Korfvlechten: beginnersvragen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 feb 2013, 00:19

Vanavond eindelijk weer een uurtje kunnen vlechten. :D

Speciaal voor Tinus:
Nu kom ik toch wel enige problemen tegen.
Wanneer moet ik 'de bocht om'? Is hier een regel voor? Bij de 5 a 6de ring?
Wanneer moet ik een andere bredere ring gaan gebruiken?
Nu gebruik ik nog een doorsnede van 3 cm. Moet dat traks 4 cm worden? Bij welke ring moet dit gebeuren?

Dan zijn mijn ringen behoorlijk stijf (want ik trek de band met al mijn kracht vast). Voordeel is dat de korf dan heel erg sterk wordt. Nadeel is dat ik wel lastiger doorsteek met de vlechtnaald! Een vlechtnaald dreigt nu ook de geest te geven. Ik probeer daarom dan eerst de punt van de naald vast te pakken en het zwakke deel er door te steken en dat te ondersteunen. Daarna volgt de rest.
Ik zie wel wanneer het zwakke deel afbreekt. Gaat het niet meer dan kort ik de naald wel wat in. Met een priem eerst een gat steken kost meer tijd want dan heb je twee handelingen....ik blijf liever de vlechtnaald gebruiken.
Verder gebruik ik liefst een vlechtnaald met smalle knop. Met een brede kop beschadig je soms de vlechtband bij het doorsteken. Daarom heb ik van 1 naald de kop iets versmald. Maar dat heb ik niet goed gedaan, want de zijkanten van die kop zijn nu open en die moet ik maar weer dicht solderen ofzo. Nu haakt het stro een beetje erin vast.

Beslommeringen van een beginner korfvlechter:).



gr
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door m.kolsters. » vr 22 feb 2013, 14:38

Ga de naald maar onder 45% insteken en ga door, maak er maar een kleine korf van.
Begin weer opnieuw als je de kromming onder de knie hebt, model houden is een groot probleem.
De naald afknippen en weer verder gaan, ben bezich met een aantal naalden te laten maken.
Tinus Kolsters

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 22 feb 2013, 21:15

JP, koop bij Blokker (of zo) een goedkope appelboor. Slijp/zaag de rondingen er vanaf. Je begint met zagen aan de handvat kant en eindigt in het midden van het einde. Dan de andere halve ronding wegzagen. De scherpste randen en bramen wegschuren. Klaar is je vlechtpriem met de juiste holte om er je band in te leggen en dat ook nog eens een stevig handvat heeft. Werkt veel sneller dan met een vlechtnaald en is bovendien beter te sturen tussen de ringen door.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 feb 2013, 15:37

Els, dank voor de tip! Ik zal het zeker uit proberen.
Zo heb ik een prachtige oude (platte) tang op de kop weten te tikken bij de kringloop. Dit had ook mijn eigen combinatietang kunnen zijn. Maar goed het is ook leuk om wat oud gereedschap bij het korfvlechten te hanteren. Met die tang kan ik gemakkelijk de vlechtband onder de ringen afwerken.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op zo 24 feb 2013, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 feb 2013, 15:52

Gisteravond en vandaag weer flink aan het vlechten geslagen. Ik zal proberen om zo nu en dan mijn beslommeringen hier neer te zetten.

Om te beginnen. Dat vlechten is meer dan hobby. Het is een oud ambacht (en die zijn weer sexy :D ). In ieder geval is het meer dan even een zatermiddag vlechten ben ik nu wel achter. Je moet ten eerste goed gereedchap hebben, je moet de goede materialen hebben (of kopen zoals ik nu doe; maar dat is wel minder leuk alhoewel het wel erg gemakkelijk is). Mijn korf vordert langzaam en je krijgt steeds meer en meer in je handen (dat is al een ervaring op zich) en zo nu en dan lig ik hem op de tafel en kijk ik naar elke ronding. Ik ben nog maar met mijn eerste korf bezig: maar een korf is een kunstwerk en er is geen korf gelijk! Elke ronding is al anders, schever ingestoken, dikker en dunner. U merkt het al ik ben nog steeds enthousiast en vooral onder de indruk.

Nu ik vlecht merk ik hoe pas hoeveel werk het is. Dan na te gaan dat meneer Georg Klindworth te Luenenburg er 700 heeft! Hoeveel man/vrouwuren zijn dat wel niet? Dat is echt mega. Ik laat het hier dan ook niet na om meer reclame te maken voor de korfvlechters en hun product. Cyriel bijvoorbeeld maakt prachtige korven voor 50 euro (hier ergens te koop op het forum). Dat is een schijntje mensen. Als je er 20 uur aan zou werken (wat al heel vlug is) dan is dat een uurloon van nog geen 3 euro. Wat is dat nou? Dus mensen kopen die korven!
Mijn eerste korven ga ik mijn hele leven houden geloof ik. Die gaan mee de kist in. Ooit.

groet
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 feb 2013, 16:25

Nog een paar dingtjes:

- Mijn vlechtnaald is nu echt naar de t*ring. Ik moet die punt er dus afknipepn en solderen en weer beetje bijslijpen. Het bovenste puntje hangt nog met 1 zijde aan de rest. Ik zal er een foto van uploaden. Het probleem is dat die punt nu teveel swabbert bij het insteken en je op die manier niet precies een steek kunt richten op de plaats waar jij wil dat ie uitkomt.
- Ik moet geregeld stro bijsteken. Doe je dit te onregematig dan krijg je net gedroogde worsten (overdreven gezegd). Met hier en daar te dunne stukjes (scheiding oude en nieuwe worst). Wat ik doe als ik er ca. 5 nieuwe strootjes bijsteek, dan duw ik twee a drie strootjes van dit nieuwe bosje even verder door zodat de het bos een meer geleidelijk dikte heeft.
- Vlechten met kletsnatte band gaat veel beter. Want als je de band aantrekt zit ie meteen vast en hoef je niet meer deze tegen te houden met je duim. Ook krult de band minder. Probleem is als je een hele lange band hebt het uiteinde op een gegeven moment droog is voordat je daar aan toe bent. Opnieuw even in het water dan maar.
-Soms haal ik hele stukken vlechtband er weer uit als ik ontevreden ben. Dan heb ik te scheef gestoken en 'zakt' de ring bijv. te snel tov de andere ringen en raakt de vorm van de korf uit balans. Gelukkig worden de lengtes die ik eruit haal steeds minder lang.
- Ik had nog veel kleine stukjes stro over van een eerste lading stro die ik meegenomen had bij Tinus vandaan. Daar ben ik nu doorhgeen. Op een gegeven moment had ik zoveel kleine stukjes stro nodig dat ik om de twee a drie steken moest bijsteken. Dat was onaandoenlijk. Nu gebruik ik het nieuwe stro en volle lengtes

Hoe ver weg houdt u uw vlechtring? Het handigt mij niet om dat dat ding heel dichtbij de steek te hebben en schuif het liever wat verder weg. Minstens 10 cm.
Hoe erg is het dat band andere band insnijdt? Doordat, zeker in het begin, de band tegen de andere band komt, snijdt de band iets in. Maar is dat erg? Begint het daardoor op den duur te scheuren?

gr.
JP

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Thijs Corporaal » zo 24 feb 2013, 23:40

Hoi JP.
Een vlechtnaald kun je ook zelf maken van een koper buisje van 8 of 10 mm doorsnee en deze schuin afvlakken en de andere kant een handgreepje voor een vijl er aan doen het buisje maken op de lengte die jouw het makkelijkst lijkt ik heb ze gemaakt toen wij hier ook met een aantal gingen korfvlechten en het ging er prima mee. :hive:
Vriendelijke imkersgroet Thijs

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 feb 2013, 14:20

Mijn fijnste vlechtnaald is weer gemaakt. Er zat een enorme overdwarse scheur in. Er viel niet meer mee te werken. Een stuk afgeknipt, opgevijld en opnieuw de punt dicht gesoldeerd. Nu werkt hij weer perfect en snel. Van een andere naald had ik de punt bijgeknipt omdat ik die te breed vond. Ook deze opnieuw gesoldeerd, maar deze springt toch opnieuw open. Ik zal deze beter opschuren zodat het soldeer hecht.

Verder vordert mijn korf goed. Ik zal vandaag proberen foto's te uploaden.

Paar zaken:
- Ik heb wel moeite om 'op de rails' te blijven met vlechten. Het is weliswaar steeds repititie, maar op een gegeven moment had ik 1 kant veel te recht gevlochten en dreigde de korf scheef te gaan. Ik heb daarom alle zeilen bij moeten zetten en de ene kant schever ingestoken en de ander kant juist rechter om dit weer te corrigeren. Dit is inmiddels redelijk gelukt.
- Het lastige is op tijd stro bij te steken. Als je dit te laat doet, dan krijg je een te dunne ring en is lelijk en uberhaupt ongewenst . Ook als je teveel stro ineens bijsteekt krijg je een string van oneven dikte. Ook is dit is lelijk. Kunst is dus om steeds een klein beetje bij te steken. Maar ja ik wil ook opschieten en soms zie ik pas dat de string te dun is als ik de vlechtband er al om heen heb en heb aangetrokken: dan is het zaak om dus opnieuw de vlechtband los te trekken (niet eruit halen) en terug stro bijsteken.
- In de korf zit nogal veel vlechtband verwerkt (tov de korven die ik al in mijn bezit heb). Voordeel hiervan is dat de korf wel erg sterk wordt. Nadeel is dat het meer tijd kost (je moet meer steken) en het kost ook veel rotan kost (wat mss niet hoeft). Volgens meneer De Coo moet elke steek een duim tussenruimte heben. Nu heb ik een grote duim, maar niettemin zijn mijn steken 0.7 a 0.8 duim en dit is dus te weinig. Dit komt omdat ik in het begin teveel steken heb gezet of hier en daar een extra tussensteek heb gezet en die later niet heb laten vallen. Daarom probeer ik nu de korf nog iets breder te laten worden zodat ik straks op een duim uitkom. Maar gaat me dit lukken?
- Verder probeer ik ook de afstand tussen alle steken (verticaal gezien vanaf de zijkant van de korf) zo regelmatig te laten verlopen. In het begin had ik hier te weinig oog voor. Nu steeds meer. Ik heb er dus brede en dunne (verticale) banen bij. Maar ik probeer nu wel alle verticale banen zo evenwijdig aan elkaar mogelijk te vlechten en met DEZELFDE tussenruimte. Dit geeft het mooiste effect!

In deze korf zie je mijn evolutie van vlechten :D .

gr.

Kritiek leveren mag!
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 feb 2013, 14:29

- Nog klein eindje en ik moet met het vlieggat beginnen. Maar ik denk dat ik dat in het Bakhuis ga doen.
- Ook wil ik er een voeropening in maken: aan de onderkant een klein breed maar niet hoog gat aan de achterkant van de korf. Ik heb nl. een aantal voedertoestellen speciaal voor korven gekocht in Mechelen. Leuker is het eigenlijk om die zelf te maken van hout.
- Mss. ga ik mijn eerste korf wel in de poep, de kalk of de klei smeren. Whatever. Dan zijn alle vlechtfoutjes ineens weg :D :lol:

gr.
JP

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Primus » wo 27 feb 2013, 15:25

Eerst de foto's op het forum hé Jelte. Dan kunnen we allemaal zien hoe je korf eruitziet. Wel denk ik dat de korf na de lessen bij Tinus dit af zou moeten zijn :hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten