De geboorte van een lattenkorf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Bart de Coo » zo 25 nov 2012, 14:42

Wat dacht je van het volgende idee. Ik maakte net een wandeling door het dorp en dan bedenk je dat soort dingen.

De Gravenhorster lattenkorf!

Ik hoop dat iedereen de Gravenhorster boogkorf op zijn netvlies heeft staan. Die wordt gevlochten om een vlechtstoel. De raampjes worden onderin de korf geschoven en vastgezet met pennen. Om de raampjes eruit te halen of de korf te inspecteren, moet je de korf omkeren, net als de ronde korf.

Maar als je nou eens een wigvormige vlechtstoel laste? De vorm van een lattenkast dus?

Je maakt eerst de bodem. Dat wordt een langwerpige, smalle plank met liefst varroagaas erin, desgewenst voorzien van een schuifla.

Langs de rand van de bodem boor je gaatjes voor het pitband. Je vlecht de eerste ring vast aan de bodem. Ik had overigens gewoon roggestro in gedachten.

Vanaf dat moment vlecht je de korf rondom de wigvormige stoel. Vergeet niet ergens een vliegopening aan te brengen. In een van de korte kanten zou ik zeggen, zodat je warme bouw krijgt. Mijn indruk is dat warme bouw in de lattenkast beter werkt, omdat dan de honing beter gescheiden wordt van het broed.

Maten? De hoeken worden maximaal 24 graden. De diepte wordt ongeveer 30cm. De onderkant, binnenmaat, wordt ongeveer 25cm. De bovenkant, binnenmaat, waar de latjes komen te liggen, wordt ongeveer dadantformaat. Hoeveel is dat? 45cm? Laten we er 15 latten op leggen, van 3,5cm breed. Keer 15cm is 52,5. Maar dat luistert niet zo nauw, want je moet het nest toch afsluiten met een bouwschot.

Het deksel moet wel van hout gemaakt worden, vind ik, met een flinke isolatie aan de binnenkant.

De Gravenhorster lattenkorf. Ik heb een kennis die wel eens vlechtstoelen voor me gelast heeft. Ik ga hem heel misschien weer eens lief aankijken...

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door martin b » wo 28 nov 2012, 21:06

Kijk bart daar wordt ik nu blij van, ideén die weer tot wat moois leiden.
Gelukkig is de winter nog lang, want ik zie er wel wat in.
Die vlecht stoel is geen probleem, uurtje werk, en dan het vlechten van de nieuwe latte,
het is als je het goed bekijk een huwlijk tussen twee heel verschilende wooneenheden, met als het gevolg, een
baby, de Gravenhorster lattenkorf!.
We moeten aankomende winter maars eens bij elkaar komen. (kom nog wel eens bij fam. in smeerburg, spug afstand van dieren) kan dan zo doorrijden, naar jou.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Bart de Coo » zo 02 dec 2012, 20:18

Mocht het iets worden om serieus te nemen, dan stel ik toch een andere naam voor. Ik bedacht de naam alleen maar om duidelijk te maken wat mij voor ogen stond. Dat is me duidelijk gelukt.

Ik zou het wel een leuk idee vinden als je eens langs kwam. Kunnen we rustig nadenken over de vorm van de stoel en de korf en hoe we die latten er precies op gaan leggen en zulk soort dingen meer.

Enfin, ik hoor het wel. (ik heb trouwens op internet gezocht naar Smeerburg, maar niets gevonden. Ik denk dat je in de war bent met een andere nederzetting hier in de buurt. Spankeren? Olburgen? Doesburg? Steenderen?)

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door maartenkleijne » zo 02 dec 2012, 20:47

Smeerburg is een bijnaam voor Doesburg dacht ik.
gr,
m

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 02 dec 2012, 21:08

Smeerburg als bijnaam voor Doesburg of Steenderen? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door kbrnld » ma 03 dec 2012, 21:48

Bart,

Dit lijkt er wel een beetje op:
http://www.designboom.com/weblog/cat/8/ ... -hive.html
Hoewel jij waarschijnlijk netter vlecht.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 03 dec 2012, 23:09

Tja,

zo kan ik ook vlechten :lol:

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door alfa vulgaris » di 04 dec 2012, 10:01

Mooi idee,maar vrees dat die standers nog wel eens zullen afbreken.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door martin b » wo 05 dec 2012, 23:02

Maarten heeft het goed smeerburg is Doesburg,ik dacht dat iedereen dat wist die in de buurt woonden. Komt natuurlijk dat ik aan de goede kant van de Ijssel geboren ben. smeerburg een naam uit mijn geboorten plaats Braamt, die normaal was en pas later kwam ik er achter dat het Doesburg moest zijn.

Bart bedenk maar een mooie naam voor deze kast hoop binnekort die kant op te komen, bericht volgt wanneer.

Kees-jan je heb gelijk, voor idee een 8 vooruitvoering een 5. Toch verhoog ik dat tot een 7, niet iedereen is even goed met de handen, en als iemand het dan toch doet, moet je het ook belonen.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Bart de Coo » do 06 dec 2012, 11:40

Als ik naar mijn werk fiets, heb ik tijd zat om over de lattenkorf te piekeren, wat ik dan ook hartstochtelijk doe. Ik worstel nog met een paar problemen.

De bovenkant van de lattenkorf, waar de latten op komen te liggen. Hoe ga je de latten op hun plaats houden? Ik bedoel, met een houten lattenkast, maak je opstaande randen, waar de buitenste latten strak tegenaan liggen. Dat is met een korf lastiger te realiseren.

Als je dit model korf gaat vlechten, dan loop je het gevaar dat de lange zijden gaan uitzakken, waardoor de korf zeg maar een 'buik' krijgt. De raten die in het midden van de korf zitten, worden nu groter dan de raten die dicht tegen de korte zijden aan zitten.

We piekeren verder.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten