schoonmaken korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Ilja
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:09
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): divers
Contacteer:

schoonmaken korf

Bericht door Ilja » vr 29 mei 2015, 20:14

Ik heb een lege korf met raten, volk is gaan zwermen. De korf maak ik schoon en wil ik hergebruiken. Ben benieuwd naar hoe andere imkers de korf reinigen en wat doen jullie met de raten?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: schoonmaken korf

Bericht door Bart de Coo » ma 01 jun 2015, 10:13

Dus er zitten helemaal geen bijen meer in? Dan hangt het er een beetje vanaf hoe oud de raten zijn. Als ze van vorig jaar zijn, terugsnijden tot aan laat ons zeggen de hoogste spijlen, flinke rand laten zitten en een nazwerm erop, of een kunst- of schudzwerm met een f1 van je lievelingsvolk. Als er nog voer in zit, dan kan zo'n volk zich zeer snel ontwikkelen. Je hebt het volk nu op een 'vel' gegooid, zoals dat heet.

Als je hem helemaal leeg wilt hebben, alle raten eruit breken, restanten eruit krabben of borstelen en dan de verfföhn erop.

Zo'n borsteltje kun je maken van een bosje heide dat je met rotan of ijzerdraad zeer strak bij elkaar bindt. Dat heet een 'boender'. Hou hem vast met je vuist en schrob de raatrestanten uit de korf.

Bart

jjmvaningen
Berichten: 1103
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: schoonmaken korf

Bericht door jjmvaningen » vr 19 jun 2015, 20:09

Nadat ik de resten van de oude raten heb weggebroken, zet ik er de warme (sproei)kraan op de binnenkant.
Dan is daarna alles van binnen schoon.
Vervolgens laten drogen in de zon, en klaar is Kees (van Kooten).
groet, jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten