korf bevolken

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Bart de Coo » wo 28 aug 2013, 21:39

Ja. Die gewichten zijn al eeuwen ongeveer hetzelfde, namelijk zo tegen de 15 kilo. Hangt er ook een beetje vanaf hoe ver de korf is uitgebouwd natuurlijk en hoe groot het volk is. Ik weeg de korven nooit, maar ik heb wel zo'n 'unster'. Ik heb er nu twee op de thuisstand staan als opzetter voor volgend jaar. Die hebben de heftige lindedracht van dit jaar prima meegepikt. Ze zijn zijn gewoon flink zwaar en dan geloof ik het eigenlijk wel. Ik ga ze niet bijvoeren.

Bart

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » di 17 sep 2013, 14:00

Helaas de korf wil geen raat meer bouwen, toch wordt het voer wel opgenomen.
Ga nog 1 keer een kilo zuikerwater geven daarna stop ik er mee.
37a.jpg
Korf wil niet meer groeien
Vr. groet, Roel

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 17 sep 2013, 15:01

Ik zit met twee korven met hetzelfde probleem. Op zich is dat niet zo erg, mits er maar genoeg bijen inzitten om de winter te overleven.
Blijven voeren is denk ik wel aangewezen, zo lang als het kan.
Volgend voorjaar kunnen ze dan lekker bouwen.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Bart de Coo » di 17 sep 2013, 15:09

Als ze nog voer opnemen, dan lijkt me dat een zeer goed teken. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Dit soort volkjes in een korf heten ook wel 'een wespennest'. Veel te klein dus. Maar als het de winter overleeft, dan komt alles natuurlijk goed.

Mischien nog één probleem dat ik zie opdoemen. Het nest zou wel eens veel te klein kunnen zijn om voldoende wintervoer te kunnen opslaan. In dat geval moet je ruim voor de voorjaarsinspectie gaan noodvoeren met suikerdeeg. Dat nemen de bijen in februari/maart alleen op als het tegen de raten gedrukt is. Vergeet het anders maar.

Misschien kun je er nu alvast wat spijlen uithalen en een of ander bouwwerk gaan fabriceren, zodat je over de nodige maanden het suikerdeeg kunt voeren. Het bouwwerk moet precies zo hoog zijn dat het suikerdeeg tegen de raten drukt.

Bart

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Primus » di 17 sep 2013, 15:14

roelof1945 schreef:Helaas de korf wil geen raat meer bouwen, toch wordt het voer wel opgenomen.
Ga nog 1 keer een kilo zuikerwater geven daarna stop ik er mee.
37a.jpg
Vr. groet, Roel
Is deze korf afdoende behandeld tegen Varoa? Normaal gezien hebben ze goed aan het bouwen geweest, er moet dus een reden zijn waarom ze stopten! Er zit eigenlijk ook te weinig volk in, is dat zo vanaf begin geweest? als dat zo is dan is het een slechte koningin en kun je ze beter opruimen dan er nog meer latijn in te steken. Dus... volgens mij moet je al deze vragen beantwoorden en dan uitmaken wat er met je volk is.

Cyriel.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 17 sep 2013, 17:37

Der grote boosdoener is hier de imker: het volk is te laat opgezet. Lijkt mij.

gr.
JP

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » di 17 sep 2013, 19:50

Bart de Coo schreef:Mischien nog één probleem dat ik zie opdoemen. Het nest zou wel eens veel te klein kunnen zijn om voldoende wintervoer te kunnen opslaan. In dat geval moet je ruim voor de voorjaarsinspectie gaan noodvoeren met suikerdeeg. Dat nemen de bijen in februari/maart alleen op als het tegen de raten gedrukt is. Vergeet het anders maar.
De bijen nemen wel goed het voer op, heb me voorgenomen om toch nog door te gaan met voeren misschien is er nog ruimte voor opslag.
De korf is in half juli bevolkt met bijen ik denk met te weinig bijen, in het begin werd er redelijk gebouwd maar de laatste veertien dagen was het afgelopen.
Ze hebben geen behandeling gehad tegen Varroa omdat het volkje er gezond uitziet wilde ik in de winter ze een behandeling met oxaalzuur geven nog geen mijten gevonden op de bodemplank.
Door deze positieve reacties heb ik besloten om toch door te gaan met voeren tot dat ze niks meer opnemen.
U hoort nog hoe het verloopt.

Vr. groet, Roel

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 17 sep 2013, 21:07

De korf is in half juli bevolkt met bijen ik denk met te weinig bijen, in het begin werd er redelijk gebouwd maar de laatste veertien dagen was het afgelopen.


Voor half juli is het wel aan de klein kant.
Ik heb midden/eind augutus nog korven gevuld en die zijn net zoiets.

gr.
JP

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Primus » di 17 sep 2013, 21:37

roelof1945 schreef:
Bart de Coo schreef:Mischien nog één probleem dat ik zie opdoemen. Het nest zou wel eens veel te klein kunnen zijn om voldoende wintervoer te kunnen opslaan. In dat geval moet je ruim voor de voorjaarsinspectie gaan noodvoeren met suikerdeeg. Dat nemen de bijen in februari/maart alleen op als het tegen de raten gedrukt is. Vergeet het anders maar.
De bijen nemen wel goed het voer op, heb me voorgenomen om toch nog door te gaan met voeren misschien is er nog ruimte voor opslag.
De korf is in half juli bevolkt met bijen ik denk met te weinig bijen, in het begin werd er redelijk gebouwd maar de laatste veertien dagen was het afgelopen.
Ze hebben geen behandeling gehad tegen Varroa omdat het volkje er gezond uitziet wilde ik in de winter ze een behandeling met oxaalzuur geven nog geen mijten gevonden op de bodemplank.
Door deze positieve reacties heb ik besloten om toch door te gaan met voeren tot dat ze niks meer opnemen.
U hoort nog hoe het verloopt.

Vr. groet, Roel
Hoe zie je dat een volk er gezond uit ziet, geen varao zien lopen??? Ik vrees dat uw volk tegen december al ten onder zal zijn gegaan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 17 sep 2013, 22:45

Cyriel,

heb je de Nederlandse troonrede gehoord ofzo? Je bent zo negatief.
Als meneer de korf heeft bevolkt vanuit een onbehandelde schudzwerm, maar enkel te klein heeft gemaakt, is er gote kans dat de korf erdoor heen komt.
Sla er anders nog wat bijen bijaf. Dat komt de sterkte welicht nog wat ten goede.

gr.
JP

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten