Pyramidaal korfje

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Pyramidaal korfje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 23 apr 2013, 22:24

Vandaag kwam ik bij mijn imkercollega (de stadsimker van Antwerpen) om zijn bijen in mijn korf op te zetten (die korf is niet zelf gevlochten).
Daartoe heb ik vanmorgen tussen de bedrijven door de korf eerst zelf gespijld met spijlen van wilg. Schilletje eraf. Al zeg ik hetzelf: het is redelijk goed gelukt. De korf wordt zondag op een spiegel gezet, zodat de mensen in de korf kunnen kijken en naar het bouwende volk kunnen kijken. Zondag wordt namelijk zijn bijenstal grootst geopend en ik zal proberen foto's van dit gebeuren op het forum te plaatsen. Ik heb een officieel uitnodiging gekregen en het beloofd een hele happening te worden. We gaan zaadbommen gooien bijvoorbeeld. Overigens ga ik zelf ook mensen rondleiden/voortlichten in de imkerstal.

Ik kwam voor het eerst vandaag in de nieuwe bijenstal die helemaal van kastanjehout is. Tot mijn verbazing kwam ik er een prachtig korfje tegen!!! Een piramidaal korfje van waarschijnlijk bunt. Ooit is het prachtig geweest en een toonbeeld van vakmanschap. Je kunt zien dat het strak gevlochten is geweest. Ik heb zo'n vorm nog nooit gezien. Het is zeker 50 jaar oud of vermoedelijk zelfs ouder. De bovenkant is kapot geweest en (zeer slecht) hersteld met ijzerdraad. Ook onder is het hersteld. Ik vind het met recht een fenomenale schat!
Wie kent deze vorm? Is het mss Frans? Mischa heeft het gevonden op de zolder van de kinderboerderij samen met nog meer prachtige oude korven, maar die wel in zwaar vervallen staat zijn.

Groet,

PS: vanaf volgende week begin heb ik weer meer tijd en ga ik weer zelf te vlechten. :be3:


Hier het prachtige korfje:!

Afbeelding
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Pyramidaal korfje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 23 apr 2013, 22:35

De foto is door een telefoon gemaakt en niet in zeer hoge resolutie.
Niettemin het korfje toch echt helemaal vierkant.
Voor mensen die ook erg enthousiast zijn kan je de foto downloaden via de gallery en daar is de foto beter van kwaliteit.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Pyramidaal korfje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 07 mei 2013, 22:01

Niemand heeft gereageerd op dit prachtige kofje!! Weet iemand waar dit type gebruik werd?
Bart???


Groet
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Pyramidaal korfje

Bericht door Bart de Coo » di 07 mei 2013, 22:23

Ja ja, daar ben ik al :D . Kijk hier eens:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 10&t=26142

Het gaat om een Vlaams boekje uit het begin van de 19e eeuw. Ik heb het alweer een tijdje geleden gelezen. Ik herinner mij ervan dat het een lange inleiding heeft en vervolgens een uitgebreide vertaling of bewerking bevat van allemaal teksten van Huber, je weet wel, die blinde Zwitser die de bruidsvlucht ontdekte en allerlei uiterst moderne en goed opgezette proeven met bijen deed.

In de inleiding worden allemaal kast-en korftypes beschreven, waaronder een piramidevormige korf. Al deze bijenwoningen werden toen kennelijk in Frankrijk gebruikt. Ik ben nu even te lui om het weer allemaal uit te gaan zoeken. Probeer het zelf eens, of anders moet je me weer aansporen.

Overigens, als je dit korfje in Vlaanderen gevonden hebt, en jouw korf komt overeen met wat er 200 jaar geleden door een Vlaming over gezegd werd, dan is dat wel verdomd interessant natuurlijk. Enfin, lees en ge zult weten. Maar hou zoals gewoonlijk rekening met teleurstellingen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Pyramidaal korfje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 07 mei 2013, 22:40

Leuk zeg (en wat een vlugge reactie) :) :) :) :) !!! Ik zal binnenkort eens de tekst bestuderen. Tja het is een oud korfje en ik kan me voorstellen dat het Frans is. Ik zal ook kijken of ik betere foto's krijg en ik zal proberen om het korfje af te 'troggelen' van mijn collega :wink: . Eigenlijk hoort het in een museum als je het mij vraagt.

Gr.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Pyramidaal korfje

Bericht door Bart de Coo » wo 08 mei 2013, 08:46

De piramidekorf wordt besproken op bladzijde 230 en verder. Het is heel lastig te begrijpen wat precies de bedoeling is en dat ligt niet eens aan het verouderde taalgebruik. Ik moet er nog eens flink op studeren.

Als het gaat om dezelfde korf, dan moet het een vrij kleine korf zijn en dan moeten er verschillende onderzetranden bij gehoord hebben. Dan moet de korf duidelijk om een 'stoel' heen gevlochten zijn en dan moeten er onderin de korf beschadigingen zitten van de krammen waarmee de onderzetranden bevestigd werden. Dat zijn wel vrij noodzakelijke voorwaarden om de korf als piramidekorf te identificeren.

Als dit bij nader inzien allemaal niet het geval is, dan zijn we in elk geval weer wat wijzer geworden.

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Pyramidaal korfje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 08 mei 2013, 11:12

Bart, ik zal de korf binnenkort bekijken en laat ik het jullie weten.

Groet,
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten