contact met die Ilse Vonder van het IVN op te nemen en met dank aan Hennie Oude Essink voor de woorden 'bundel' en 'bos'. Een bundel is inderdaad kleiner dan een bos. Hennie heeft gelijk.)

Groet,

Bart

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Stro maaien

Bericht door Primus » do 23 aug 2012, 16:23

Hoi Bart,


Waar je een zeis of een zicht (is hier op je foto te zien) de waad mee aanzet is een wetmeel of wetsteen in de Belgische kempen. Waar je in de winter het stro mee dorst is een "vlegel". Voorwaar zijn het nostalgische foto's die me doen denken als ik nog piepjong was en de boeren de zicht nog hanteerden om de hoeken van het veld aan te zetten om daarna plaats te hebben met het maaimachine of zelfbinder.
Dit was nog algemeen in gebruik in de jaren 50 van vorige eeuw. Veel plezier nog met het vlechten ik ga in de herfst ook nog stro halen om te vlechten, ik weet iemand in de kempen die alle jaren veel roggestro heeft staan om te gebruiken voor de kerststallen die hier bijna in iedere gemeente met de Kerst gezet worden.

Imkersgroeten uit de Kempen

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Stro maaien

Bericht door renske » do 23 aug 2012, 20:49

Leuk om het zo te zien. En weer een mooi voorraadje.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Stro maaien

Bericht door A.A. Staals » do 23 aug 2012, 21:29

Bart

Slijpstaaf heet strekel.

ad staals

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Stro maaien

Bericht door Eddy Geurtsen » do 23 aug 2012, 22:27

In de Achterhoek noemen we zo'n strijkstaaf 'n strik. En de "snort" of "snoert" kon wel 's een "snaod" heten. Maar ik zal het nog eens even in het WALD opzoeken, het Woordenboek Achterhoekse en Liemerse Dialecten, dan laat ik het nog wel even weten.
Goedgaon.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Stro maaien

Bericht door Bart de Coo » do 23 aug 2012, 22:30

Bedankt Ad, nu weet ik het weer. Wim zei 'striek'. Hij waarschuwde me er al voor dat al dit soort oude boerenwoorden nogal per streektaal kunnen verschillen en Primus en jij hebben daar meteen een mooie demonstratie van gegeven. Wim is geboren en getogen in Wehl en daar zeiden ze 60 jaar geleden kennelijk 'striek'.

Nu die 'snoert' nog.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Stro maaien

Bericht door Bart de Coo » do 23 aug 2012, 22:32

Eddy,

Onze berichten hebben elkaar net gekruist. Als je dat 'snoad' nog eens wilt opzoeken, graag.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Stro maaien

Bericht door A.A. Staals » do 23 aug 2012, 22:40

Bart de Coo schreef:Bedankt Ad, nu weet ik het weer. Wim zei 'striek'. Hij waarschuwde me er al voor dat al dit soort oude boerenwoorden nogal per streektaal kunnen verschillen en Primus en jij hebben daar meteen een mooie demonstratie van gegeven. Wim is geboren en getogen in Wehl en daar zeiden ze 60 jaar geleden kennelijk 'striek'.

Nu die 'snoert' nog.

Groet,

Bart
Steel plus handvat van een zicht heet werft.(wikipedia)

ad staals

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stro maaien

Bericht door Ewout » do 23 aug 2012, 22:49


bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: Stro maaien

Bericht door bee-aware » vr 24 aug 2012, 00:20

Leuk!
Een zicht heb ik bij ons wel gezien -maar niet echt zien gebruiken- en was toen erg jong en geen idee waar die is gebleven.
De gewone termen ken ik wel maar dan van een zeis.
Zo ook de verschillende soorten zeis tot en met die voor het water.
Ik heb ook ook nog het spul om de zeis te kloppen.

Maar waar ik nieuwsgierig naar ben is waarom rogge met een zicht en niet met een zeis.
Een zicht lijkt me een martelwerktuig voor je rug.
Het enige wat ik kan bedenken zou zijn dat de halmen teveel kris-kras op de grond liggen.
Het netjes weg leggen kan met een zeis immers ook.
Of is het met rogge dan zo anders?
Ik verbaas me verder over het aanzetten met de strekel van eens per kwartier.
Is een zicht soms minder uitgeklopt dan een zeis?
Met gras in een veld doe je het toch al gauw veel vaker.
Morgen zie ik mijn vader weer en zal eens vragen of die meer weet.
Maar niet van dialect. Verder dan plat praten komen we hier niet :-)
Jammer dat je voor mij zo ver weg woont.
Ik zou het wel willen ervaren waarom een zicht er is gekomen tussen een zeis en sikkel.
Met die laatste werk ik ook nog wel eens met te moeilijke stukjes voor mij.
Maar dan op mijn knietjes, want mijn rug is me heilig!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten