[Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Hans Baank
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 22:10
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hoorn
Contacteer:

[Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door Hans Baank » ma 08 sep 2014, 20:00

Beste mensen,

ik zit er heel erg aan te denken om mijn bijen in korven te gaan houden en ik vroeg me af of er iemand in de buurt van Hoorn NH zit die hier goed in thuis is. Ik zou dan heel graag een praatje komen maken over het hoe en wat wat betreft het houden van bijen in korven.

Groetjes

Hans :hive:

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: [Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 08 sep 2014, 21:02

Hopelijk woon je in een dun bevolkt gebied, want korfimkers hebben per definitie zwermen. En zwermen zijn niet altijd te sturen, ze strijken nog wel eens neer bij mensen die niet zoveel met bijen op hebben. Zo zadel je andere mensen op met een probleem en dat wordt lang niet altijd op prijs gesteld.
Zelf imker ik met kastvolken in de bebouwde kom en het is elk voorjaar toch weer een spannende tijd. Als het even mogelijk is, maak ik vrij vroeg kunstzwermen/afleggers etc. om maar zoveel mogelijk de natuurzwermen voor te zijn. Met korven is dit alles toch een stuk moeilijker, daarom zou ik het geen goed idee vinden om bijen in korven te houden.
Een bijenvolk in een korf is wel een leuke "bij"komstigheid in een bijenstand. Je kunt, zonder de bijen veel te storen, even een blik werpen in de korf, zo'n volkje doet het vaak heel goed, maar het blijft oppassen.

Hans Baank
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 22:10
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: [Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door Hans Baank » ma 08 sep 2014, 21:20

Dank je wel voor je reactie,

ik heb daar zelf ook over nagedacht, en ik kan me inderdaad geen zwerm veroorloven omdat ik in een rijtjeshuis woon. Maar ik begrijp dat het dus met een korf erg moeilijk is om een zwerm te voorkomen.

Dat is dan heel erg jammer en dan moet ik dat idee laten varen. Maar ik vind het fantastisch die korven. :(

Groetjes

Hans

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: [Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door Bart de Coo » ma 08 sep 2014, 21:31

Ook ik ben erg gegrepen door het korfvirus. Ik heb jarenlang gezocht naar een zwermloze bedrijfsmethode voor de korf. Misschien heb ik die ook wel gevonden: maak een jager en breek na verloop van tijd de doppen. Zo simpel lijkt het toch te zijn. Maar, een jager maken is moeilijk. Na verloop van tijd wil zo'n oude moer vaak weer zwermen en dan moet je gaan 'omjagen' tegen een jongemoersvolk. In september moet je eigenlijk wel naar de hei kunnen, anders komen die korven nooit vol en in Hoorn heb je geen hei. En dan zit die korf vol en dan moeten de bijen eruit en dan moet je de honing gaan persen - je moest eens weten wat ik ondernomen heb om zo nu en dan eens een goede pers te mogen lenen! Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dus korfimkeren is in jouw geval inderdaad voorlopig iets voor 'erbij'. Voorlopig! Geef jezelf tien jaar de tijd. Probeer ieder jaar ietsje wijzer te worden. Zo ver ik weet worden bij de Werkbij in Rhenen bijvoorbeeld nog steeds korfcursussen gegeven. Zo ploeter je voort, totdat je het snapt. Ik wens je veel succes. Als je ze niet te bruin bakt, dan moet je zo nu en dan maar eens om advies mailen.

Groet,

Bart

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: [Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door Freek » ma 08 sep 2014, 21:35

Hans

Je kan een korf wel afjagen en dus een jager maken. Dat is een soort veger maar dan van een korf.
Wat je daarna moet doen is nazwermen zien te voorkomen en dat is lastiger. Je zou misschien de korf veertien dagen na afjagen kunnen botsen zodat onrijpe doppen inzakken.
Maar je hebt altijd meer kans op zwermen en je krijgt er veel moeilijker honing uit oog je moet persen dat gaat wel goed
Een of twee korven erbij kan leuk zijn maar ik zou niet alle bijen erin willen niet te doen veel te lastig.
Freek

Hans Baank
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 22:10
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: [Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door Hans Baank » ma 08 sep 2014, 22:06

Goede reacties.... Dank jullie wel :be9:

het gaat mij niet om de honing maar om het natuurlijk imkeren. Dat is wat voor mij telt. De bijen mogen de honing lekker zelf houden.

Ik heb een volk Carnica in mijn tuin en meer volken wil ik er ook niet hebben. Dus vandaar dat ik dus dacht aan een korf. Maar zoals ik al aangaf is dat ik een zwerm mij niet kan veroorloven.

Ik dacht dat het wel zou kunnen, maar het is dus onverstandig want ik ben een beginnende bijenhouder met nog niet zoveel kennis.

groetjes

Hans

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: [Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door Drosinus » zo 23 nov 2014, 11:07

Beste Hans,
Als je op een natuurlijke manier wil gaan bijenhouden zou je ook eens aan een topbar hive (lattenkast) kunnen denken
Onder andere op de site en op het blog van Ben Som de Cerff kan je hier informatie over vinden
http://www.de-vlinder-en-go.nl

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: [Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door roelof1945 » zo 23 nov 2014, 12:47

Hans,

Korf imkeren is een prachtige hobby, voordat je eraan begint kijk eerst de filmen op youtupe : IWF.de hier zie je alle
manieren van de korbimkerei, het zijn heel wat uren kijkplezier.
Wat ook leuk kan zijn zelf een korf vlechten, landelijk worden er cursussen georganiseerd miss iets om over na te denken.
Wil je er volgend jaar meer van weten, je mag bij mij kijken en vragen hoe ik de korf imkerij beleef.

Gr. Roel

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: [Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door De moerasimker » za 17 jan 2015, 19:44

Je zou ook kunnen denken aan een korfkast dus een korf met gewoone ramen erin er zijn verschillende variaties mogelijk.
Zo heb je ook nog de rietkast is eigenlijk gewoon een houtenframe opgevult met riet zo kom je het dichtst bij het princiepe van een korf en de voordelen van een gewone kast

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: [Gezocht]Ik wil mijn bijen in korven gaan houden

Bericht door semar » zo 18 jan 2015, 07:09

hans, goed dat je zo natuurlijk mogelijk wil imkeren, maar in jouw omstandig heden is dat in korf bijna onmogelijk.
zeker als onervaren imker daar moet ik de colega's toch echt gelijk in geven.
ga eerst een paar jaar met de meer gangbare kasten aan de slag dan kun je oefenen in zwermverhindering, moer/doppen zoeken etc.
daarna weet je meer uit de praktijk en kun jet opnieuw bekijken of je zo'n 'bijzaak' aan wilt schaffen.

de topbar vind ik in dezelfde katogorie vallen (lees het draadje) leuk als hoby maar moeilijk te handhaven en
en behandelen, ik zou je aanraden ook daar mee te wachten tot je meer ervaring hebt.
en dan kun je beter bekijken of je het aandurft in een rijtjes huis.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=27638

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten