Korf bevolken

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Korf bevolken

Bericht door Primus » zo 14 jul 2013, 20:59

Vandaag actie ondernomen om een korf te bevolken, het plan uitgevoerd en mislukt door eigen fout.
1. Volk voor de korf was een kast die kalkbroed had .
2. Korf in de plaats van de kast gezet op dezelfde vliegplank.
3. Moer opgezocht en in de kop van de korf in een kooitje gestoken.
Bijen van de raten geveegd in een grote emmer, alle bijen gingen netjes in de korf. Daarna de jonge bijtjes en nog bijgeklopt en klaar was dat.
4. Nu de moer er terug uit genomen en een stukje raat met eitjes met een vleesprikker in de kop van de korf gestoken.
5. Alarm..... 15 minuten later een grote zwerm de lucht in, vanuit de korf. Blijkbaar dachten de bijen dat de moer was gaan vliegen zeker.
6. Zwerm slaat natuurlijk terug, helaas gaat drie vierde van de zwerm bij de buur van de nieuwe korf doodleuk naar binnen.
7. Er blijven hooguit een endeling zwermpje in de korf over, dus actie mislukt.
8. En wat hebben we geleerd?????? met al mijn ervaring had ik moeten wachten tot tegen de avond vooraleer de moer weg te nemen dan waren de bijen na een nachtje en het begin van doppen trekken wel gebleven in de korf.

Ge ziet ook imkers met ervaring doen domme dingen en ik geef dat nog graag toe, hopelijk leert iemand anders van mijn fouten.

Hierbij nog enkele foto's hoe een korf gestekt wordt.
Bijlagen
Foto0206.jpg
Alle stekken blijven ong. 1 cm uit steken om ze later met een trektang eruit te kunnen trekken.
Foto0205.jpg
De loopstek is hier geplaatst
Foto0204.jpg
De steunstekken
Foto0203.jpg
De kopstekken

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 15 jul 2013, 10:07

Een aantal korte reacties willekeurig:
1) Klinkt een beetje zwijmerig, maar mijn hart gaat sneller kloppen als ik zo'n korf zien. Prachtig! Ik heb het idee dat de bijen er ook minder steeklustiger in zijn. Het is erg harmonisch zonder dat ik zweverig wil gaan doen.
2) Dapper van je om te zeggen dat bij een ervaren rot ook wel eens iets misgaat. Van fouten leren we.
Om arrogant te doen: ik heb dit jaar twee korven opgezet en alle twee prima geslaagd. De een voor een collega en die zit er al tijden in en is nu loodzwaar van de lindehoning. Die hoeft niet eens ingewinterd te worden heb ik het idee.
3) Ik heb in elke korf een kastvolk afgeslagen: bij de eerste in de middag (een uur of 14.00) en de andere in de avond. Zijn blijven zitten dus. Het is wel enorme stress voor een volk, maar met een of twee dagen zijn ze het gewend en gaan ze voort. Ik heb ook 2 keer een kastvolk afgeslagen weer in een kast op volledig kunstraat. Enorme stress (ook van de oxaalzuur). Bij 1 volk is de moer gaan lopen een aantal dagen later had ik het idee dat er toch ook een zwerm was. Uiteindelijk is het wel goed gekomen en is de moer terug gegaan in de kast of terug op de raat is gaan zitten? Maar echt tevreden was ik hier niet over. Beter is toch om de volken of te laten rusten in een een of andere constructie en pas na twee dagen ofzo op de raat te zetten. Nog beter is een raam open broed mee te geven, maar dit kon bij mij niet want dit was een andere kasttype die ik voor het eerst ging bezetten.
4) Je hoeft geen eitjes te steken in de korf mijn inziens. In de late middag de bijen in de korf kappen (zoals je zegt) en wat suikerdeeg geven of nog beter: flink suikerwater sprenkelen en dan gaan ze binnen een paar uur al bouwen. Ik had in beide korven uitgebouwde voorbouw gedaan. Ik heb daar jonge onbebroede raat voor gebruikt. Dit in reepjes gesneden en deze in de kop van de korf 'gelijmd' met was. De bijen zetten dat vast en de moer kan meteen beginnen te leggen.
5) Ik heb nu hier nog twee korven staan die nog bevolkt moeten worden en daarin heb ik waswafeltjes gedaan. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Mss wel iets minder goed dan uitgebouwde raat?
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 15 jul 2013, 10:19

Nog wat reacties over de spijlen:

1) Ik zie het nut van die 4 kopspijltjes niet echt in (of zitten die niet bijna tot op het stro?). Persoonlijk hang ik die lager. Ik breng dus uitgebouwde raat aan meteen in de kop op de het stro. En dan wel 6 a 7 stukjes. Dat verzekert meteen een goede richting van de raat. Maar mss heb jij zeer goede redenen om het toch zo te doen.
2) Dan zet je spijlen overdwars op andere spijlen. Ik ben daar geen voorstander van. Het is mss sterker, maar het probleem is dat je dan twee raten mist in jouw geval. Ik heb dat nu ondervonden bij de loopspijl onder het vlieggat bij de korf van mijn collega (maar die korf heb ik gespijld). Ze zijn nu tot onder het vlieggat geraakt en je mist daar dan 1 raat omdat de spijl daar zit (dus gespijld evenwijdig een de raatrichting). Of is het de bedoeling om die loopspijl eruit te halen als de bijen eraan toe zijn?). Ik denk dat ik die spijl in het vervolg maar niet meer ga zetten.
3) Watvoor houtsoort gebruik jij om te spijlen?
4) Ik meende dat jij ook spijlen scheef zette?
4) In zo'n grote korf zou ik zeker drie spijlen naast elkaar zetten ipv twee. Lijkt me sterker. Toch?

Ben benieuwd naar je antwoorden.
groet
JP

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Primus » ma 15 jul 2013, 14:27

Dag Jelte,

Even wat uitleg bij jou vragen.

1. Kopspijlen: als je geen kopstekken plaatst dan moet je gaan liggen breken aan de raten als je die wil uithalen voor de honing en breken en kliederen die langs alle kanten.
De kopspijlen zijn wel degelijk tegen de bovenkant van de korf geplaatst en dienen ook nog om een rechte bouw te verkrijgen, als je goed kijkt zal je zien dat die driehoekig zijn waaraan de bijen graag bouwen. (Vroeger lagen ze niet te prutsen om daar voorbouw in te zetten van was strookjes), dat moesten de bijen zelf maar doen.
2. spijlen dienen om de raten te ondersteunen, maar .... vooral ook om de korven als die geladen werden op boerenkarren of hondenkar dat ze niet dooreen gingen zakken, daarom stek ik ook nog de korven vierkant.
3. De stekken werden in de Kempen vroeger altijd van Sporkehout gemaakt. Mooie ronde stekken die goed schilden en dikkere stukken om kopstekken uit te klieven.
4. Je kan natuurlijk ook drie stekken gebruiken, maar dat achtte ik in mijn geval zeker niet nodig.

Maar ik wil hier meteen bijzeggen dat al wat ik vertel, in het verleden werd toegepast door mijn familie en dat dit door mondelinge (praktische) info is overgeleverd.
Ik maak me sterk dat er per streek zeker verschillende methodes zullen bestaan om bijen in korven te houden.
Maar mijn familie komt allemaal uit de Kempen, waar gereisd werd in het voorjaar naar de klei( koolzaad) en in de nazomer naar de hei. En dit met tientallen korven.

En vermoedelijk zijn deze paktijken zoals ik ze beschrijf, eeuwenlang zo uitgevoerd, daarom neem ik aan dat het wel niet slecht zal zijn om deze toch nog enige generaties te proberen te behouden.
Maar nogmaals, voor mij is bijenhouden in een korf alleen folklore. Daarom werd deze korf op de afbeelding volledig van natuurlijke materialen gemaakt, roggestro, Braamspleut, en hout.

Eigenlijk verdienen Imkers een dikke Europese subsidie om deze tradities in ere te houden voor ons nageslacht. Er is al zoveel dat alleen maar in" Bokrijk "te zien is. :whistle:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 18 jul 2013, 15:05

Dag Cyriel,

ik heb nog wat vragen en opmerkingen op jouw laatste bijdrage. Ze zijn gerangschikt per punt. Ik ben komende week op vakantie en wellicht zal ik niet of weinig antwoorden.

1. OK. Volledig helder. Ik had ook gezien dat je driehoekige spijlen gebruikte.
Ik wil er toch wat aan toevoegen. Kijk je in het filmpje van Georg Klintword dan zet hij voorbouw direct op het stro in de korf. Niet op spijlen zo goed als ik zien. Maar ja zoveel imkers zoveel gebruiken (en dit zal ook wel zeer afhankelijk zijn wat men lokaal gewoon is, zoals je ook al onder punt 5 in jouw bijdrage stelt). Maar prima. Ik ga ook kopspijlen aanbrengen zoals jij dat doet en dan zullen we volgend jaar wel eens zien. Overigens denk ik ueberhaupt dat het knoeien wordt met uitbreken.

2. Ok duidelijk. Maar dan heb ik nog niet een antwoord op mijn vraag: Of is het de bedoeling om die loopspijl eruit te halen als de bijen eraan toe zijn?
En bij vierkant spijlen krijg je dan ook een probleem (de aan de raat evenwijdige lopende spijlen die gestoken zijn, blokkeren de raatbouw): hoe los jij dat op? Bouwen ze daar dan weer raten op?

3. En sporkehout gebruik jij ook? Volgens mij kun je van alles gebruiken. Alleen kleine oneffenheden, i.e. tekens van zijtakjes, uitstekende oosten zijn vervelend en kun je beter niet gebruiken.

4. Waarom niet drie spijlen? Zeker bij jonge werk geeft dit veel meer stevigheid. Zeker relevenat als je de korven verschillende keren keert.

5. Helemaal mee eens dat van de Europese subsidie :) . (Korf)imkers zijn over het algemeen veel folkloristischer f tradioneler bezig in principe dan menig andere boer. Zeker als je het betrekt op korfimkerij. Waardevol om te lezen dat je uit eigen familie-ervaring kunt putten. Mooi is dat!
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 19 jul 2013, 23:22

Mijn collega imker M. (die hier wel leest maar niet schrijft) had een goed plan:
We laten zijn korf in bruikleen (hij leent die van mij) :D afvliegen en zetten op die plaats mijn nieuwe korf met een koningin erin + raampje broed uit een kirchainer. Volgens hem succes verzekerd (maar ik ben er nog niet zo zeker van). Voordeel is dat de oude korf die nogal vol zit zo wat wordt geremd en niet meer gaat zwermen.

Zo gezegd zo gedaan. Het raampje broed (ias) erin hangen was nog niet zo simpel. Dit moet natuurlijk wel goed vastzitten en niet naar beneden komen. Ik heb het met spijkertjes vastgezet precies in het midden en ik moest een stukje voorbouw (wat ik er al had ingezet) weer verwijderen. Vervolgende heb ik het ook nog geklemd met de spijlen. Koningin in een kooitje met eigen suikerdeeg en naast het stukje broed gehangen.
Korf op de plek gezet van de andere korf. Probleem is dat het vlieggat iets lager zit dan bij de oude korf. 100den haalbijen kwamen op de nieuwe korf af maar gingen niet echt naar binnnen en zochten hun heil hoger. Het duurde wel een kwartier voordat de bijen naar binnen gingen. Hoperlijk gaat nu alles goed en gaan ze niet naar de buren. Over een paar dagen weten we meer. Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

Verder vond mijn collega dat ik veel te lyrisch ben over korven (hij vindt ze ok maar daar houdt het dan op). Ik raak maar niet uitgesproken over hoe mooi die dingen zijn. En hij gaf toe: korven zijn nu eenmaal gemaakt enkel voor bijen. Segebergers zijn vergeleken bij korven lelijk.
JP

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Primus » za 20 jul 2013, 16:43

Als je deze bijgevoegde foto bekijkt dan weet je waarom een korf degelijk gespijld dient te zijn. Als je zo korven vervoert en ze zijn niet goed gespijld dan blijft er niet veel van over.
Bijlagen
1075723_10201474971019826_627210507_n.jpg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 20 jul 2013, 16:45

Wat een mooie foto!
Het spijlen is idd 1 ding. Twee is jonge of oude (bebroede) raat. Die laatste kan ook heel wat meer hebben.

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door semar » za 20 jul 2013, 17:28

[quote="Jelte Pieter Dijkstra"]Mijn collega imker M. (die hier wel leest maar niet schrijft) had een goed plan:
We laten zijn korf in bruikleen (hij leent die van mij) :D afvliegen en zetten op die plaats mijn nieuwe korf met een koningin erin + raampje broed uit een kirchainer. Volgens hem succes verzekerd (maar ik ben er nog niet zo zeker van). Voordeel is dat de oude korf die nogal vol zit zo wat wordt geremd en niet meer gaat zwermen.

quote]

dan heb je een volk met een koningin , broed en geen voedsterbijen?
die afvliegende bijen zijn toch voornamelijk oud ?

of begrijp ik het niet zo goed?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

mira
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 09:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door mira » za 20 jul 2013, 19:00

Je hebt dan idd iets oudere bijen, maar bijen zijn flexibel, ze kunnen andere taken opnieuw opnemen. Sommige haalbijen zullen dus opnieuw huisbijen worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten