korf bevolken

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door A.A. Staals » wo 18 sep 2013, 08:29

Jelte Pieter Dijkstra schreef:

Als meneer de korf heeft bevolkt vanuit een onbehandelde schudzwerm, maar enkel te klein heeft gemaakt, is er gote kans dat de korf erdoor heen komt.
Sla er anders nog wat bijen bijaf. Dat komt de sterkte welicht nog wat ten goede.

gr.
Dat is een heel slecht advies.
Nu nog bijen afnemen van een ander volk is een aanslag op dat volk, omdat de broed aanzet nu al zeer sterk achteruitgaat. Dat volk kan dat niet meer goedmaken. Ook de korf zal daar niet op reageren met een grote bouwactiviteit en broed aanzet.
Het seizoen om bijen te kweken is voorbij. Je kunt nu alleen nog iets veranderen door volken te verenigen.

ad staals

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Primus » wo 18 sep 2013, 11:12

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Cyriel,

heb je de Nederlandse troonrede gehoord ofzo? Je bent zo negatief.
Als meneer de korf heeft bevolkt vanuit een onbehandelde schudzwerm, maar enkel te klein heeft gemaakt, is er gote kans dat de korf erdoor heen komt.
Sla er anders nog wat bijen bijaf. Dat komt de sterkte welicht nog wat ten goede.

gr.
Ja, dat heb ik ook gehoord maar dat doet niks voor de Vlamingen :lol: Wat is nu toch 6.5 mj daar kijkt onze regering niet van op die gaan dat gewoon zoeken ( niet bij hun eigen hé)

Maar nu de bijen, mijn persoonlijke mening is dat er veel te veel geëxperimenteerd wordt met allerlei kleine volkjes in mini kastjes, korfjes enz. Natuurlijk gun ik die imker zijn volk in de korf maar wel realistisch blijven, het heeft geen zin om maar te veronderstellen dat het wel goed komt dat moet je als imker zeker weten. Veel experimenteren brengt gewoonlijk niet veel op, laat dat aan de wetenschappers over. Doe zelf als imker wat je moet doen, alleen sterke volken inwinteren om gezonde bijen te hebben en ja, daar kan best nog een zesramertje bij zijn maar kleiner???? Wat betreffende korf is niet normaal dat er als hij in Juli is opgezet niet meer volk in zit, ze nemen wel voedsel op dus daar kan het niet aan liggen. Dan is er nog de mogelijkheid die ik noemde VARAO en dan haalt die echt eind december niet hoor, want nu gaan ze geen massa broed meer aanzetten.
En wat doet een goede imker? hier het antwoordt al wat niet deugd verwijderen en dat is net pessimistisch maar voor de bijen optimistisch voor de toekomst van ons allen imkers.

Groeten

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » wo 18 sep 2013, 15:32

Primus schreef:En wat doet een goede imker? hier het antwoordt al wat niet deugd verwijderen en dat is net pessimistisch maar voor de bijen optimistisch voor de toekomst van ons allen imkers.

Groeten
Zeer wijs gesproken door dhr. Primus, mijn gedachten gaan ook die kant op maar mijn handelen is soms anders.
Je moet wel rationeel de zaak afhandelen , maar ook een bijenvolkje opruimen stuit mij tegen de borst.
Bij iedere controle heb ik geen varroa mijten op de bodemplank zijn liggen dat vindt ik al een pluspunt, de omvang van de raten zijn vergelijkbaar met
een zesramer mss iets kleiner.
Ik heb besloten dit volkje een kans te geven en blijf nog doorgaan met voeren totdat ze niks meer opnamen.

Vr. groet, Roel

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 19 sep 2013, 00:12

Zo'n klein korfje komt blijkbaar de winter al door: http://www.youtube.com/watch?v=bx-yUKwgSIU

gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 sep 2013, 09:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Zo'n klein korfje komt blijkbaar de winter al door:

gr.
Weet je ook wat voor winters zij daar hebben ?? Ik bedoel zijn die vergelijkbaar met deze streken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 19 sep 2013, 11:15

E ligt toch aan pak sneeuw: zo te zien redelijke winter. Wat denk jij Jaap?

gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 sep 2013, 12:08

Het gaat niet om een tijdelijk pak sneeuw , dit blijft namelijk al bij 0 graden al liggen .
In het verleden zijn er door de Ambrosiushoeve ook onderzoeken gedaan naar overwintering van zeer kleine volkjes . Dit gebeurde dan bij een constante temperatuur , om de extreme temperatuuren van de winters te voorkomen .


Jaap v P

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Primus » do 19 sep 2013, 15:44

Deze korf werd opgezet op 14/07/2013 en heeft nu toch ongeveer een 30 tal cm gebouwd tot aan de looplat van het vlieggat ongeveer, en nam probleemloos 8 kg suiker op. Deze week ga ik hem verplaatsen naar nieuwe stal en dan krijgt hij nog een paar kg bijgevoerd en kan hij probleemloos de winter door.
Bijlagen
Foto0239.jpg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 19 sep 2013, 17:05

Cyriel,

Om eerlijk te zijn vind ik dat ook nog niet zo denderend.... of verkijk ik me erop??????? In ieder geval is de korf nog niet gevuld.
Bij de raten van mijn grote korf daar hebben de bijen de raat gepropolisered en die ziet er nu geelroodgroenig uit.
Ik heb eind augustus nog korven gevuld. Als die goed de winter gaan doorkomen dan ga ik dat volgend jaar bij nog meer volken doen. Het voordeel is dat je de ramen broed die vrijdkomen weer in andere volken kunt steken om zo die extra sterk te maken. Volgens BdC deden korfimkers dit tot 1 oktober: 2 oude korven slachten en de bijen opzetten in een 1 nieuwe korf en zeer veel voeren.

gr.
JP

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Primus » do 19 sep 2013, 18:34

Wat er voor mij aan mankeert is de slechte stand van de raten, te dik( spekraat) Maar er zijn genoeg bijen aanwezig. Vergeet niet dat deze korf is begonnen zonder leggende moer. Er werd gewoon een stukje broed met een dop op ingehangen. Dus dan meen ik dat dit nog erg goed gekomen is. Volgens mijn bescheiden mening gaat die toch zeker goed de winter ingaan.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten