Alternatief korfmes

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Alternatief korfmes

Bericht door Bart de Coo » zo 08 nov 2020, 10:58

Korfvrienden,

Ik heb weer een aardig stuk gereedschap toegevoegd aan mijn collectie.

C263EAE8-BFA3-4FBF-AD2B-DBA11F7B0140.jpeg
Duister Chinees keukengereedschap. Om iets uit te hollen?

Ik vond het in mijn favoriete Chinese toko ‘Tan Hoa’ aan de Steenstraat in Arnhem, voor al uw ondefinieerbare groenten, volslagen onbekende kruiden, bizarre potjes en sausjes en al wat dies meer zij. De geur in die betegelde zaak met twee meter hoge ramvol gestouwde stellages is ondefineerbaar. En dan dat geluid van ruisende vries- en koelinstallaties en het gerammel van steekwagentjes, bestuurd door geinende Chinezen. Heerlijke tent.

Er is ook een afdeling met wokken, loempiakwasten (?), eendentangetjes (??), stoommandjes en dergelijke. Plotseling viel mijn oog op dit ding. Ik dacht, hé, dit lijkt sprekend op het stuk gereedschap met de bijzonder ongezellige naam ‘kankermes’. Het gaat om een mes dat gebruikt wordt in de fruitteelt, wellicht bedoeld om lelijke groeisels mee te verwijderen, getuige de naam. Het wordt ook wel een ‘appelmes’ genoemd:

CA6F5C4F-67B6-4507-B433-C49BCFBB2D54.jpeg
‘Kankermes’ of toch maar liever ‘appelmes’, zoals dat gebruikt wordt door de twee Henken van bestuivingsimkerij ‘Two Bee’ in Houten.

Dit mes kende ik van mijn bezoekje aan de beide heren van imkerij Two Bee in Houten, die allebei Henk heten en die er samen een verschrikkelijk mooi bedrijf op na houden. Ik meen mij te herinneren dat de twee Henken niet eens zo’n klassiek korfmes bezaten, dus zo’n stuk ijzer met aan de ene kant een mes in het verlengde van de steel en met aan de andere kant een klein mesje dat haaks op de steel staat. Voor de meeste korfklusjes gebruikten ze naar eigen zeggen zo’n appelmes, bijvoorbeeld om raten in te korten of darrenraat te verwijderen. Van nu af aan ben ik dus ook in het bezit van zo’n mes, of althans, iets wat daar sprekend op lijkt. Heel plezierig vind ik dat mijn Chinese gereedschap een kartelrand heeft, wat het raten snijden zeker makkelijker maakt.

Maar waar is het in werkelijkheid voor bedoeld? Om groente en fruit uit te hollen? Ik heb echt geen idee. Aan het personeel durfde ik het niet te vragen. Dat sprak zo vloeiend en zelfverzekerd Chinees met elkaar, dat ik mij niet kon voorstellen dat het een taal zou kunnen spreken die ik wèl verstond.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Alternatief korfmes

Bericht door Teake de Jong » ma 09 nov 2020, 06:36

Hallo Bart, de Chinese variant met het zwarte heft lijkt mij inderdaad een stuk koksgereedschap waarmee bijvoorbeeld gehalveerde komkommers in één beweging ontpit kunnen worden, maar ook voor pompoenen en meloenen is het handig.
Het mes van de imkers wordt inderdaad gebruikt om vergroeiingen in de bast van bijvoorbeeld laagstam appelbomen weg te snijden.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Alternatief korfmes

Bericht door Astrid Schoots » ma 09 nov 2020, 11:29

Dit gebogen mes wordt veelal 'lepelmes' genoemd, en wordt gebruikt voor hol houtsnijwerk èn voor boomkankers verwijderen.
Ik gebruik dit lepelmes ook voor de korf, maar het nadeel is wel dat de was verkleeft aan het gladde rvs, dus je moet hard trekken/duwen. Maar je komt er goed mee in de verre hoekjes.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Alternatief korfmes

Bericht door Franschman » ma 16 nov 2020, 22:42

Beste Beelievers,
Een werktuig met deze typisch gekromde vorm wordt wel bij boetseren gevonden om onderdelen uit te hollen.
Zo'n Ruimer is nodig omdat vaste stukken klei, bijvoorbeeld van een hoofd/kop anders bij het bakken uiteenspatten :o
Bij zaken in beeldhouwersgereedschap zijn ze te vinden !

Hier in Frankrijk vond ik een ijzeren korfmes ( bij een lang overleden beroepsimker) dat door de lokale smid moet zijn gemaakt , gezien de gehamerde delen.
Ik zal er wel een foto van maken voor de liefhebbers. Met enig gehamer moet het werktuig wel met een stuk rondstaal zoals gebruikt bij gewapend beton te maken zijn .De lengte zal wat afhankelijk zijn van je type korf. Succes ermee. :handgestures-thumbup:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Alternatief korfmes

Bericht door Franschman » do 19 nov 2020, 16:48

Waarde Beelievers,
Hier dan een afbeelding van een oud Frans korfmes dat vermoedelijk door de lokale smid is vervaardigd. :o
Ca 60 cm lang en van ijzer Eén zijde afgeplat als een bijtel, de andere zijde van het korfmes met een haakvorm met scherpe binnenzijde
Zou ik Bart de Coo als korvenman met dit stuk ijzer een plezier kunnen doen ? :roll: Weet de Sint soms raad ? :roll: [attachment=0]Oud Frans gesmeed korfmes.JPG
Bijlagen
Oud Frans gesmeed korfmes.JPG
Oud Frans Korfmes, ca 60 cm lang Let op de einden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten