Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 05 okt 2013, 23:16

Roger,

ik oogst al jaren raathoning als ik daar zin in heb, want ik heb standaard raampjes zonder draad in sommige van mijn volken. Ook gebruik ik broedkamerramen met drie secties. Ik ben daar zeer tevreden over. Je hoeft dan niet meer te bedraden, etc. Ik ga in de toekomst mss. gehele kasten daarmee uitvoeren.

Ik moet nog even zien hoe ik mijn korven (gevuld met honing) beter kan benutten. Misschien is het beter om de raat te persen of te slingeren en de was te gebruiken. Ik wil de komende jaren een flinke wasvoorraad aanleggen. Altijd handig. Korven zijn harstikke handig om was te produceren.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » zo 06 okt 2013, 09:03

Alfa,

Vorig jaar gebeurde er inderdaad iets raars, wat wel heel hoopgevend is als je zo laat nog de bijen een compleet nest moet laten bouwen.

Ik had twee volken uit hun korven geklopt en die gooide ik in een lege korf, zoals boven beschreven - een verschil was dat de 'lege korf' bewoond was door een minizwermpje, er zat dus al wat raat, broed en voer in de korf. Ook dit volk een hele emmer voer gegeven, wat ruim voldoende was. De korf werd uitgebouwd tot ongeveer drie kwart.

Ik denk dat het in oktober was dat het volk opeens weer begon te bouwen, terwijl ik al zeker twee weken klaar was met voeren. De temperatuur trok aan weet ik nog en hedera en herfstaster stonden goed te bloeien. Belangrijk detail: twee volken in een lege korf gooien is echt héél erg veel bijen op een kluitje.

Ik tilde de korf een stukje op, omdat ik wilde weten of ze ook nectar opsloegen in de vers gebouwde cellen. Positief, ik zag het duidelijk zitten.

Kortom, in de maanden september en oktober hoeft er heel weinig mis te zijn met de dracht. Ook voor komende week wordt er weer prima vliegweer voorspeld.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door alfa vulgaris » zo 06 okt 2013, 10:15

Moet zeggen dat ik vorige week zelf ook wel even verbaasd stond te kijken naar de bodemschuif toen ik even de mijtval wou controleren.
Een schudzwerm met een koningin die uitgelopen was op 21 juni.
Ik was 3:2 aan het voeren om in te winteren s'nachts op 2 meter zo rond de 5 graden en overdag maximaal 15.
De bodeplaat lag werkelijk bezaaid met wasplaatjes alsof het half mei was.

In het najaar 2011 had ik nog een verenigd volkje van al mijn niet tegen varroa behandelde bijtjes.
Hooguit 6 ramen bijen misschien. In Februari 2012 na de snerpende winter werd het erg stil dus de boel maar eens open gehaald.
Tot m'n verbazing had dit volk na inwinteren toch nog even 2 kilo honing erbij gehaald wat naar mijn idee van de Hedera afkomstig moest zijn.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » do 02 jan 2014, 10:09

image.jpg
image.jpg
Afgelopen zondag de volken met oxaalzuur behandeld. Korven behandel je uiteraard met de druppelmethode, wel zo handig en snel. In mijn korf die bestaat uit twee afgeklopte volken besloot ik eens een zorgvuldige blik te werpen op de ratenbouw. Zoals ik hierboven beschreven heb, heeft dit volk in zeer korte tijd veel raat moeten uitbouwen voor de winter. In tijd van twee weken of zo, laat het drie weken geweest zijn, is er zeker 15kg. suiker in verdwenen.

Op de ene foto zie je dat de bijen heel hoog in de korf, pal naast de wintertros, een hele plaat darrenraat hebben gebouwd, aan de andere kant van de tros idem dito. Op de andere foto zie je dat ze achterin de korf centimetersdikke spekraat hebben gebouwd om alle suiker kwijt te kunnen.

Kortom, je krijgt niet van die hele fraaie raten op deze manier. Of had ik veel langzamer moeten voeren? In het boekje waarnaar ik hierboven verwees (Bienenkiste, Korb und Einfachbeuten) wordt over deze methode gezegd dat je tot in november kunt doorgaan met voeren. Misschien moest ik dat volgend jaar maar eens proberen. Ik ben alleen zo bang dat de bijen in november niet meer willen bouwen en het voer vervolgens laten staan, om nog maar te zwijgen van de gevaren van invallende vrieskou. Nou ja, als die Duitsers het zeggen...

Nog een bezwaar van deze methode is wellicht dat er het hele seizoen de nodige suiker zal achterblijven in de raten, die je dan vervolgens in september moet gaan meepersen met de honing. Daar moesten we maar niet al te moeilijk over doen, vind ik. We waren het er tenslotte al lang over eens dat pershoning uit de korf een tikkie minder is dan geslingerde honing.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door marc » do 02 jan 2014, 11:32

Pershoning hoeft niet slechter te zijn dan slingerhoning.
Dat is alleen het geval voor alternatieve methoden zoals bv. de Warre kast waar geperst wordt uit eerder bebroede ramen.
Honing met suikervoorraad in, is geen 'tikkie' mindere honing maar gewoon slechte honing, Bart ! Imkeronwaardig.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door petro » do 02 jan 2014, 11:50

Dan kom ik nu met een met een vraag:Hoe deden/doen ze dat vroeger en nu dan?
De volken moeten toch ingewintert worden dus is er toch altijd wat suiker in een korf aanwezig bij honingwinning?
Petro
marc schreef:Pershoning hoeft niet slechter te zijn dan slingerhoning.
Dat is alleen het geval voor alternatieve methoden zoals bv. de Warre kast waar geperst wordt uit eerder bebroede ramen.
Honing met suikervoorraad in, is geen 'tikkie' mindere honing maar gewoon slechte honing, Bart ! Imkeronwaardig.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door marc » do 02 jan 2014, 13:31

Petro, begrijp ik goed dat je wintersiroop in honing wil verdedigen ?
Er bestaan toch genoeg mogelijkheden om dat te vermijden. Het is natuurlijk wel allemaal een beetje meer werk.
We gaan toch niet worden zoals de imker op een plaatselijke weekmarkt, hier in de buurt. In april al staat hij te roepen 'eerste eigen honing van het jaar' !
Wel redelijk donker voor voorjaarshoning maar hij raakt hem wel goed kwijt.
Een uitleg van hem naar de mensen toe is ook ' het ene jaar proeft honing zoeter dan andere jaren, dat heeft met de zonneschijn te maken' ...

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door alfa vulgaris » do 02 jan 2014, 13:55

Ik heb wel eens gehoord dat de temperatuur de glucose/fructose verhouding van nectar beïnvloed.
Als er nu met meer zon meer fructose in de nectar komt dan kan ik me dat voorstellen want sucrose wordt in een vaste verhouding geïnverteerd.

Of dit zo is betwijfel ik,maar durf niet te beweren dat het niet zo is.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door petro » do 02 jan 2014, 13:58

Wat is dit nu weer voor een vreemde reactie? :?:
Mijn vraag is hoe en ik krijg in plaats van een antwoord op mijn vraag deze reactie?????
Petro
marc schreef:Petro, begrijp ik goed dat je wintersiroop in honing wil verdedigen ?

.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door marc » do 02 jan 2014, 16:42

petro schreef:Wat is dit nu weer voor een vreemde reactie? :?:
Jij stelde de vraag : "De volken moeten toch ingewintert worden dus is er toch altijd wat suiker in een korf aanwezig bij honingwinning?"
Ik interpreteer dit als '... en dus zit er toch altijd wat siroop in de honing'.
Ik vind jouw niet antwoorden vreemder. Je had ook gewoon "neen" kunnen zeggen.

Alfa, veel zonneschijn (en dan vooral hogere temperatuur) speelt inderdaad een rol in het suikergehalte.
Het kan leiden tot een lager watergehalte (een percentje) in de honing, maar ik betwijfel of je dat gaat proeven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten