korfinspectie 2013

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

korfinspectie 2013

Bericht door jjmvaningen » zo 28 apr 2013, 00:43

Wanneer start je met het wegsnijden van de oude raten bij een overwinterd korfvolk?
groet, jacques

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korfinspectie 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 28 apr 2013, 10:08

Dat moet je een beetje aanvoelen... het hangt af van het weer en de toestand (vooral raat kwaliteit) van het volk.
Maar hoe eerder hoe beter in principe.
Zeker verschimmelde raat en darrenraat moeten eraf. En als je er wat teveel afsnijdt is dar geen probleem...
de bijen bouwen het er wel weer aan.

gr.
JP

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: korfinspectie 2013

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 28 apr 2013, 10:16

Vorige week al flink wat weggesneden. Vooral aan de kanten waar de raten leeg zijn.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: korfinspectie 2013

Bericht door jjmvaningen » zo 28 apr 2013, 18:52

okee, dank voor advies.
ik start deze week met wegsnijden oude, lege raatgedeelte (buitenkant).
en zal overige raten aanscherpen.
groet, jacques

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korfinspectie 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 28 apr 2013, 21:38

Heren,

zet eens even een mooi fotootje van die korven op het forum. Dit vraagt om een foto!

gr.
JP

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: korfinspectie 2013

Bericht door jjmvaningen » vr 17 mei 2013, 18:57

Inmiddels is het zwermtijd.
En dan is het toch maar verduveld moeilijk (althans voor mij) om te zien waar de (verrekte) doppen zitten.
Dat wordt (net als vorige jaren) natuurlijk afzwermen.
groet, jacques

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korfinspectie 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 17 mei 2013, 22:48

Tja bij een korf hoort zwermen!
Wat je wel kunt doen is de korf op een honingkamer zetten en dan die laten uitbouwen. Zodra de moer in de honingkamer zit een rooster ertussen. Er zijn tig varianten te bedenken...en wel ergens beschreven, maar het is natuurlijk de vraag of dit nog lukt als je korf al in zermstemming is.

Mijn korf (niet zelf gevlochten) zit een volk van een collega in. Het gaat nog niet echt snel, maar het volk komt wel. Prachtig mooie witte raat! Het is de vraag of zo'n volk later in het jaar nog gaat zwermen...

Groet,
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korfinspectie 2013

Bericht door Bart de Coo » zo 19 mei 2013, 21:16

Jacques,

Zwermcellen in een korf zie je prima zitten. Ze zitten altijd onderaan de raten en langs de raten bij het vlieggat. Check nog even eventuele gaten in de raten, die je vaak rond de spijlen aantreft. Hoog in de korf, midden op de raat, zitten zeker geen zwermcellen. Bij het vlieggat kunnen ze wel hoog in de korf zitten. Als de doppen in de melk staan kun je een jager maken. Dat moet je wel een keer geoefend hebben. Dan kun je wachten op de tuters en de zwermcellen breken.

Redcellen in de korf is een ander verhaal. Die gaan natuurlijk op de gekste plaatsen zitten en redcellen breken in een korf is dan ook eigenlijk onbegonnen werk. Dan kun je alleen maar wachten op een nazwerm, of de korf op 's avonds op zijn kop zetten, opdoeken, flink botsen op de grond, plank en steen erop, nachtje op zijn kop laten staan, 's morgens vroeg rechtzetten, hopen dat het gewerkt heeft.

Groet,

Bart

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: korfinspectie 2013

Bericht door felix » zo 19 mei 2013, 23:46

Bart de Coo schreef:Als de doppen in de melk staan kun je een jager maken. Dat moet je wel een keer geoefend hebben. Dan kun je wachten op de tuters en de zwermcellen breken.
kun je eens exact uitleggen hoe je een jager maakt.. ik zit ook met een korf die wilt gaan zwermen en weet niet echt hoe ik dit moet verhinderen :?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korfinspectie 2013

Bericht door Bart de Coo » ma 20 mei 2013, 00:17

Dus je gooit een zwerm in een korf en je ziet een jaar later wel wat er gebeurt? Lekkere imker ben jij :x . Maar geneer je niet, zo doe ik het ook altijd. :oops:

Plaats de korf in een kieps. Zet op de plaats van de korf een lege korf neer, tegen het afvliegen. Zo'n kieps moet je wel hebben natuurlijk. Kram de beide korven goed op elkaar en sluit de kieren tussen korf en kieps af met gras of schuimrubber en doe een of andere prop in het vlieggat. In plaats van krammen kun je misschien ook wel een reisriem gebruiken. Ik denk het wel.

Zet het bouwwerk op zijn kop in een emmer, zodat het stabiel staat. Of pak een autoband of maak een driepoot, verzin maar wat. Nu ga je met twee stokken die je bijvoorbeeld hebt afgezaagd van een bezemsteel op de korf trommelen. Op de kieps mag ook. Dat hou je twee minuten vol. Dan verwijder je de prop uit het vlieggat en je geeft een beetje rook, beetje maar! Wacht een paar minuten.

Ga verder met trommelen. Nu moet je het zes minuten volhouden. Verwijder de prop en geef weer wat rook. Wacht weer een paar minuten.

Dan trommel je nog eens twee minuten. Het schema is dus 2-6-2. Er zijn vast en zeker allerlei andere combinaties denkbaar, maar deze werkt en deze is makkelijk te onthouden en zo heb ik het van Kees van Holland geleerd. Vandaar.

Je zet het bouwwerk recht op de grond. Je haalt de krammen eruit of je maakt de reisriem los. Nu probeer je de korf een stuk of tien keer op de grond te botsen. Dit mag met enig geweld gepaard gaan. De raten houden het zeker. Je trekt de korf snel weg. De kieps kookt over van de bijen.

Zoek de moer. Dat kan zomaar een half uur duren. Veeg geen bijen opzij of ga niet in die bijen lopen roeren, dan duikt de moer weg. Vaak gebeurt het dat de bijen over de rand heen kruipen. Dan jaag ik ze met rook terug en ik schep ze met de ganzenvleugel terug de kieps in. Soms stamp ik ook met de kieps op de grond, zodat alle bijen weer terugvallen naar het midden en weer opnieuw beginnen met omhoog kruipen.

Pak haar met een moerklem. Doe alle bijen uit de kieps in de lege korf die je gereed hebt gemaakt of in een zesramer of weet ik veel waarin, met de moer natuurlijk. Doek de korf op of sluit de kast goed af en breng die weg naar een andere stand. Zet de korf in de schaduw en wacht tot de avond voordat je het doek eraf haalt. De bijen zullen een mooie zwermtros gevormd hebben. Bedruppel die royaal met suikerwater. Plaats een voerbak onder de korf met wat stro erin en met eveneens suikerwater: een bodempje maar, want de bijen kunnen het nergens opslaan.

Na een paar dagen leg je de korf op zijn rug. Laat de bijen zich verspreiden over de binnenwand. Benevel met oxaalzuuroplossing.

Neem hier zeer royaal de tijd voor. Een jager maken duurt zomaar een uur. Hou rekening met teleurstellingen. Doe dit als er dracht is en als de bijen goed vliegen. Nu dus. Als je de moer niet kunt vinden, gewoon over een paar dagen weer proberen.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten