Beginnersvraag

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Beginnersvraag

Bericht door Tim123 » zo 15 mar 2015, 11:03

Beste meneer/mevrouw,

Ik wil een korf bijen houden. Alleen dan niet voor de honing, maar puur ter observatie. Wat heb ik allemaal nodig buiten onderstaande?
- Korf :hive:
- Imkerpak
- Beroker
- Bijenvolk :be8: :be8: :be8: :be8:

Hoeveel werk gaat er in zitten als je het niet voor de honing doet? Ik heb er al heel wat over gelezen, alleen houdt men ze dan altijd wel voor de honing en dan is het 20-30 minuten iedere 2-3 weken.

Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten ook als het niet voor de honing is? Bijvoorbeeld de varoa? Wat nog meer?

Graag jullie reacties en meningen!

Groet, Tim.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door A.A. Staals » zo 15 mar 2015, 11:18

017.JPG
Als je mijn mening wil weten:
Een korf is niet echt iets voor een beginner.
Je zult problemen ervaren met zwerm beheersing. Daarvoor heb je in elk geval een tweede korf voor nodig of een kast en koninginnen rooster.
Verder kan het volk in die korf zoveel honing halen dat er geen plaats over blijft voor broed. Je zult er die honing uit moeten halen of de korf groter maken door er een ring onder te plaatsen.
Varroa bestrijden in een korf is ook niet heel simpel.
In je eentje zonder kennis of hulp van een ervaren imker niet aan beginnen.

ad staals
Bijlagen
024.JPG

Tim123
Berichten: 65
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds: 2015
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Tim123 » zo 15 mar 2015, 12:29

Beste Ad Staals,

In de buurt heb ik wel imkers die me kunnen helpen. Ook zou ik meerdere korven kunnen kopen, zodat ik de zwermen kan beheersen. Misschien een rare vraag, maar als ik in een korf een volk zou houden en ik zou er een lege korf naast plaatsen. Als dit volk dan gaan zwermen, is er dan grote kans dat ze in de lege korf trekken. N.a.v. het systeem wat de bijen hanteren, zou ik me het wel kunnen voorstellen, maar ik weet het niet zeker.

Als ik meerdere korven zou kopen, zou ik wel eventueel de koningin eens in de zoveel tijd kunnen verplaatsen en de honing er dan uithalen. Ik wil waarschijnlijk een aantal korven kopen met een diameter van 46 cm en een hoogte van 46 cm. Hoe vaak zou ik hem ongeveer per jaar moeten leeghalen?

Met de varoa bestrijding, zouden deze imkers me ook eventueel kunnen helpen.

Met hartelijke groet,
Tim.

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Bok » zo 15 mar 2015, 12:41

Beste Tim,

Bijenhouden is niet iets wat je zomaar doet. Om te beginnen heb je geen materiaal nodig maar een leerplaats.

Heb je die gevonden dan volgt de rest.

Ga eens in de buurt op zoek naar een cursusplaats en van daaruit verder.
groet,

Peter

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 15 mar 2015, 13:31

Er is al veel goede raad gegeven: Begin niet met het houden van bijen in korven, maar begin met het onder de knie krijgen van de basisbeginselen van de imkerij. Later zou je dan wat in de korventeelt kunnen gaan doen.
Je begint ook niet meteen met wielrennen, maar je leert eerst fietsen met zijwieltjes......

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Samuel Murray » zo 15 mar 2015, 19:48

Tim123 schreef:Als ik in een korf een volk zou houden en ik zou er een lege korf naast plaatsen. Als dit volk dan gaan zwermen, is er dan grote kans dat ze in de lege korf trekken?
Er is een kans maar de kans is niet groot. Zwermende bijen hebben een voorkeur aan nestruimten die wat hoger van de grond zijn dan het gemiddelde korf of kast.
Als ik meerdere korven zou kopen, zou ik wel eventueel de koningin eens in de zoveel tijd kunnen verplaatsen en de honing er dan uithalen.
Je moet de hele volk verplaatsen, naar een andere korf, door de bijen te jagen (op te trommelen).
Ik wil waarschijnlijk een aantal korven kopen met een diameter van 46 cm en een hoogte van 46 cm. Hoe vaak zou ik hem ongeveer per jaar moeten leeghalen?
Ik kan de vraag niet beantwoord, maar ik kan wel wat informatie geven: 46x46 cm is een nest van 70 liter. Dat is hetzelfde als twee spaarkast broedbakken.

Ik vind het idee dat je de korf MOET leeghalen een beetje vreemd. In de vrije natuur hoef dat toch niet. Kan je niet in ieder geval, als de bijen meer ruimte nodig hebben, gewoon de korf boven-op een doorgesnede mand zetten zodat die korf dan "hoger" is en er meer ruimte is voor raten?

Zoals:
A.A. Staals schreef:...of de korf groter maken door er een ring onder te plaatsen.
Met de varoa bestrijding, zouden deze imkers me ook eventueel kunnen helpen.
Er zijn ook meerdere producted op de markt, zoals geïmpregneerde strips die je zekerlijk gewoon onder de korf zou kunnen inschuiven.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Jaap v.Popering » zo 15 mar 2015, 21:31

Samuel Murray schreef:
Ik wil waarschijnlijk een aantal korven kopen met een diameter van 46 cm en een hoogte van 46 cm. Hoe vaak zou ik hem ongeveer per jaar moeten leeghalen?
Ik kan de vraag niet beantwoord, maar ik kan wel wat informatie geven: 46x46 cm is een nest van 70 liter. Dat is hetzelfde als twee spaarkast broedbakken.

.
Vroeger had een enkele korf ongeveer de inhoud van een zesramer :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Samuel Murray » zo 15 mar 2015, 21:46

Jaap v.Popering schreef:Vroeger had een enkele korf ongeveer de inhoud van een zesramer.
Met een korf van 30 cm hoog en 30 cm breed (binnenmaten) krijg je inderdaad een volume van 21 liter, i.e. een 6-ramer. Of 40 cm hoog en 24 cm breed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten