korf op ambachtelijke oerwijze

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door m.kolsters. » zo 10 feb 2013, 11:47

Kom maar een paar zaterdagen naar Beers en je vergeet het nooit meer, zo als je ook leert waar Abraham de mosterd haalt.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 feb 2013, 13:47

Bart fantastisch!! :be9: :be8: Thanks!

Jammer dat de foto zo groot is, want als die oppopt, dan is die zo groot dat ik niet meer het vlieggat kan zien.
Maar soit, prachtige korf. De spleut is behoorlijk glad. Of is dit wilg?
Ik zie nog wel als je wat (te) dikke spleut gebruikt de spleut iets 'knokig' is en daardoor hier en daar niet helemaal rond aansluit bij het stro. Of heb je ander materiaal gebruiikt? En gaat deze korf in de was? In de klei? In de poep?
Ik zie dat je dikke stringen hebt, 4 of 5 cm? De Lueneburger korven zijn extra dik en hebben stringen van 5 a 6 cm.
De NL korven zijn minder dik (en hebben hierdoor toch nog een behoorlijke inhoud). In de boekjes van Jan van de Veluwe staan mooie overzichten van de gemiddelde inhouden van korven uit verschillende regio's.

Ik ben momenteel helemaal begeisterd door korventeelt en -vlechten. Heb veel de afgelopen tijd gelezen en nu dus ook gevlochten. Met dank aan Tinus!
Vanmorgen weer twee uur gevlochten en maar weer een opzetje gemaakt. Het gaat met het uur beter en ik beleef er ook met het uur meer lol aan. Het is een ontspannende bezigheid mijn inziens.

Jij als korfimker had de toespeling toch zo moeten kunnen parareren :D . Veren gebruikte men vroeger om aan te geven of een korf had gezwermd.
Bij mij liggen al 5 jaar lang oude zwavelplaatjes in een potje op te wachten gebruik :D .
JP

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door p.zwartepoorte » zo 10 feb 2013, 14:15

Lijkt me super leuk om klein korfje (20cm) te vlechten voor om bij me voor tuin te plaatsen met de bordjes erbij dat ze weten dat er een imker woont
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door Bart de Coo » zo 10 feb 2013, 14:40

Het woord 'spleut' zou ik willen opvatten 'gespleten repen' of zo. Dit is dus wilgensleut en geen bramenspleut.

Dat de spleut hier en daar knikt, dat klopt. Dat gebeurt aan de dikke kant van de spleuten. Misschien had ik hem wat dunner moeten snijden daar. Ik vind het niet zo lelijk in elk geval.

Mijn vorige wilgenspleutenkorf heb ik inderdaad ingesmeerd met mest. Ik heb het wel vaker gedaan trouwens. Ik heb er nog niet zulke goede ervaringen mee. Ik bedoel dat het bij mij niet zo goed hecht. Het valt er telkens vanaf. Het is niet eens zo'n slecht idee, want als je de mest eraf krabt en je smeert er een nieuwe laag op, dan wordt zo'n korf een erfstuk. Maar ja, dan moet ik wel eerst een manier vinden om het te laten hechten.

Jan Speelziek vertrouw ik niet altijd als het om korven gaat. Ik weet wel dat hij een hele hoop navraag gedaan heeft bij allerlei mensen, maar ik denk dat er niet zo heel veel te variëren valt met korfmaten. Zo'n ding dwingt een bepaalde inhoudsmaat gewoon af: een onderarm diep en een onderarm breed, ongeveer, bij benadering. Je merkt het vanzelf als je vlecht. Zoals ik me ook afvraag of er nou echt zo veel verschil was tussen regio's. De bisschopsmuts lijkt in Gelderland inderdaad wat populairder geweest te zijn dan elders, omdat ze bij Joustra geloof ik 'Gelderse korven' genoemd worden. Maar met roggestrokorven valt nauwelijks te variëren. Kijk maar op de foto's.

Ik hoop dat we in de toekomst flink korfervaringen kunnen uitwisselen. Ik denk dat ik veel te vertellen heb.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 feb 2013, 15:15

Me toooo...

gezellig ooit eens een ochtendje vlechten??

gr
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door Bart de Coo » zo 10 feb 2013, 16:19

Je bent op zaterdagochtend zeer welkom in Dieren. Maar ja, is weer zo'n klere-end rijden uit Antwerpen. Toevallig ben ik niet aanstaand, maar volgend weekend in België. Ik bevind mij op maandagochtend in Charleroi en de maandag strekt zich voor mij uit in ledigheid. Ik stuur je een pb.

Ik zit net in de naslagwerken het woord 'spleut' op te zoeken. Ik kom het alleen tegen in het Woordenboek der Friese Taal!!! De betekenis is voorbehouden aan de delen van de gespleten stengels van de bramenstruik. Het woord 'wilgenspleut' komt dus geheel voor mijn rekening. Toch zou ik willen voorstellen, gezien de overduidelijke connectie met het woord 'splijten', om het woord te gebruiken in de betekenis van 'Elk van de drie (of minder of meer) in de lengte afgespleten delen van een loot van een willekeurige plant, zoals braam of wilg, door imkers gebruikt om de stroringen van een bijenkorf mee te verstevigen.'

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 feb 2013, 17:40

Heb je overigens pb gestuurd.

Vergeten te zeggen, maar heel mss kan ik as weekend in Dieren komen op terugreis uit het noorden. Maar alles is nog onder voorbehoud.

Tja die Friese taal :D en Friese woordenboeken. Ik heb er iets van 5 stuks (verschillende uitgaves en versie, maar gebruik tegenwoordig vooral die online is). Volgens mij is de totale woordenschat van de Friese taal veel groter dan die van NLs...maar dat weet ik niet zeker. Het gebruik ervan holt in ieder geval achteruit.

Kan me vinden in je vertaling. Alhoewel spleut vaak met braam wordt geassocieerd, zou ik het ook breder willen trekken.
De ringen van een strokorf zou ik verander in 'ringen van een korf'. Want korven kun je in pricipe overal van maken.

Jij had het eerder over de wrongen van een korf (ipv een ring). Volgens mij is dit verkeerd. De wrong is alleen het eerste 'propje' stro, het beginnetje. Mee eens?

gr

Net buiten geweest waar het ijzijg koud is. Arme bijtjes.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 feb 2013, 17:45

Nog een paar opmerkingen:
De defintie van spleut is nog niet opgenomen in Wikipedia.
Ik zou bij nader inzien verstevigen vervangen door verbinden?

gr
JP

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door Primus » zo 10 feb 2013, 18:11

[Jij had het eerder over de wrongen van een korf (ipv een ring). Volgens mij is dit verkeerd. De wrong is alleen het eerste 'propje' stro, het beginnetje. Mee eens?


Jelte,

Volgens mij is de Wrong ook hele ring waar je telkens een "Wrong" aangeeft bij het verder vlechten, lijkt me veel logischer dan het begin. Bij ons noemen ze dat" de opzet".

Nog een ideetje voor volgende winters, een wedstrijd Korvenvlechten Belgie-Nederland, misschien binnen enkele jaren wel een olympische wedstrijd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf op ambachtelijke oerwijze

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 feb 2013, 19:06

Lol!

Kan ik nog een jaar oefenen. Tinus had het over zo'n wedstrijd (en de jurering). Schijn dan in NL te gebeuren.
Maar ja wie sjureert? Bestaan er een wedstrijdregelementen?
Zijn er vroeger dergelijke wedstrijden gehouden? Wie weet dat?

Bij seismaaien (en ook haren) zijn er nog wedstrijden. Maar om eerlijk te zijn lijkt mij dat ook wat spannender. Korfvlechten gaat niet zo snel.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten