Vlechtrotan (plat)

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vlechtrotan (plat)

Bericht door Ewout » zo 13 apr 2014, 19:44

Waar koop ik rotan om mee te vlechten? Ik heb een beetje gezocht maar kan niet echt iets vinden. Ergens in de buurt van Zutphen of Rotterdam zou mooi zijn, aangezien ik maar weinig nodig heb en ik het dan niet hoef te laten verzenden.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vlechtrotan (plat)

Bericht door Ewout » zo 13 apr 2014, 19:50

Ah ik zie dat ik verkeerd zocht. "Vlechtband" moet ik hebben. Tips zijn desalniettemin welkom: de prijzen lopen erg uiteen (allemaal hebben ze zo'n blauw bandje), en ik heb geen idee wat kwaliteit is...

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vlechtrotan (plat)

Bericht door Ewout » wo 16 apr 2014, 09:07

Bij gebrek aan reactie even mijn eigen bevindingen tot zover:

Mendel in Apeldoorn is zo'n beetje Neerlands hoofdleverancier van alles op het gebied van rotan, zo ook vlechtband. De meeste vlechtband die je vind bij verschillende winkels komt alsnog bij Mendel vandaan. Prijzen van rotan zijn in een paar jaar tijd verdubbeld, schijnt iets met een handelsbeperking te maken te hebben maar daar kan Bart misschien meer over vertellen.

Direct bij Mendel betaal je €25 voor een pond "af magazijn Apeldoorn", dat is dezelfde prijs als bij het Bijenhuis (en hetzelfde spul).
BijDaan.nl importeert zelf uit China, en is iets goedkoper: €18 voor een pond. Of er kwaliteitsverschil is weet ik niet, Mendel staat in elk geval voor kwaliteit.
Ik heb uiteindelijk besteld bij LTC leiden, €15,25 voor een pond. Komt ook bij Mendel vandaan (even voor de zekerheid nagevraagd, die leveren maar 1 kwaliteit).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Vlechtrotan (plat)

Bericht door Bart de Coo » za 19 apr 2014, 23:07

Hoe is het mogelijk dat ze het in Leiden zo goedkoop leveren. Zal wel om een oud partijtje gaan. Ik kom geregeld bij Mendel en ik begrijp dat er een of andere handelsbeperking is ingevoerd of zo, om de prijs kunstmatig hoog te houden, zodat de industrie in Indonesië niet in elkaar stort. Dat was ongeveer het verhaal. 25€ per pond is nu een doodnormale prijs.

Bart

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vlechtrotan (plat)

Bericht door Ewout » za 19 apr 2014, 23:11

Bart de Coo schreef:Hoe is het mogelijk dat ze het in Leiden zo goedkoop leveren. Zal wel om een oud partijtje gaan.
Dat vermoed ik ook, op de pakbon stond OP=OP achter het artikel. Het is in elk geval nog prima buigzaam, we zullen zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten