De geboorte van een lattenkorf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Oude Essink » wo 21 nov 2012, 11:34

Een lattenkorf is een top-bar hive als korf; een variatie op de lattenkast.
Tinus maakt voor mij een lattenkorf; hier volgt de discussie naar het uiteindelijke product.
Het begin:
Tinus maakte een fantastische hangkorf en vroeg zich vervolgens af, wat hij verder nog zou kunnen maken. Ik stuurde hem het volgende bericht:
Hoi Tinus,
In het door Bart opgegeven top-bar hive boek kwam ik deze foto tegen; misschien inspiratie voor een lattenkast van stro
:

Afbeelding

Daarop volgde de navolgende discussie
TINUS:
Ja Hennie is wel een uitdaging. Binnen kant wilg buiten bunt of stro
Oes: Als het jou lukt er iets moois van te maken, Tinus, ( de winter staat voor de deur !!), neem ik hem van je af; over de prijs worden wij het wel eens. Buitenkant bunt of stro: waar jij het beste mee uit de vingers kunt!!.
Voorwaarde: van de vorderingen zo nu en dan een foto op het forum!


TINUS:
Gaan we doen Hennie geef de maten maar, die kan ik in het boek niet vinden.
Wil je ook mee vlechten laat het horen zo ver woon je niet van mij af.
Oes
Afbeelding
Hoi Tinus, echt goed in tekenen ben ik niet :lol:
Leuk dat jij je eraan gaat wagen. ik ben te weinig mobiel om mee te doen. kom hem t.z.t. wel bekijken en ophalen, tenzij wij anders afspreken.
Maten nam ik van de houten kast zoals op de voorpagina onder downloads.
Ik geef je de binnenmaten; buitenmaten hangen geheel van jouw materialen af. Wat mij betreft heb je voor de afwerking (Bodem; dak delplank enz.) alle vrijheid, afhankelijk van jouw eigen mogelijkheden en inzichten. Ik zie wel hoe het gaat via het forum. mailen kan ook hennie@oudeessink.nl Je hebt alle tijd tot de eerste zwermen afkomen :D De winter moet nog beginnen.


TINUS:
Hennie of de maten straks op de mm. eksakt zijn weet ik niet.
Moet dit op twee balken staan, en waar het invlieg gat, en is dat aan 7 mm h. -100 b. mm groot genoeg.
Worden weer drukken maanden voor kerst.
:be5: :be8: :be9: :be3: :be1: :dance: Het komt wel goed Hennie.
wordt vervolgd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Oude Essink » wo 21 nov 2012, 14:58

Hallo Tinus,
Hier een antwoord op jouw vragen:
Mijn maten: zij zijn niet meer dan een aanduiding. Het nadeel van de korven uit de oude imkerij is, dat bijen de raten vastkitten aan de wanden van de korf; Onze latten-korf heeft daar geen last van, omdat de wanden schuin aflopen; minder last derhalve van de bijen-afstand-regel en meer vrijheid de maten aan te passen aan de mogelijkheden van het materiaal.
Het vlieggat:
Ik laat even een afbeelding zien van mijn stal waarin de latten-korf komt te staan:
Afbeelding
Denk kasten en korven weg (ik heb ze niet meer) en je ziet, dat de latten-korf op de beneden-etage komt, waar nu de kasten staan.
De brede kant van de korf is dus de voorzijde en de raten staan in koudbouw. ik zet de korf, die geen eigen bodem heeft, op een brede plank, die als losse bodem dienst doet; Zo mogelijk zou ik aan de voorzijde 2 vlieggaten willen; ieder op 1/3e van de zijwanden af. In de korf kan ik dan, als dat zo uitkomt een tussenschot plaatsen en heb dan 2 compartimenten waarin ik zo nodig 2 volken kwijt kan (zoals bij de Golzkast). De vlieggaten zien er uit zoals op de afbeelding van een korfkast; de maat die jij hanteert lijkt mij goed.
Afbeelding
De korf komt dus op een losse bodemplank te staan; ik zou de voorkeur geven aan een houten rand waarop de korf is bevestigd. 1. geeft een goede aansluiting tussen korf en bodem. 2. er kan een handgreep aan worden bevestigd waarmee de korf een klein stukje kan worden omhooggekanteld om snel de boden even schoon te vegen of even een kartonnetje onder te schuiven om de mijtenval te controleren. (misschien heb jij een andere oplossing voor een handgreep aan de achterzijde).
De raatlatten bovenin zijn 35 mm breed, zij sluiten tegen elkaar en over de rand van de krf heen en sluiten zo de bovenzijde af. misschien nog een lichtgewicht isolatieplank erop en dan een deksel eroverheen. (in mijn stal, bovenin rechts, heb ik een Uddeler vierkante korf staan; daar zit een strodeksel op, de randen met 4 banden; je kunt een eigen keus maken; de korf staat vrijwel droog in de stal).
Op mijn "tekening" heeft de korf 25 raatlatten van 35 mm; de korf is dan 875 mm breed; Tinus, als je dat te breed vindt en als je denkt, dat de korf daarmee moeilijk te hanteren is of niet stabiel genoeg, dan moet je voor minder latten kiezen (b.v. 20 of 18 latten geeft een breedte van resp. 700 of 630)

Ik hoop, dat de situatie waarin de korf komt te staan duidelijk is. Als mijn ideeën bij jouw vraagtekens oproepen of als jij denkt dat het op een andere manier beter kan, dan discussiëren wij er verder over, voordat je aan het vlechten slaat. Ik heb zin in onze korf en heb het idee, dat jij het ook ziet zitten. Ik heb er alle tijd mee; half december word ik aan mijn rechter hand geöpereerd en ben dan weken uitgeschakeld; zien wel hoe het loopt. Als je aan de slag gaat: zo nu en dan een foto, zoals je bij de hangkorf deed.
Ik houd er even mee op. hartelijke groet en laat je een glaasje mede bij het werk lekker smaken.

Als iemand van de forumdeelnemers zich in de discussie wil mengen: wat mij betreft welkom, zolang het nog kan; misschien leren wij er allen van.

Afbeelding

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door m.kolsters. » wo 21 nov 2012, 17:32

Dag Hennie, hier begint het verschil.
Ik wil een korf maken van onder en zijkanten van wilgen (als een mand )
Ik ben niet zo voor planken en daar alles aan vast schieten met krammen zoals op de foto.
Het voordeel is dat de varoas dan naar onder vallen, waar ik dan wel een varoa schuif zal maken.
De grote is geen probleem, dan gaat de stro korf er om.
Heb je nu al een beter inzicht van je korflattenkast.
Je zal de enige zijn met zooeen kast.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Oude Essink » wo 21 nov 2012, 21:37

Hoi Tinus,
Als jij kans ziet mij de gelegenheid te geven de varoa in de gaten te houden, mag je van mij jouw met tenen gesloten korf maken. lijkt mij fraai en het is jou toevertrouwd.

hennie oes

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door martin b » vr 23 nov 2012, 07:41

Hennie en Tinus, misschien is dit wat. Een wat andere uitvoering dan waar jullie het over hebben, maar wou het toch even laten zien, hoe mijn BABY'S er uit ziet.
Om wilgenteen te gebruiken had ik nog niet bedacht, wel stro, bunt en riet.
Afbeelding
Dit is de strolatte, de maat is, door een paar jaar ervaring op gedaan met de eerste latte, aangepast.
Hij is langer, 2x honingbak, en een paar cm minder hoog, van 30 cm naar 24 cm, i.v.m. oosten van raat honing

Afbeelding
De binnekant, met rooster en schuifla, raat ,nog niet kompleet uitgebouwt, van oude latte even voor de gein ingehangen.
De vlieggaten zijn in tweéen gedeelt , zo ook de vliegplakjes.

Afbeelding
Ook nu hanteer ik ruimte tussen de latte, voor naar de honingkamers, er kunnen nu 2 standaart honingkasten achter elkaar gezet worden.
Maar ook voor de bestreding van de varroa en voerbak is dat gewoon makkelijk.
Nog geen foto van, maar in de broedlatten 3 gaatjes geboort en bamboe satéprikkers in gezet. Bij de honinglatte niet vanwegen de raat oost.
Laatst gewijzigd door martin b op vr 23 nov 2012, 08:16, 2 keer totaal gewijzigd.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door martin b » vr 23 nov 2012, 08:13

Afbeelding
Hier nog even de opstelling met 2 honingbakken, 1 groote is toch te zwaar, ben ik achter gekomen. (mijn arme rug)

Afbeelding
De gevulde mal met bunt, voor het vlechten. De bunt uitvoering is toch een stuk zwaarder dan de met stro of riet gevlochte latte.
Stro is super licht en vlecht makkelijk ,bunt is sterk, zwaar en vlecht ook zwarder dat stro, riet is sterk, licht en vlecht een beetje lasting.

Afbeelding
De riet uitvoering. Even de maten er bij, in cm, hij lijkt zo klein op de foto.
Riet is niet verkeert, ook al om dat je er makkelijk aan kunt komen in grote hoeveelheid, in niet te veel tijd.
Welk materiaal je ook kiest, omdat je het mooi vindt of bij de hand heb, maakt niets uit, ik vind deze lattekast gewoon mooi.

p.s. ben ook bijna klaar met de Bremerkast in zelfde uitvoering, maar zet die op eigen onderwerp.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Oude Essink » vr 23 nov 2012, 09:58

ziet er ook geweldig uit, Martin.Ik zelf ben, sinds ik niet meer bedrijfsmatig imker, erg voor puur natuurlijke materialen al lever je in aan effectiviteit. Met het top-bar hive model ontkom je aan de beperkingen van de ouderwetse korf en laat je bovendien de dames haar eigen raat bouwen, terwijl je die toch gemakkelijk kunt uittillen. Ik ben benieuwd, wat Tinus ervan vindt; ik sta er helemaal achter,als hij het met de tenen binnenwand doet en een bekleding met bunt;levert een strakke korf op. Overigens is ook jouw kast stabiel en laat zich in een goede maat zetten. dank voor je fraaie afbeeldingen. :hive:

hennie oes

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 23 nov 2012, 11:25

Schitterende kast, Martin!

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: De geboorte van een lattenkorf

Bericht door m.kolsters. » vr 23 nov 2012, 13:32

Hennie ik keur het goed Martin heeft weer een nieuw idee en dat is prima.
Ik vind het mooi maar zal mijn kast niet worden, omdat ik niet imker op deze manier.
Ook denk ik dat het hier niet zal blijven omdat deze manier niet hier thuishoort maar in warme landen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Oude Essink » vr 23 nov 2012, 16:13

HALLO TINUS,
Hebben wij nog verder overleg nodig of is alles duidelijk en kun je aan de slag? (geen haastwerk, hoor! de hele winter komt er nog aan; ik heb er wel zin in !

oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten