Variant Uddeler korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Variant Uddeler korf

Bericht door Bart de Coo » vr 07 mar 2014, 11:33

image.jpg
image.jpg
Kijk eens, een fraai staaltje vlechtwerk van Theo Tolhuisen uit Arnhem. Je gooit er een zwerm in, maar ondertussen hou je het honingdeel dicht. Zodra de korf op de hei staat, honingdeel openen, raampjes met reepje kunstraat erin.

Groet,

Bart
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Variant Uddeler korf

Bericht door Matts Vos » za 08 mar 2014, 14:08

Das een mooie korf alleen dat gele vloekt er wel bij :)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Variant Uddeler korf

Bericht door Freek » do 23 okt 2014, 10:38

Honing halen op hei is bijen proppen.
Ik zou er gewoon een volk dat op 2 bakken zit in meppen.
Je hebt flink bijen nodig wil je heidehoning krijgen, ten minste dat is mijn ervaring.
Ik stopte ook vaak gewoon een paar flinke volken in een kast dan lukte het wel.

Freek

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Variant Uddeler korf

Bericht door bee-tree » wo 29 okt 2014, 07:56

Matts Vos schreef:Das een mooie korf alleen dat gele vloekt er wel bij :)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.
Smaken verschillen Matts. Ik vind het de touch finishing, maar dat doet er niet toe, want
het gaat er om wat de bijen er van vinden. Het is nog altijd een gewoonte de volken
netjes dicht naast elkaar op de drachtplek te zetten. Dan moet je zorgen dat de bijen
zich niet vergissen als de woningen gelijk ogen. De bodemrand geeft een goede mogelijkheid
om vervliegen en wederzijdse besmetting en geruzie te vermijden. Primaire kleuren rond de
de vliegopening, zoals knalgeel en felblauw enz. vallen de bij beter op dan pastelkleuren.

Dat de korven vroeger pal naast elkaar werden gezet had een reden.
De imker maakte een schans van vlechtwerk achter ze en heideplaggen op ze,
zodat de korven niet nat konden worden en beschut waren tegen wind. Bee3 :hive:

P.S. 'n Compliment voor de vlechter en de fotograaf die de kastkorf of korfkast mooi op de pingpongtafel laat figureren.
Nu iets ernstigers. We worden ge-adviseerd de binnenkant van onze kasten niet te beschadigen door alle propolis
weg te schrapen. Voorkom beschadigingen. Naden en spleten zijn schuilplekken voor het gevreesde Bijenkastkevertje.
De KORFKAST lijkt me 'n LUXE WONING voor hem, maar óók voor het Bijenschorpioentje. Die heeft óók kieren en holten nodig.
Doordat beide dezelfde woningeisen stellen zijn het nestelconcurrenten van elkaar. Ik hoop dat het eerst
de schorpioentjes arriveren om de woning te bezetten. Misschien zijn zij in een sterkere verdedigingspositie
dankzij hun vervaarlijke scharen. Misschien kunnen zij de kevertjes uit de tent houden. (zie verder de rubriek ziekten, parasieten)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Variant Uddeler korf

Bericht door semar » wo 29 okt 2014, 10:36

bee-tree schreef:
Matts Vos schreef: Naden en spleten zijn schuilplekken voor het gevreesde Bijenkastkevertje.
De KORFKAST lijkt me 'n LUXE WONING voor hem, maar óók voor het Bijenschorpioentje. Die heeft óók kieren en holten nodig.
Doordat beide dezelfde woningeisen stellen zijn het nestelconcurrenten van elkaar. Ik hoop dat het eerst
de schorpioentjes arriveren om de woning te bezetten. Misschien zijn zij in een sterkere verdedigingspositie
dankzij hun vervaarlijke scharen. Misschien kunnen zij de kevertjes uit de tent houden. (zie verder de rubriek ziekten, parasieten)
volgens mij zijn die schorpioentjes te kleinom de kevers schade toe te brengen,
wie weet vreet de kever ze wel :?:

zou ubehaubt niet zo op schorpioentjes rekenen daar wacht ik sind de eerste hoopvalle berichten (10 jaar terug?) n.l. al op.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Variant Uddeler korf

Bericht door bee-tree » wo 29 okt 2014, 11:31

Hallo zeg Dominique, dan heb jij nog zeker nooit 'n Bull-doglobbes op de loop zien gaan voor 'n Pekineeskeffertje.
En hoe zat dat ook al weer met "Klein Duimpje" ? En David en Goliath ? En .... de honingbij tegenover de Hoornaar,
vooral in deze tijd van het jaar ? Zo net kom ik terug van 'n visitatie aan het korfvolk. Wat een prachtig beeld.....
'n Hoornaar met 10 bijen op de rug, in paniek niet wetend hoe snel ze zich uit de voeten moest maken.
Misschien waren het er wel meer. Het was 'n bruisende kluwen. De Hoornaar bracht 't er levend van af.

Wanhoop niet, jij krijgt het boekenschorpioentje wel, als je vanaf vandaag je kasten niet meer schildert,
de verf laat bladderen, in de naden het hout een beetje laat vermolmen, kortom je kasten laat verweren.
Tevens moet je onder je kasten tegen de Varroala aan, een bak zetten met compost, want het schorpioentje
houdt net als wij van voedselvariëteit. Het lust wasmotlarven en stuifmeelmijten en.......eventuële kastkeverlarven.

De bijen morsen veel stuifmeel. Kijk maar op de Varroala. Men ziet de mulmijten vaak over het hoofd. Wie ze wel ziet, walgt
van die ontelbare opruimers.
Men heeft de neiging elke dag de Varroala na het tellen schoon te vegen. Weg met dat mul. Maar dan maak je het eerste het beste
schorpioentje een gezond leven onmogelijk. Genoeg ? Weerleg dit maar eens ! Zjef :mrgreen:

P.S. Ik moet óók nog m'n leven beteren.....
ten opzichte van het bijenschorpioentje.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Variant Uddeler korf

Bericht door semar » do 30 okt 2014, 09:29

b3

wat ik van de discusie heb gevolgd de afgelopen 9 jaar http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... schorpioen
is het niet zeker dat ze kunnen overleven in onze kasten, en ze zijn er erg lang mee bezig met tot nu toe niets waar je als imker wat aan hebt
ik indertijd ze besteld en heb er nooit meer wat van heb gehoord
daarom vrees ik dat het hooguit ondersteuning zou kunnen zijn en dat we er niet echt op kunnen rekenen.

mijn boden ventilatie is voor en na behandeling open dus da's geen probleem,
en dat zou volgens de discusie geen probleem mogen zijn de scorpio's kunen tusen bodem en kast pendelen.
(sta op een open stand in de open lucht direckt boven de grond).

daar we al zoveel joeghei verhalen over allerlei oplosingen hebben gehoord die tot nu toe niets hebben opgeleverd
blijf ik sceptis over het prakties nut voor de gewone bijenman/vrouw. we zullen zien.
:think:

vond laats dit op het net
http://www.dw.de/can-mini-scorpions-sav ... a-17469919

de foto lijkt niet op de diertjes die ik indertijd heb gezien en zijn groter en beter gepantserd dan de foto's die ik indertijd zag,
we zullen het blijven volgen, je weet nooit nietwaar :whistle:
een biologische methode liefs met comensalen is natuurlijk te preferen boven zuren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten