versteviging raten

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
orient
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 22:48
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Hengelo (o)
Contacteer:

versteviging raten

Bericht door orient » wo 20 jul 2016, 07:55

Gisteren heb ik Veenendaal een korf gekocht hierin moeten nog zogenaamde dwarsstokken geplaatst worden. Mijn idee was om hier wilgentakken voor te nemen, kan dat of is een andere houtsoort beter?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: versteving raten

Bericht door ErikS » wo 20 jul 2016, 08:32

hello,

volgens mij is de correcte benaming opspijlen van de bijenkorf.

over de details van de houtsoort is het enige dat ik weet de melding op imkerpedia, http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Spijlen vuilboom. Vooral de richting van de spijlen tov het vlieggat (vlieggaten) is blijkbaar belangrijk en een persoonlijke keuze. Daarnaast afstand en hoogte.

grtz

erik.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 1224,d.d24

Fran Slot
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 18 sep 2013, 18:51
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: versteving raten

Bericht door Fran Slot » wo 20 jul 2016, 16:46

Als je niet, zoals vroeger, op een boeren kar over verschillende hobbelige landweggetjes naar een dracht wil gaan reizen, maar de korf voor je plezier, en om eens uit te proberen hebt, dus niet gaat reizen, hoef je niet zo uitgebreid te spijlen als in de boeken staat aangegeven. Zelf heb ik het jaren op de volgende manier gedaan: In de kop van de korf een drietal kleine houten stokjes van een centimeter of 8 die tot een scherpe rand zijn aangescherpt en tevens aangepunt. Maar houten ijsstokjes kunnen hiervoor ook goed gebruikt worden. Van binnen in de kop steken. De lengte van deze kopspijlen is wel afhankelijk van de vorm van de korf. De mijne was van boven vrij smal, Koudbouw is gebruikelijk en dan worden ze dus van voren naar achteren aangebracht met een onderlinge afstand van 3,5 cm of zoals men vroeger zei 'de breedte van een luciferdoosje'. Verder gebruikte ik slechts 2 spijlen, van links naar rechts helemaal door de korf gestoken, de een wat meer naar voren en de ander wat meer naar achteren op 1/3 en op 2/3 van de hoogte. Als je de korf omkeert, kantelen in de richting van het vlieggat. Zodra je meer met de korf wilt doen zoals afkloppen en botsen dan zul je wel meer moeten spijlen. Dan wat het materiaal van de spijlen betreft, Vuilboom is gebruikelijk, maar een mooie rechte wilgentak kan ook goed of een paar houten brijpennen of rondhout van zo'n 8 mm. Bijen in een korf zijn voor mij het mooiste maar tevens het meest onpraktische wat er is. Succes.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: versteviging raten

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 20 jul 2016, 20:28

Vuilboom was gebruikelijk omdat deze houtsoort niet bevattelijk zou zijn voor aantasting door de houtworm.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten