Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door petro » do 02 jan 2014, 19:24

Ik kom er dus nog maar even terug;
Ten eerste je hebt helemaal niet geantwoord,ten tweede heb totaal niet geschreven wat jij neerzet.
Laat ik het héél netjes zeggen;het is wel héél apart hoe je me vraag uit zijn verband hebt weten te rukken.Het is op zijn minst onbehoorlijk me dingen toe te dichten die totaal niet kloppen!
Netjes hé :D Wil nog wel even kwijt dat ik het iets anders in mijn hoofd heb. :evil:
Misschien handig om het nog eens te lezen en er bij te bedenken dat ik iets anders bedoelde? Dit is het laatste wat ik hierover schrijf!
Petro
marc schreef:
petro schreef:Wat is dit nu weer voor een vreemde reactie? :?:
Jij stelde de vraag : "De volken moeten toch ingewintert worden dus is er toch altijd wat suiker in een korf aanwezig bij honingwinning?"
Ik interpreteer dit als '... en dus zit er toch altijd wat siroop in de honing'.
Ik vind jouw niet antwoorden vreemder. Je had ook gewoon "neen" kunnen zeggen.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door petro » do 02 jan 2014, 19:41

Om terug te komen op hetgeen besproken en mijn vraag.
Ik ben bij mezelf eens op onderzoek uit gegaan en kwam dit tegen(ongeveer dertig jaar terug.)
Ik heb gelezen of gehoord dat suiker eerder wordt geconsumeerd dan honing(dit omdat het beter verteerbaar is).Wat vooral van belang zou zijn bij het inwinteren(geen suiker tussen de honing)
Ik zou ik niet zijn en zoek het uit.
Ik heb toen tijdens het inwinteren een raam met suiker,twee ramen vanaf het broednest gehangen met een gele punaise er op.
Dat raam was in maart leeg.
Het jaar daarop in een ander volk hetzelfde herhaald,maar met een raam honing en een raam suiker.Het suikerraam met een gele punaise,het raam honing met een koperen.
Het raam met honing tegen het broednest en het raam suiker er naast.In maart was het raam suiker leeg en bevatte open broed,het raam honing was nog grootdeels gevuld en daarnaast zat gesloten broed.
Ik concludeer daaruit dat het inderdaad klopt dat suiker als eerste gegeten wordt.
Gezien bovenstaande heb ik al lang geleden de vraag door mij gesteld al beantwoord,is er als de voorjaarsdracht begint al geen(of nagenoeg geen) suiker meer aanwezig.
Zelf heb ik dat probleem sowieso niet aangezien ik inwinter ,met alleen een broedkamer.
Petro

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » do 02 jan 2014, 20:02

Petro,

Je hebt dus reden om te denken dat de opgeslagen suiker in de loop van het seizoen verdwijnt en plaats maakt voor honing? Ik hoop natuurlijk vurig dat je gelijk hebt. Voorlopig vind ik het niet zo'n drama als er wat suiker door je honing zit, als je dat al kunt voorkomen. Het moet niet te gek worden en er mag geen opzet in het spel zijn, wat allemaal afhankelijk is het geweten van de imker. De afgelopen jaren heb ik ter geruststelling mijn pershoning uit de korf voor zomerhoningprijzen verkocht en niet voor heidehoningprijzen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » za 20 dec 2014, 15:57

Even een oud onderwerp terughalen.

Vandaag wezen oxaalzuurbestrijden. Eén van mijn volken is een korfvolk dat pas in september gehuisvest is. Het bestaat uit twee afgetrommelde heidevolken. Vervolgens hebben de bijen in de loop van de maand oktober, met behulp van enorme hoeveelheden suiker een lege korf grotendeels uitgebouwd. Dit is geloof ik de derde keer dat ik dat deed, maar het bevalt me slecht.

De bijen moeten in korte tijd niet alleen veel suiker verstouwen, maar ook veel water indampen. Een groot deel van de onderrand van de korf is pikzwart van het vocht. Dat weigert te verdwijnen. Dan blijft het probleem van het suikervoer dat je volgend jaar september, als deze korf weer geslacht wordt, noodgedwongen moet meepersen met de honing. Dan zie ik telkens dat de bijen de raten lelijk uitbouwen. Zie foto. Toen ik in oktober flink aan het voeren was, presteerden deze dames het ook nog eens om doppen te gaan zetten. Een van die doppen werd zelfs belegd en verzegeld! Er zijn zelfs nog meer problemen. Toen het in oktober kouder werd, begon het voer in de bak onder de korf te kristalliseren.

Nou ja, je ziet dat het prima gaat met dit volk en dat het het voorjaar heus wel haalt in goede gezondheid. Maar de bezwaren tegen deze inwintermethode zijn talrijk. Misschien dat het beter gaat als je regelmatiger voert in kleine hoeveelheden, maar daar heb ik de gelegenheid niet voor.

Ik heb nog twee korfvolken ingewinterd. Die bestaan ook uit oorspronkelijk twee volken, maar bij die twee wintervolken heb ik de volken die ernaast stonden er bovenop gegooid, nadat de korven in de loop van het seizoen uitgebouwd waren. Dat werkt prima natuurlijk. Die volken heb ik maar een paar kilo suiker gegeven en dat is in april heus wel verdwenen.

Twee 'naakte volken' op kunstraat inwinteren lijkt mij een veel beter idee. Rustig en regelmatig voeren.

Groet,

Bart
Bijlagen
image.jpg
Twee op elkaar gegooide volken in een lege korf, ingewinterd met ca. 15kg. suiker. Korf werd dus uitgebouwd in oktober.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door semar » zo 21 dec 2014, 09:35

mischien de geslachte volken bij kastvolken doen,
en diezelfde volken vroeg een schudzwerm aafnemen en op korf opzetten?
Ik neem aan dat je het doet voor de heide ddracht?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 dec 2014, 11:16

Beste Bart,

leuk om te lezen dat jij de extremen in de korfimkerij opzoekt en uittest.
Zulke late opzetters moeten dure volkjes zijn geweest vroeger aangezien suiker toen geen goedkoop goedje was.
Maar misschien hadden de korfimkers nog pershoning staan van het jaar ervoor? Een win-win situatie. Oude volken gerecupereerd + de oude pershoning opgemaakt.

Ik heb in de winter van 2013 ook 2014 ook nog twee late opzetters gemaakt met succes. Een aantal zaken/nadelen herken ik wel, maar ik wil een aantal van jouw nadelen proberen te weerleggen. Je bent nogal negatief. Ook komt een en ander neer op vakmanschap (dat jij bij uitstek bezit). Pak je lange korfmes alvast maar klaar Bart (die ben je nl nodig).

-Zet de emmer zo dicht mogelijk tegen de bouwende bijen, zodat ze het sneller opnemen.
-Eenmaal schimmel aan de onderkant gaat dat niet meer weg. Idd zonde! Staat je korf überhaupt wel op onder een droog afdak?
-Probeer de korf anders tijdens de voederperiode op een oude doek (of iets dergelijks) neer te zetten. De schimmel komt dan in doek die je na afloop weggooit.
-Dat je voer nog tegenkomt in september het volgend jaar hoeft niet. Ik had een megavolle korf afgelopen winter die niet goed meer om te keren was. Daar zat idd nog wintervoer in het voorjaar. De crux om dan te doen is het te volk verzwakken! Ze moeten dan hun wintervoer wel aanspreken. Dus laten afvliegen en/of laten zwermen (in die volgorde). In mijn geval heb ik dat beide laten doen. Het sterk afgezwakte volk zal haar winterraad aanspreken en is tegen de heidedracht volledig suikervrij.
- De iets dikkere (spek)raten ben ik ook tegengekomen. Echter mijn inziens moet je de voorbouw in de korf dan dichter bij elkaar zetten. De raten worden dan smaller en lopen beter evenwijdiger. Zodra ze scheef dreigen te gaan of te dik worden, bijsnijden met het korfmes. Verder zijn iets te dikke raten nu, nog niet zo'n groot probleem. Veel kun je bijsturen in het volgend jaar. Zodra de bijen gaan bouwen in het voorjaar, snij je de nieuwe raat bij. De dit desnoods radicaal. Ik houd van kaarsrechte raten in mijn korf.
- Voer niet te lang door. Natuurlijk is de logische gedachte om zoveel mogelijk nog aan deze volken te geven, maar aan de ander kant hoeven deze volken nog maar een generatie bijen uit te broeden en zijn ze per definitie niet heel groot en dus zijn de kosten in de winter ook niet zo groot.

Toch nog maar eens proberen?

gr.
JP

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door roelof1945 » zo 21 dec 2014, 13:34

Bart de Coo schreef:Toen het in oktober kouder werd, begon het voer in de bak onder de korf te kristalliseren.
Gebruik geen plastiek of houten voerbakken in het najaar door de mindere isolatiewaarde koelt het suikerwater te snel af en kan kristalliseren.
In voerbakken van styropor of EPS is dit geen probleem, een voordeel is dat deze makkelijk zelf te maken zijn.

Ook bij mij bouwen de bijen spekraten in het najaar om de suiker op te slaan, het vocht wat vrij komt voor het indikken van suikerwater kan via de onderkant
van de korf afgevoerd worden door de korf een mm vrij te houden van de bodemplank, de korfrand zal dan niet zwart uitslaan.

Voor mooie en rechte raten bouwen de bijen in het voorjaar het best, in het najaar hebben ze een andere bouwmethode.

Gr. Roel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » ma 22 dec 2014, 20:48

Semar,

De bedrijfsmethode die je voorstelt heb ik eens uitgevoerd met Uddeler korven. Zwermen er in, naar de hei, naar huis, strak naast elkaar gezet, honing eraf, broedkamertjes leeggestampt, twee volken op uitgebouwde ramen in een kast gestopt, ingewinterd. Lukte prima. (Met alleen kunstraat was het zeker ook gelukt.) Dus jouw voorstel is inderdaad een prima uitvoerbaar alternatief.

Ik imker met ronde korven voor de mooi en voor de historische belangstelling en misschien ook nog wel om andere redenen, maar de heide hoort daar niet bij. Met korven naar de hei reizen hoort erbij, anders komen ze nooit vol. Ook korfvlechten vind ik verschrikkelijk leuk. Als je dan apetrost bent op je eindproduct, dan moet er natuurlijk ook een zwerm in! Dus vandaar dat ik je voorstel niet zal opvolgen. Ik hoop dat je me wilt vergeven.

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » ma 22 dec 2014, 21:07

JP,

Ik heb je tips grondig gelezen en verteerd. Zeer bedankt en ik denk dat er weinig op af te dingen valt. En toch, mocht ik dit nog eens doen, dan uit nood, net als dit jaar.

Vorig jaar probeerde ik dit echt als experiment, omdat ik er vaker over gehoord had, omdat ik erover gelezen had in het Duitse boekje Bienenkiste, Korb und Einfachbeuten. Ik wilde graag weten of dit deel kon gaan uitmaken van een bedrijfsmethode met korven.

Dit jaar deed ik het uit nood. Ik had zes korven, drie moeders en hun dochters. Eén moeder met dochter was misgegaan. De moeder had zich mooi ontwikkeld, maar de dochter had onverhoopt een flinke nazwerm verloren. Er zaten maar weinig bijen in die korf en er diende zich geen zwerm aan om die korf te 'lappen' met vers vlees. De korf kwam met beschimmelde raat terug van de hei. De moederkorf was mooi uitgebouwd en behoorlijk zwaar geworden. Ik dacht, ik wil potdomme toch een beetje pershoning hebben, dus ik besloot ze eruit te trommelen en de honing te oogsten. Het dochtervolk van de beschimmelde raten kwam erbij om voldoende volume te krijgen om een lege korf uit te bouwen.

In het ideale geval was het dochtervolk op de oude raten mooi zwaar geworden. Die bijen had je eruit gestampt en op het raatwerk van de moeder gegooid, die je er bij terugkomst van de hei uiteraard naast zet. Zo doe ik het doorgaans en ook dit jaar weer met die andere korfvolken en dat bevalt mij uitstekend. Het komt op mij over als een elegante methode die betrekkelijk weinig stress voor de bijen veroorzaakt.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » ma 22 dec 2014, 21:09

Roelof,

Voerbakken van kunsstof? Leuk idee. Ik maak ze door de bodem van een emmer af te zagen. Da's heel makkelijk en heel goedkoop. (Plastic is ook kunststof, maar we begrijpen mekaar.) Hoe maak je kunststof voerbakken dan?

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten