Korfvlechten: beginnersvragen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door A.A. Staals » vr 05 jul 2013, 07:14

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Maar de afstand tussen rij 1 met spijlen en rij 2 is eigenlijk wat te groot en de witte raatjes dreigden om te vallen. Daarom heel voorzichtig de korf weer omgekeerd en terug geplaatst.

gr.
JP
Een korf, die pas gevuld is, mag je niet omkeren, Je kunt hem op tille en er onder kijken. Pas wanneer de raat is vastgebouwd aan de spijlen kun je hem omkeren.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 05 jul 2013, 09:39

Hoi Ad,

De langste raatjes waren vastgebouw aan de eerste spijlen, maar nog niet aan de tweede rij. Ze 'stonden' dus wankelig op de eerste spijlen.
Heb wel erg voorzichtig omgekeerd. Zal binnenkort een fotootje maken.
Geniet erg van het hele korfproces: van vlechten tot en met nu.

Groet,
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 09 jul 2013, 11:40

Ik had mijn bramenspleut korfje laatst gespijld en van voorbouw voorzien. Om die voorbouw vast te zetten had ik veel vloeibare was met water in de kop van de korf gegoten. De voorbouw zit als een huis. Ik had de korf omgekeerd in de woonkamer gezet op het laminaat (elke dag kijk ik er dan even naar en geniet van dit mooie korfje). Vol trots zou ik het korfje aan mijn buurvrouw laten zien (= kunstenaresse beeldende vormen en geinteresseerd in de spiraal vlechttechniek) toen ik ontdekte dat de hele buitenkant van de kop schimmelig was. Dikke zwarte schimmel. Ik snel met wat gemaaid gras de schimmel afwrijven. Dat hielp maar je ziet het nog wel. Bovendien wordt het bruine dunne schilletje van de bast van de spleut wat week en valt eraf.
Laatst had ik ook al mijn nieuwe korf een paar nachten buiten laten staan in het gras. Ook dat kan absoluut niet. Het stro kan niet ademen en er trekt meteen schimmel in. Niet weer doen dus maar droog droog droog bewaren.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 09 jul 2013, 11:52

Gisteren met de eigenaar van mijn Willebroekse stand gepraat (die van de naaktslakken en de mierenbulten). Dat is overigens een mooie stand waarbij de bijen op een prachtig park kunnen vliegen met esdoorn, braam, kastanje, acacia en verschillende lindes. Niet slecht dus. Bovendien kan ik daar mijn gang gaan en er komt geen kip.
Er staat een vervallen schapenstalletje waarbij het dak is afgewaaid. Dat heb ik laatst uitgemest. Er lag bijna een 40 cm laag stront in. De vloer is van Belgische blauw leisteen en is nu helemaal schoon geregend. De eigenaar heeft platen die ik er op ga schroeven en klaar is Kees. Enige nadeel is dat ik er denk ik net niet in kan staan. Das wel jammer, maar het wordt wel een ideale korvenstal. De zijkanten zijn van houten vlechtschuttingen. Ik haal hier een klein stukje uit waar ik dan een korf voor plaats. Als het klaar is, zal ik foto's plaatsen.



gr.

Vanavond haal ik een korf op die ik gekocht heb voor een zacht prijsje. Ben benieuwd. Die ziet er prachtig uit.
JP

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Ewout » di 09 jul 2013, 12:19

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Vanavond haal ik een korf op die ik gekocht heb voor een zacht prijsje. Ben benieuwd. Die ziet er prachtig uit.
€100? :D

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 10 jul 2013, 10:54

Ewout,

ik had het over een zacht prijsje, geen harde prijs :D .
Hier heb je wel een punt. Ik heb een paar berichten geleden nog een warm betoog gegeven over voor een hogere prijs voor een korf. Een
onvervulbare propositie?

Niettemin heb ik de korf gisteren opgehaald. De mevrouw die de korf verkoch, wilde de korf zelf in een plastiek zak voor mij doen. Dat hoeft echt niet mevrouw. Hij gaat zo in de kofferbak. Zij heeft hem jarenlang gebruikt als decoratie in haar geboortegeschenkenwinkel, en was blij er vanaf te zitten.
Er zitten zelfs van die VBBN bijtjes op gespeld. Het is een prachtige korf. Dat ding zit mega stijf in elkaar gevlochten en ik kan er een zeehondje mee dood drukken. Bovendien zit er een prachtige rand (zonder vlechttechniek) onderop de korf: dergelijke rand zit ook onder mijn braamspelut korfje.
De vlechter vn mijn nieuwe korf heeft de stroring in de een-na-laatste band laten aflopen. De laatste band is daarentegen dus van homogene dikte. Dat is veel mooier dan dat je de laatste ring laat verlopen. Nadeel daarbij is dat je dan zo'n dun 'staartje' van de stroring krijgt in de laatste band en waarbij je slecht een sierlijke vlecht op kan aanbrengen. U merkt het al, ik ben enthousiast over mijn nieuwe korf :be3: .

Toch is er ook een minpuntje: de wrong bovenin de korf is niet zo mooi gemaakt en is niet naar binnengericht (wat ik mooier vind ipv naar buiten). Maar ja ieder zo zijn gewoontes.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 10 jul 2013, 10:56

Ik ga de nieuwe korf vanavond spijlen met wilg.
Ik zou eens een zwerm moeten hebben, maar ik kom nooit een zwerm tegen :( :( .

gr.
JP

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door edwins » wo 10 jul 2013, 16:13

Jelte Pieter Dijkstra schreef:en ik kan er een zeehondje mee dood drukken.
Belgisch gezegde?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 10 jul 2013, 16:55

Eigenlijk knuppelen, dat maar gaat wat moeilijk met een korf = flauw grapje.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 11 jul 2013, 23:51

Mijn eerstgemaakte korf met afgeslagen volk erin gaat als een speer. Vanavond gecontroleerd. Aan een kant (rechterkant) zijn de raten al bijna tot aan het vlieggat! gevorderd en de tweede rij spijlen bereikt. Verder maagdelijk witte raat :D . Aan de zijkanten worden er al nieuwe raatjes bijgebouwd (waar ik geen voorbouw had gestoken).
Helaas ging het aan de linkerkant mis. Het tweede raatje hier buigde op het einde af naar rechts en ook het eerste raatje boog daardoor af. Ik heb het kromme deel weggesneden en de boel secuur recht gezet. Ik wil kaarsrechte raten in die korf. Het uitgesneden stukje raat bevatte al eitjes. Ik voelde me net even Georg Klindworth junior. Het enige verschil is dat hij een mooie lang korfmes gebruikt en ik een korte herder. Gisteravond heb ik gebiologeerd naar de youtube versies 4 en 5 gezien met het doel om mijn eigen korven goed bij te kunen sturen. 10 augustus begint de heide. Het hoogtepunt in de korfimkerij. Ik ga naar de alternatieve heide: Balsemien.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten