Braamspleut

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door roelof1945 » ma 28 okt 2013, 16:18

De braamspleut ontkurken en looien.
Daarna kan het vlechten beginnen.

Groet, Roel
Bijlagen
B4.jpg
Het ontkurken gaat weer via het plankje en het looien over het gele bokje.
B5.JPG
Het resultaat van een braamstengel

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door roelof1945 » di 29 okt 2013, 15:56

Het begin vindt ik moeilijk met het vlechten en dat ligt niet aan de braamspleut maar aan mezelf.
Twee keer lukte het niet het derde rondje was iets beter.

Groet, Roel
Bijlagen
IMG_0062 (1280x960).jpg
Moet nog flink oefenen om een mooie korf te maken.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Bart de Coo » do 31 okt 2013, 10:39

Bedankt Roel,

Ik had je vriendelijk gevraagd of je in deze rubriek nog eens iets wilde plaatsen hierover. Zeer behulpzaam. Dankjewel.

Misschien nog een kleine toelichting alsjeblieft. Wat bedoel je met 'ontkurken'? Bedoel je het merg eruit halen?

Wat bedoel je met 'looien'? Misschien dat in mijn kringen de term 'wringen' gebruikelijker is. Daarmee bedoelen wij 'de spleut soepel maken', door die bijvoorbeeld langs een boompje, paal of stoelpoot te halen.

Splijt jij de bramenstengel in tweeën of in vieren? Ik bezit zelf zo'n splijthoutje in de vorm van een vredesteken/Mercedesster en daarmee maak je vanzelf drie spleuten. Met dit houtje heb ik nog nooit succes gehad, wel met wilgentenen!

Gebruik jij voor het vlechten een naald? Lijkt mij met spleut wel handig.

Groet,

Bart

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door roelof1945 » vr 01 nov 2013, 19:15

Nog enige uitleg betreft de braamstengel en het splijten voor Bart en geïnteresseerden.
Op 30 okt. heb ik braamstengels gesnoeid die zeer jong waren en van dit jaar, de stekels kon ik er zo afvegen met de handschoen .
Volgens mij zijn deze zeer geschikt voor het splijt houtje helaas heb ik die niet.
Het ontkurken is niet meer dan het merg van de spleut verwijderen gaat makkelijk met een schilmesje, het soepel maken van de spleut deze wring ik over het gele bokje wat op de foto staat.
Voor het splijten van de stengel met een mes haal ik meestal 3 of 2 spleuten dit is afhankelijk hoe dik de steel is.
Voor het vlechten gebruik ik een hol pijpje met een scherpe punt en een handvat, dit vindt ik een handige hulp bij het vlechten.
Het holpijpje met handvat staat op de laatste foto, ooit nog gekocht bij van Dam in Jubbega.
Als ik nog iets meer moet toevoegen ik hoor het graag.

Groet, Roel

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door roelof1945 » za 20 sep 2014, 17:11

Hier een berichtje voor de korf vlechters die met de braamspleut vlechten.
De braamstengels zijn uitgegroeid en kunnen weer geoogst worden, de doorns zijn nog zacht en gaan er gemakkelijk af
ook zijn de stelen langer dit jaar zeker door het warme weer, het was vanmiddag nog 24 graden in het bos flink zweten dus.
Volgende week is het weer wat kouder en begin ik met het splitsen van de stelen daarna starten met de eerste korf van roggestro.
Bijlagen
roel 003.JPG

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Bart de Coo » za 18 okt 2014, 16:28

Hè hè, het is mij ook eindelijk eens gelukt. Zie YouTube-link .Ik hoop dat het morgen weer mooi weer is, dan ga ik de spleuten 'ontmergen' en 'wringen', zoals ik zou zeggen. Ik zie nog wel hoe ik het doe.

Ik heb de doorns eraf gehaald met de houder van een stanleymes. Ik haalde de stengels door het oog heen. Werkte prima.

Denk erom dat ik een filmpje heb geüpload, waarin alles van een leien dakje gaat. In werkelijkheid moet je veel stengels weggooien, omdat het splijten niet lukt, of halverwege alsnog mislukt.

http://m.youtube.com/watch?v=qDipX8v_iXs

Groet,

Bart

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Primus » za 18 okt 2014, 17:01

Bart de Coo schreef:Hè hè, het is mij ook eindelijk eens gelukt. Zie YouTube-link .Ik hoop dat het morgen weer mooi weer is, dan ga ik de spleuten 'ontmergen' en 'wringen', zoals ik zou zeggen. Ik zie nog wel hoe ik het doe.

Ik heb de doorns eraf gehaald met de houder van een stanleymes. Ik haalde de stengels door het oog heen. Werkte prima.

Denk erom dat ik een filmpje heb geüpload, waarin alles van een leien dakje gaat. In werkelijkheid moet je veel stengels weggooien, omdat het splijten niet lukt, of halverwege alsnog mislukt.

http://m.youtube.com/watch?v=qDipX8v_iXs

Groet,

Bart
Ik heb dat ook is een paar jaar geleden geprobeerd en inderdaad Bart dat valt niet mee. Ik ben toen maar overgeschakeld op een zeer scherp mesje en dan ging het splijten wel. Maar het zijn wel mooie korven die je van braamspleut kunt maken.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door roelof1945 » za 18 okt 2014, 19:42

Het splijten van een braamsteel met een splijthoutje gaat sneller dan delen snijden met een mes dit kost wat meer tijd.
De voordelen met een mes zijn dat het minder kracht kost en dat de stelen dikker mogen zijn waardoor je 4 spleuten van 1 steel kan snijden.
Om het uitdrogen te voorkomen maak ik geen voorraad, alleen wat ik nodig denk te hebben voor een dag.

Gr. Roel

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Primus » za 18 okt 2014, 21:35

roelof1945 schreef: Om het uitdrogen te voorkomen maak ik geen voorraad, alleen wat ik nodig denk te hebben voor een dag.

Gr. Roel
Het uitdrogen is niet echt een probleem, je kan die perfect gedroogd bewaren, als je ze dan wil gebruiken eerst een nacht in water leggen.

MVG CP

Rens
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Mellifera, Bastaard
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Rens » do 27 nov 2014, 22:25

wie heeft er ervaring met het maken van een spleuthout? hoe lang en dik is prettig? hoe maak je eenvoudig de juiste vorm er in, en hoe zorg je voor een eerlijke verdeling in drie gelijke stukken? iemand advies?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten