Botsen?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
17101961
Berichten: 39
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:

Botsen?

Bericht door 17101961 » di 03 jun 2014, 15:51

Hoi medeimkers,

Na het breken van 7 doppen in een voor de 2e keer afgezwermde korf is er vanmiddag toch nog een zwermpje afgekomen.
Nu wil ik eigenlijk het achtergebleven volk met de afgekomen zwerm samenvoegen in een nieuwe frisse korf.
Kan ik de oude korf op een nieuwe korf afbotsen en dan de zwerm erbij in doen?
Een keer moet de eerste keer zijn om te botsen ha ha

Hopelijk hebben jullie zo snel mogelijk bericht want de zwerm zit nog in de kieps

Groetjes ,mieke

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Botsen?

Bericht door Primus » di 03 jun 2014, 16:04

17101961 schreef:Hoi medeimkers,

Na het breken van 7 doppen in een voor de 2e keer afgezwermde korf is er vanmiddag toch nog een zwermpje afgekomen.
Nu wil ik eigenlijk het achtergebleven volk met de afgekomen zwerm samenvoegen in een nieuwe frisse korf.
Kan ik de oude korf op een nieuwe korf afbotsen en dan de zwerm erbij in doen?
Een keer moet de eerste keer zijn om te botsen ha ha

Hopelijk hebben jullie zo snel mogelijk bericht want de zwerm zit nog in de kieps

Groetjes ,mieke
Je kan de zwerm gewoon teruggeven aan het oude volk, oude korf omdraaien en zwerm er boven zetten zodat hij goed aansluit en met beide handen er een flinke klap op geven zodat de zwerm terugvalt in de oude korf. Wat betreft je koninginnen die vechten het daarna zelf wel uit. Maar.... er is een maar, als je oude volk echt sterk is dan staan er vermoedelijk nog wel doppen op uitlopen en gaat de korf zeker terug zwermen de dag erna als het goed weer is. Dus voor je dit onderneemt luister dan laat in de avond met je oor tegen de korf of hij nog tuut en kwaakt. Als dit nog is komt er zo nog een zwerm af en heeft het geen zin je zwerm er terug bij te voegen. Een volk uit een bevolkte korf botsen gaat NOOIT.

Veel succes.

MVG CP

17101961
Berichten: 39
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:

Re: Botsen?

Bericht door 17101961 » di 03 jun 2014, 19:04

Hmmm. heb eens op internet rond gekeken en zie dat je inderdaad niet moet botsen maar jagen.
Oude korf ondersteboven en dan kieps erbovenop en dan kloppen zodat de dames naar boven wandelen.
Kun je ze dan niet gewoon in de nieuwe korf jagen?
Niet makkelijk dat korfimkeren ,maar wel leuk :)

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Botsen?

Bericht door Primus » di 03 jun 2014, 19:49

17101961 schreef:Hmmm. heb eens op internet rond gekeken en zie dat je inderdaad niet moet botsen maar jagen.
Oude korf ondersteboven en dan kieps erbovenop en dan kloppen zodat de dames naar boven wandelen.
Kun je ze dan niet gewoon in de nieuwe korf jagen?
Niet makkelijk dat korfimkeren ,maar wel leuk :)
Ge gaat nooit alle bijen uit de oude korf kunnen kloppen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Botsen?

Bericht door Bart de Coo » vr 06 jun 2014, 12:36

Mijn ervaring is dat een korf leegkloppen in het vliegseizoen inderdaad niet lukt; de moer krijg je er natuurlijk wel uit, maar echt 'bijvrij', nee, dat lukt niet.

In september daarentegen lukt dat wel. Het lijkt een beetje af te hangen van vorm en stevigheid van de korf, althans, het gemak waarmee het in september gaat. Een stevig gevlochten korf, niet te hoog en ook niet te wijd, negen raten, dan lukt het perfect. Denk aan de beroemde documentaire over Klindworth in Noord-Duitsland. Ook daar kun je goed zien dat ze hem na de hei echt leeg krijgt. Het wordt ook overtuigend beschreven in 'Bienenkiste, korb und Einfachbeuten', een tamelijk recente Duitse uitgave.

Een nazwerm 's avonds laat teruggooien op een korf is een klassieke bedrijfsmethode. Maar weet Primus heel zeker dat je dan, als er doppen achtergebleven zijn, opnieuw nazwermen krijgt? Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik meen mij te herinneren dat de nazwerm die je erop gooit de doppen wegknaagt. Ik hoop dus dat Primus ongelijk heeft. Dat zou mooi zijn. Want hoe moet je anders de doppen breken? Hoe weet je zeker dat je ze er allemaal uit breekt? Ik ben bang dat je dat nooit helemaal zeker weet in een korf.

Soms lijkt het wel te lukken. Ik heb dit jaar in drie korven doppen gebroken en het lijkt in één korf mislukt te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik had één nazwerm bij die korven, dus voor hetzelfde geld zijn er twee ongemerkt ontsnapt.

Nazwerm teruggooien en de korf een nachtje op zijn kop laten staan?

Groet,

Bart

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Botsen?

Bericht door Primus » vr 06 jun 2014, 13:56

Bart de Coo schreef:Mijn ervaring is dat een korf leegkloppen in het vliegseizoen inderdaad niet lukt; de moer krijg je er natuurlijk wel uit, maar echt 'bijvrij', nee, dat lukt niet.

In september daarentegen lukt dat wel. Het lijkt een beetje af te hangen van vorm en stevigheid van de korf, althans, het gemak waarmee het in september gaat. Een stevig gevlochten korf, niet te hoog en ook niet te wijd, negen raten, dan lukt het perfect. Denk aan de beroemde documentaire over Klindworth in Noord-Duitsland. Ook daar kun je goed zien dat ze hem na de hei echt leeg krijgt. Het wordt ook overtuigend beschreven in 'Bienenkiste, korb und Einfachbeuten', een tamelijk recente Duitse uitgave.

Een nazwerm 's avonds laat teruggooien op een korf is een klassieke bedrijfsmethode. Maar weet Primus heel zeker dat je dan, als er doppen achtergebleven zijn, opnieuw nazwermen krijgt? Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik meen mij te herinneren dat de nazwerm die je erop gooit de doppen wegknaagt. Ik hoop dus dat Primus ongelijk heeft. Dat zou mooi zijn. Want hoe moet je anders de doppen breken? Hoe weet je zeker dat je ze er allemaal uit breekt? Ik ben bang dat je dat nooit helemaal zeker weet in een korf.

Soms lijkt het wel te lukken. Ik heb dit jaar in drie korven doppen gebroken en het lijkt in één korf mislukt te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik had één nazwerm bij die korven, dus voor hetzelfde geld zijn er twee ongemerkt ontsnapt.

Nazwerm teruggooien en de korf een nachtje op zijn kop laten staan?

Groet,

Bart
Een korf zal terug zwermen als er nog meerdere doppen aanwezig zijn , zeker als je de zwerm er terug opslaat. Het zwermen zal altijd pas stoppen als de volkssterkte fel teruggelopen is door het zwermen (nazwermen) Deze nazwermen trekken ook dikwijls een stuk verder van de korf eer deze zich neerzetten en daardoor dikwijls niet gezien worden.
Maar zoals Bart zegt met korven weet je het nooit er kan van alles gebeuren waar je geen zicht op hebt en dan bedoel ik vooral dat er doppen staan die je gewoon niet ziet.

MVG CP

17101961
Berichten: 39
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:

Re: Botsen?

Bericht door 17101961 » za 07 jun 2014, 23:27

Hoi,

Bedankt voor jullie reageren.
Heb bij gebrek aan een geschikte korf een deel van de raat weggesneden ,er zat bijna geen broed meer in maar wel veel bijen.
Hoop maar dat het goed is gegaan

Nogmaals bedankt en goede linde oogst

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten