BOXMAKORF IN RIET UITVOERING

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

BOXMAKORF IN RIET UITVOERING

Bericht door martin b » zo 23 mar 2014, 11:57

Hier dan de verticale vlechtmethode, toegepast bij de Boxmakorf.
IMG_8255555.jpg
Het is nog een proefmodel, dus nog met schoonheids foutjes, die bij de volgende er uitgehaald worden.
Even een aludak toegepast met isoplaat er in, de volgende krijgt ook een rieten puntdak of zo.
De volgende krijgt ook een losse honingkamer, kan dan kijken wat het makkelijks is met imkeren.
Vast of los, los betekend wel meer werk met het maken.
IMG_8258888.jpg
De korf wordt gewoon gespijld in het broed gedeelte, dat loopt tot aan de onderste toplatjes.
Deze zijn ook dikker met zaag spleet voor strookje wasplaat.
Daar boven is de honingkamer, ook weer met toplatjes. je kunt dus raat-pers-honing winnen uit deze korf.
Bij mij is het de bedoeling dat ik er sectieblokjes plaats, voor de raathoning winning.
Dat is dan wel wat meer werk in verband met verschillende breedte maat sectieblokjes maken.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: BOXMAKORF IN RIET UITVOERING

Bericht door semar » zo 23 mar 2014, 13:26

mooi ding :hive:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: BOXMAKORF IN RIET UITVOERING

Bericht door martin b » za 12 apr 2014, 20:07

Bedank Semar voor het compliment, maar wat mij verbaast is dat er geen verdere vragen en of op opmerkingen gekomen zijn, over de Boxmakorf.
Iedereen is druk bezig om een normale korf te maken en of imkert er mee, (heb er zelf ook 2 bevolkt :whistle: ) .

Maar er zitten toch verschillende nadelen aan, denk alleen aan de honing oost.
De Heer Boxma heeft daar zo'n honderd jaar geleden een nieuwe korf voor uitgevonden, die dat probleem grotendeels wegnam.

Dat de mijne in riet is, wil nog niet zeggen dat als je er ook een wil hebben, die dan ook in riet moet maken.
Vroeger ging dat gewoon volgens de normale vlecht methode, met stro of bunt.

Dus bedenk voor men een korf vlecht, of het er wel een moet worden met een vaste dak.
Misschien is een Boxmakorf een goede keuze, die het imkeren met een korf een stuk makkelijke maakt.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: BOXMAKORF IN RIET UITVOERING

Bericht door semar » zo 13 apr 2014, 10:15

ik neem aan dat als je die zelf wilt maken van stro of bunt
je dan een mal moet gebruiken?
zoals met de gravenhorster?

ik denk dat dat heeft begedragen tot het uitsterven van die modellen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: BOXMAKORF IN RIET UITVOERING

Bericht door martin b » zo 13 apr 2014, 13:42

Semar, dat kan ik me haast niet voorstellen, als je ziet wat de " hobbyknutsellaars :D " onder ons hier allemaal laten zien op het forum.
Dan kan het maken van een mal toch ook niet zo'n probleem zijn, ik denk eerder dat het een beetje tunnelvisie is.

Terug willen naar toen, hoe het vroeger was, en je ziet dan meestal een foto met de traditionele korven.
Mooie foto's, terwijl ze staan op de bloeiende heide, is iets wat waarbij je helemaal wegkwijnt.

Plus het feit dat er alleen cursussen gegeven wordt in het vlechten van normale korven, zorg er voor dat we een stukje andere
kennis en traditie kwijt worden, dat ook hoort bij onze erfenis van de imkers van toen.

Ik verwijt hier over niemand iets, heb er zelf ook aan mee gedaan, maar hoop dat er in de toekomst meer imkers zijn die
niet te veel standaard blijven denken en imkeren, en ook eens kijken wat er zoal meer is onder de zon.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: BOXMAKORF IN RIET UITVOERING

Bericht door Bart de Coo » zo 13 apr 2014, 17:16

Dit is hét artikel over meneer Boxma uit Drenthe:

http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /5030/4533

Hij staat zelf op de foto met zijn korven erbij.

Opgemerkt moet wel worden alstublieft, dat Boxma niet zo origineel was. Zijn korf lijkt precies op de Kanitzkorf uit Oost-Pruisen geloof ik en als we heel eerlijk zijn is er ook nauwelijks een verschil te ontdekken met de 'magazijnkorven' zoals die eind 18e eeuw al bedacht en beschreven werden. Die innovatIes lijken eigenlijk allemaal wel een beetje mekaar.

Heb je gedacht aan een plank of zo die de onder- en bovenkant kan afsluiten? Boxma maakte een losse honingkamer, die er op de heide pas op ging, of net daarvoor. Dan belette hij het volk verder naar beneden te bouwen, door onderin de korf, pal onder de raten, een plank of zo te bevestigen.

Het ziet er prachtig uit in elk geval, een pronkstuk.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: BOXMAKORF IN RIET UITVOERING

Bericht door martin b » zo 13 apr 2014, 19:35

Bart dat is een mooie artikel, en worden de punten even goed op een rijtje gezet.

Dat de korf lijkt op andere korven, uit andere streken, is niets nieuw onder de zon.
Vaak is iets al meerdere keren uitgevonden, en weet men dat niet of wel, maar wat maakt het uit .

Hij heeft het in ieder geval in Nederland wereld kundig gemaakt, en zijn er in die tijd menige imkers geweest
die er veel profijt van hadden, en nu nog.

Er komt inderdaad een plaatje op de broedkamer gedeelte, die verwijdert wordt als er honing gehaald kan worden.
Dat gebeurd pas als ze een mooie honingkrans hebben boven het broed, zodat dat werkt als een koningin rooster.
Door het feit dat je ook boven in de korf kunt kijken, kun je dan vrij goed zien of de honingkrans dik genoeg is.

De volgende korf wordt er een met losse honingkamer, dat zal op zich wel makkelijker zijn, maar vraagt meer tijd om te maken.
Deze was in eerste instantie ook met losse honingkamer bedoelt maar door tijd gebrek een vaste gemaakt.
Je kunt ook zien dat de ruimte boven de bovenste vlecht strook groter is dan de andere 2 vakverdelingen.

Hier door kan ik volgend jaar wel mooi kijken wat het makkelijks / beste werk, voor de bijen en mij.
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten