Korf te klein?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Korf te klein?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 14 jun 2013, 13:36

Ik heb jaren terug een korf gekregen (weet niet meer van wie).
Het is een hele mooie korf, maar staat maar te verstoffen bij mij binnen. De korf is gemaakt van braamspeut.
het is eigenlijk een uit de kluiten gewassen schepkorf, er zit geen ielgat in.
Nu kan ik dat ielgat zelf er wel in maken. Maar wat denkt u? Is de korf te klein of kan dit (en ik niet binnen twee weken een zwerm om mijn oren heb)?

De afmetingen binnenmaten zijn: 34 cm bij 33 cm.

Ik kan er nog een ring bij maken, maar dat moet ik eerst wel wilgen of braamspeut oogsten, want anders is het geen gezicht.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korf te klein?

Bericht door Bart de Coo » vr 14 jun 2013, 22:05

JP,

Maak van de nood een deugd. Deze korf lijkt mij inderdaad wat te klein, maar ja.

Zet de korf op een zodanige bodem, dat de bijen onder de rand van de korf door kunnen kruipen. Enfin, verzin iets. Winter het volk in.

Volgend jaar korf op plank plaatsen met groot rond gat erin, korf met plank op broedbak plaatsen, volk in de broedkamer laten zakken. Wekelijks moer zoeken in de broedkamer. Zodra je haar ziet, rooster ertussen.

Groet,

Bart

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Korf te klein?

Bericht door G.B. » vr 14 jun 2013, 22:13

Haha,

Ik heb deze methode ook gedaan Bart, met de enige korf die ik erbij heb voor de hobby.

Maar goed, madam keurig onderin (al na de 2e dag). Gelukkig is het momenteel zo hectisch in de bijen, dat, terijl ik vandaag aan het afleggers maken was op de thuisstand ineens een hevig gezoem hoorde achter mij...
En jawel hoor...... u raad het al :oops:
Doppencontrole was er bij-in geschoten in dit hobbyprojectje(!)

Mevrouw hing met haar kroost een metertje of 20 hoog in een eik, mooi gezicht. Ik heb de windbuks er maar op gericht. Vervolgens is de hele meute weer naar de ouderlijke woning terug gekeerd. Morgen maar eens kijken of H.M. daar ook bij zat (als ik tijd heb tenminste)
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf te klein?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 14 jun 2013, 22:40

GB...over zachte maatregelen gesproken.... :D .

Hoe kon dat dan? Je had de moer in het voorjaar vanuit de korf onder het rooster gedaan en in de broedkamer gedaan? Korf erop gezet? Maar vergeten in broedkamer onder korf doppen te breken?

gr.
JP

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Korf te klein?

Bericht door G.B. » vr 14 jun 2013, 22:50

J.P.,
Precies gedaan zoals Bartje beschreef.
Idd, gewoom niet meer in gekeken. Was ook niet nodig geweest als het een B.F. moer was geweest....
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf te klein?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 14 jun 2013, 22:51

Bart,

je maakt me enthousiast (had ik effe nodig). Misschien dat ik het nu wel doe! Vroeger groeven imkers op de heide gaten onder hun korven om zo de raten extra ruimte te geven als de heide extreem goed gaf. Dat zou ik nu ook kunnen doen in de vorm van een dichte kist of broedbak met deksel met een gat erin ofzo waar het korfje bovenop komt (enfin zoals je zegt). Maar ik wil natuurlijk geen halve meter raten onder het korfje hebben hangen. Dan heet ratenkorf ipv korfraten :wink: .
Wat ik van plan ben, is er een klein (bastaard-)volkje in afslaan. Een drie-ramertje. Die kan dan rustig groot groeien gedurende het seizoen (zonder te zwermen!). Mij lijkt het korfje voldoende groot om er een volk in te kunnen overwinteren. Als ik nog tijd heb, zal ik er een foto van plaatsen.

gr .
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf te klein?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 14 jun 2013, 22:53

Was ook niet nodig geweest als het een B.F. moer was geweest....
Maar een bf koningin hoort niet in een korf thuis :wink: . Daarin horen bijen die lekker over de raat rennen :D :D .

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf te klein?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 14 jun 2013, 22:54

Bart,

nog vergeten te vragen: je denkt dat het beter is/niet nodig om geen vlieggat te maken maar die te maken in de kist/kamer eronder?

gr
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korf te klein?

Bericht door Bart de Coo » za 15 jun 2013, 08:56

Ik noem dit in gedachten altijd 'de Franse manier', omdat ik in Frankrijk vaak korven heb gezien zonder vlieggat; de bijen kruipen onder de rand van de korf door. Helaas zie ik deze korven alleen in musea en in etalages en marktkraampjes en dergelijke, nooit eens echt in actie. In Frankrijk zie je dan dat ze op een of andere manier een kuiltje in de houten plank hebben gemaakt. De rand van de korf staat precies op de helft van het kuiltje.

Andere manier: zaag uit de rand van de plank een halve cirkel of rechthoek. Plaats de korf zodanig op de 'zaagvorm', dat er een ingang ontstaat.

Je zou bij het oxaalzuurdruppelen rond de kortste dag de korf op een broedkamer kunnen plaatsen, zodat ze zich op de eerste warme dag onmiddellijk invliegen op de vleigspleet van de kast.

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf te klein?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 15 jun 2013, 12:46

Ok Bart, ik snap um.......zo ga ik het doen. Leuk. Ik zal er nog een klein overkapingske overmaken aangezien ik stal heb. Lekker Frans. Daar houd ik wel van. Past wel hier in Vlaanderen.

Groet

PS ik houd jullie op de hoogte, maar kan nog wel twee weken duren alvorens ik dit ga doen. Wil eerst wat jonge bijen in de drie ramer hebben.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten