Het maken van spijlen: laat konijnen het werk doen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Het maken van spijlen: laat konijnen het werk doen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 feb 2013, 17:10

Zoals inmiddels bekend ga ik dit jaar 'wat' doen met korven.
Ik heb ooit een korf gekocht met een bijenvolk. Die korf was helemaal naar 1 zijkant uitgezakt en de spijlen waren mijn inziens ook veel te dik. Niettemin vond ik zo'n korf en het hele gebeuren erom heen erg leuk...maar het vraagt een totale andere benadering (waar ik nog erg aan moet wennen). Je kunt niks zien en moet alles afleiden van de buitenkant en van de onderkant van de raat. Ook het voeren vond ik maar lastig...maar goed waar een wil is is een weg.
Ik wil eigenlijk proberen om deze zomer een standje te bemachtigen dicht in de buurt van mijn woning en hier de korven neerzetten. Dan zou ik de korven ook kunnen laten zwermen. Bij mij thuis is het denk ik te klein. Bevruchtingskastjes en drie-ramertjes kunnen wel. Maar ik wil nog langer goed overeenkomen met de buren.

Ik heb thuis nog een gloednieuwe korf staan. Ooit gekregen... maar die wil ik nu toch wel eens in gebruik nemen.
Ik moet deze binnenkort maar eens gaan spijlen. Spijlen kun je op 1001 manieren. Dat zal het probleem ook wel niet worden. Het filmke van hierboven zei dat roos en zwarte els (elder woord) worden gebruikt. Maar volgens mij voldoet es en vuilboom ook prima. Met name es geeft mooie spijlhout. Maar in NL wordt ook vuilboom veel genoemd.

Bij het maken van de spijlen ga ik mijn konijnen inschakelen. Die geef ik wel vaker takken en het leuke is dat ze die perfect kaal schillen. Zo hoef ik zelf niet meer te schillen en is de klus binnen een paar dagen geklaard. Ik hoef ze alleen maar in het hok te leggen en er weer uit te halen.

wordt vervolgd...

gr
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Het maken van spijlen: laat konijnen het werk doen

Bericht door m.kolsters. » zo 03 feb 2013, 11:34

Wat ben je toch een imker, had gisteren gewoon geschilde wilg mee kunnen nemen.
Als je een korf kan vlechten zal ik je leren hoe je moet spijlen.
Ik hoop dat je deze week goed oefend Jelte.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het maken van spijlen: laat konijnen het werk doen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 feb 2013, 13:26

Dag Tinus,

vanmorgen lag mijn internet eruit en dus kon ik niet reageren.
Zoals mensen uit de topic kunnen lezen, heb ik gisteren een les korfvlechten bij je gevolgd.
Ik ben zwaar onder de indruk over de faciliteiten die je ten toont hebt gesteld (ik heb alleen een eettafel waar alles aan gebeurd :lol: ).
Zoals gezegd, heb ik veel opgestoken. Ik heb mijn ogen flink de kost gegeven en mijn oren als een Brabants trekpaard van achter naar voren gedraaid.
Ik vond het gezellig. Bovendien was het een erg ongedwongen sfeer en dat heb ik graag.
Mijn hele auto ruikt naar tabak met een of ander kruidenmengsel. Tinus bedankt voor al de uitleg en de enthousiaste benadering!

Gisterenavond ben ik meteen weer aan het vlechten geslagen. Maar de twee rotanbindsels waren binnen twee uur op.
Ik heb nog even gedacht om alles weer uitelkaar te trekken, en opnieuw te beginnen aangezien het beginnetje prutswerk was. Maar aan de andere kant wil ik het korfje ook wel afmaken zodat ik een vlieggat kan oefenen, de onderkant kan afmaken, naar binnen en naar buiten vlechten, etc. En zodat jij uitgebreid commentaar kan leveren.

Ik heb hier nog 'pakjetouw' (plastic) van hooibaaltjes liggen. Ik weet dat dit niet het goede materiaal is, maar ik ga hiermee beginnen om een prutsel te maken met bunt of stro. Puur om te oefenen.

Zaterdag ben ik weer van de partij. Maar dan blijf ik wel de hele ochtend op de stoel te zitten en oefenen :D .

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het maken van spijlen: laat konijnen het werk doen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 feb 2013, 13:30

Tinus,

jouw bisschopskorf heeft een prachtig gevlochten mutsje. In Jan van de Veluwe's zijn boekje staan ook dergelijke korven afgebeeld, maar die hebben gewoon een rieten of bunt mutsje wat niet gevlochten is. Het materiaal is kromgetrokken of rondgebogen en met ene draad vastgezet. Is dat mutsje van jou een aardigheid of een Brabants gebruik?

gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Het maken van spijlen: laat konijnen het werk doen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 03 feb 2013, 13:47

Jelte Pieter Dijkstra schreef:

. Maar dan blijf ik wel de hele ochtend op de stoel te zitten en oefenen :D .
:character-bart: Behoort dat dan ook tot de mogelijkheden bij Tinus :obscene-drinkingdrunk: ??

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het maken van spijlen: laat konijnen het werk doen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 feb 2013, 18:44

Dat kan prima op een stoel:).
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten